Fyra YKB-utbildare stoppas

Chaufförer. Transportstyrelsen har stoppat fyra YKB-utbildare efter tillsyn. Utbildningarna brast i både kvalitet och dokumentation. Nu ska fler utbildningsföretag granskas.

Utbildningar för yrkesförarkompetens för lastbilschaufförer har funnits sedan 2009 och ger efter fullföljd utbildning yrkeskompetensbevis, YKB. Under många år har kontrollen av dem varit begränsad, Transportstyrelsen har prioriterat annat. Men under 2023 har tillsyn lett till att fyra utbildare med stora brister blev av med tillståndet.

– I slutändan är det trafiksäkerhet vi pratar om. Utbildningen finns för personer som ska köra lastbil och buss i yrket. De kör tunga fordon och får de inte rätt kunskaper med sig och ska ut i trafiken kan det bli väldigt farligt. Det har visat sig att vissa företag som har tillstånd att utföra utbildningar inte vet vad de ska utbilda i egentligen, säger Jussi Ståhl, inspektör vid Transportstyrelsen.

Gör resultaten att ni kommer att trappa upp granskningen? 

– Vi fortbildar medarbetare för att fortsätta med det här. YKB är ett av våra prioriterade områden och trafiksäkerheten är väsentlig del av vårt uppdrag, säger Jussi Ståhl.

YKB-reglerna bygger på ett EU-direktiv. Syftet är att se till att förare som jobbar ute i trafiken har den kompetens som krävs för arbetet. Företag får inte anlita förare utan YKB för att göra tunga transporter.

– YKB ska vara ett bevis för att de här förarna är anställningsbara. Har en person körkort och YKB ska du i princip kunna ta ett jobb och skickas till de här rutterna och platserna, veta hur du ska hantera ett fordon och hur du ska säkra din last. Du ska också ha full kontroll på vilka regler som finns.

Transportarbetaren har tagit del av besluten som ligger till grund för att utbildningsföretagen blivit av med tillståndet. En utbildare hade rapporterat in att en frånvarande person gått klart en utbildning, på ett annat företag fick en chaufför som skulle gå förkortad grundutbildning gå en fortbildningskurs i stället och gick därmed miste om utbildningstimmar och praktiska moment.

– De (utbildarna) saknar alla kunskapen om vilken utbildning man ska leverera. Sen har man allvarliga brister i dokumentation och har inte kunnat visa vad man har gjort.

Det händer också att chaufförer som är missnöjda med YKB-fortbildningen kontaktar Transportstyrelsen och berättar det.

– Utbildningarna håller inte alltid måttet och fortbildningarna som chaufförerna går upplevs många gånger vara för dåliga. Fortbildningen ska vara en chans att få till sig nyheter och impulser från omvärlden och metoder för att effektivisera sitt arbete, men chaufförerna upplever att de bara får sitta av de obligatoriska timmarna, säger Jussi Ståhl.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Pettersson:
    19 januari, 2024

    Är nån förvånad? Det är ungefär likadant på det mesta som har blivit konkurrensutsatt på den "fria marknaden",,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

  2. Therese:
    13 januari, 2024

    Börja med att hjälpa utbildarna med läromedel: Ev tips på hur man lär ut de olika delarna i 2020:29 på ett mer praktiskt (och motiverande) sätt mer än fysiska läroböcker även om de som finns är mer ”trafikskola” än yrke. Underhåll utbildarnas kunskaper och sammanställ utbildningsmaterialet. Trafiklärare som utbildar på ett yrke som de aldrig har jobbat med kan ju vara svårt också. Ta in arbetslösa yrkesförare som jobbat 10+ år och vet hur verkligheten ser ut - i utbildningen men hjälp dem med vilka delar som YKBn innebär och ge dem möjlighet att lära ut ”det där lilla extra” som inte står i några läroböcker (som man bara lär sig genom att jobba i branschen).

  3. Jompa eriksen:
    11 januari, 2024

    YKB ett jävla påhitt

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Se till att det finns lärare till yrkesutbildningarna

Ledare. 327 473 personer var i april inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen. Uttryckt i procent blir det 6,3 procent. Öppet arbetslösa i Transports a-kassa samma period var 3 515 stycken och ytterligare 4 057 personer ingick i något program. Jämfört med hur det såg ut i april förra året så syns en viss ökning. Detta samtidigt som marknaden skriker efter chaufförer.

Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Vägen till chaufförsyrket – Del 4

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är del 4 av hennes berättelse.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.