Corona

Oro för YKB-kurser när pandemin växer

Åkeri. Pandemin växer i en andra våg. Samtidigt stiger oron bland yrkesförare med yrkeskompetensbevis (YKB) som snart löper ut att de ska smittas i skolsalar. – Min kompis ska på kurs i helgen och är så stressad att han mår illa, säger Freddy Welle.

Freddy Welle
Freddy Welle.

Han är själv åkerichaufför, ordförande i Transports åkerisektion i Göteborg och brinner för åkerifrågorna. Dessutom tillhör han riskgruppen och närmar sig 66 år.

– Mitt YKB löper ut i juni och jag har två delkurser kvar. Många kollegor ringer till mig eftersom jag är fackligt engagerad och säger att de varken vill eller vågar sätta sig ihop med andra nu när pandemin växer igen.

Freddy Welle pekar på myndigheternas skärpta restriktioner i bland annat Stockholm, Göteborg och på fler håll. Och lyfter fram råden om att man i riskområden bara ska träffa sin närmaste familj. Det rimmar illa med att samlas i ”trånga skolsalar med en massa okända människor”, betonar han.

Signaler om att avstånden kan bli svåra att hålla i kurslokalerna har kommit från bekymrade chaufförer i Gävle, berättar Freddy Welle. Han sitter i Transports delegation som nu förhandlar om ett nytt åkeriavtal och har kontaktat förbundet i frågan.

– EU borde göra ett nytt undantag från utbildningsreglerna fram till halvårsskiftet 2021 eller året ut, råder Freddy Welle makthavarna.

– Fruktansvärt många är oroliga nu och vi blir ju inte sämre chaufförer för att vi väntar lite med att gå YKB-kurserna, anser han.

När Transportarbetaren ringde sektionschef Anna Westerlund på Transportstyrelsen i augusti hade smittspridningen planat ut. Hon förklarade då att det inte var aktuellt att förlänga dispensen och ge förarna ytterligare tid, innan de måste förnya sina yrkeskompetensbevis. Några sådana signaler hade heller inte kommit från EU eller ansvarigt departement i Sverige.

Nu när coronan slagit till i en andra våg säger Anna Westerlund att myndigheten är väl medveten om att situationen förändrats.

– Chaufförerna ringer oss också och är oroliga. Det jag kan säga är att vi drar i de trådar vi kan och tar de kontakter som behövs med infrastrukturdepartementet och så vidare. Kort sagt: Frågan är uppe på bordet hos oss och vi jobbar med den, säger Anna Westerlund.

Hon tillägger:

– Jag har full förståelse för att förare i dagsläget inte vill sätta sig i en utbildningslokal med andra människor som de inte känner.

Samtidigt har Transportstyrelsen inget mandat att utfärda dispens från utbildningskravet, betonar Anna Westerlund. Hon refererar till den så kallade Omnibusförordningen, som EU–kommissionen fattade beslut om i våras. Den innebar att giltighetstiden för YKB förlängdes i sju månader – för chaufförer med bevis som löpte ut mellan den 1 februari och den 31 augusti i år. Därefter var det dags att sätta sig på skolbänken igen.

Oroliga förare ringde Transportarbetaren redan då och ville att undantaget skulle förlängas, för att hindra onödig smittspridning. Men fick alltså nobben.

Anna Westerlund konstaterar att inte bara Sverige utan en hel rad andra länder i Europa nu drabbas av pandemin. Det ger frågan större tyngd bland politikerna på EU-nivå, där den ytterst avgörs. I dagsläget törs hon inte ge några löften om nya undantag från unionens utbildningsregler, men hoppas kunna komma med klarare besked längre fram.

– Vi kommer att lägga upp information på vår hemsida, transportstyrelsen.se, så fort vi vet mer, tipsar Anna Westerlund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pelle:
    13 november, 2020

    Jag efterfrågar ykb helt web-baserad!
    Under perioden med pandemin??
    Varför är det så svårt att fixa??
    Mvh Lackberg

  2. Justina Öster:
    13 november, 2020

    Det korta svaret är: det är en fråga som avgörs på EU-nivå, inte nationellt. Därför blir det krångligt och tar tid... Utförligare svar finns i länken till en tidigare artikel jag skrev om YKB i augusti. Justina, reporter

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Utstationeringsavtalet tecknades den 6 december och gäller från och med årsskiftet. Foto: Samskip

Facket tecknar avtal med lettiska Samskip

Åkeri. Transport har tecknat ett så kallat utstationeringsavtal med lettiska Samskip. Avtalet kommer efter år av förhandlingar

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.