Corona

Oro för YKB-kurser när pandemin växer

Åkeri. Pandemin växer i en andra våg. Samtidigt stiger oron bland yrkesförare med yrkeskompetensbevis (YKB) som snart löper ut att de ska smittas i skolsalar. – Min kompis ska på kurs i helgen och är så stressad att han mår illa, säger Freddy Welle.

Freddy Welle
Freddy Welle.

Han är själv åkerichaufför, ordförande i Transports åkerisektion i Göteborg och brinner för åkerifrågorna. Dessutom tillhör han riskgruppen och närmar sig 66 år.

– Mitt YKB löper ut i juni och jag har två delkurser kvar. Många kollegor ringer till mig eftersom jag är fackligt engagerad och säger att de varken vill eller vågar sätta sig ihop med andra nu när pandemin växer igen.

Freddy Welle pekar på myndigheternas skärpta restriktioner i bland annat Stockholm, Göteborg och på fler håll. Och lyfter fram råden om att man i riskområden bara ska träffa sin närmaste familj. Det rimmar illa med att samlas i ”trånga skolsalar med en massa okända människor”, betonar han.

Signaler om att avstånden kan bli svåra att hålla i kurslokalerna har kommit från bekymrade chaufförer i Gävle, berättar Freddy Welle. Han sitter i Transports delegation som nu förhandlar om ett nytt åkeriavtal och har kontaktat förbundet i frågan.

– EU borde göra ett nytt undantag från utbildningsreglerna fram till halvårsskiftet 2021 eller året ut, råder Freddy Welle makthavarna.

– Fruktansvärt många är oroliga nu och vi blir ju inte sämre chaufförer för att vi väntar lite med att gå YKB-kurserna, anser han.

När Transportarbetaren ringde sektionschef Anna Westerlund på Transportstyrelsen i augusti hade smittspridningen planat ut. Hon förklarade då att det inte var aktuellt att förlänga dispensen och ge förarna ytterligare tid, innan de måste förnya sina yrkeskompetensbevis. Några sådana signaler hade heller inte kommit från EU eller ansvarigt departement i Sverige.

Nu när coronan slagit till i en andra våg säger Anna Westerlund att myndigheten är väl medveten om att situationen förändrats.

– Chaufförerna ringer oss också och är oroliga. Det jag kan säga är att vi drar i de trådar vi kan och tar de kontakter som behövs med infrastrukturdepartementet och så vidare. Kort sagt: Frågan är uppe på bordet hos oss och vi jobbar med den, säger Anna Westerlund.

Hon tillägger:

– Jag har full förståelse för att förare i dagsläget inte vill sätta sig i en utbildningslokal med andra människor som de inte känner.

Samtidigt har Transportstyrelsen inget mandat att utfärda dispens från utbildningskravet, betonar Anna Westerlund. Hon refererar till den så kallade Omnibusförordningen, som EU–kommissionen fattade beslut om i våras. Den innebar att giltighetstiden för YKB förlängdes i sju månader – för chaufförer med bevis som löpte ut mellan den 1 februari och den 31 augusti i år. Därefter var det dags att sätta sig på skolbänken igen.

Oroliga förare ringde Transportarbetaren redan då och ville att undantaget skulle förlängas, för att hindra onödig smittspridning. Men fick alltså nobben.

Anna Westerlund konstaterar att inte bara Sverige utan en hel rad andra länder i Europa nu drabbas av pandemin. Det ger frågan större tyngd bland politikerna på EU-nivå, där den ytterst avgörs. I dagsläget törs hon inte ge några löften om nya undantag från unionens utbildningsregler, men hoppas kunna komma med klarare besked längre fram.

– Vi kommer att lägga upp information på vår hemsida, transportstyrelsen.se, så fort vi vet mer, tipsar Anna Westerlund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pelle:
    13 november, 2020

    Jag efterfrågar ykb helt web-baserad!
    Under perioden med pandemin??
    Varför är det så svårt att fixa??
    Mvh Lackberg

  2. Justina Öster:
    13 november, 2020

    Det korta svaret är: det är en fråga som avgörs på EU-nivå, inte nationellt. Därför blir det krångligt och tar tid... Utförligare svar finns i länken till en tidigare artikel jag skrev om YKB i augusti. Justina, reporter

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Med facit i hand

Ledare. Världen är uppe i mer än två miljoner döda i covid-19 och närmare 100 miljoner konstaterade smittfall. ”Med facit i hand, borde inte Sverige ha agerat annorlunda?”

Tommy Wreeth

Det är inte över än…

Ordförandeord. Vi har påbörjat 2021 och fortfarande biter sig pandemin envist kvar i samhället. Förhoppningsvis tar vaccineringen fart och jag gillar att LO kräver att våra medlemmar ska prioriteras i vaccineringen, då väldigt få arbetare inom såväl Transport som övriga LO har möjlighet att jobba hemifrån.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.