Fyra YKB-utbildare stoppas

Chaufförer. Transportstyrelsen har stoppat fyra YKB-utbildare efter tillsyn. Utbildningarna brast i både kvalitet och dokumentation. Nu ska fler utbildningsföretag granskas.

Utbildningar för yrkesförarkompetens för lastbilschaufförer har funnits sedan 2009 och ger efter fullföljd utbildning yrkeskompetensbevis, YKB. Under många år har kontrollen av dem varit begränsad, Transportstyrelsen har prioriterat annat. Men under 2023 har tillsyn lett till att fyra utbildare med stora brister blev av med tillståndet.

– I slutändan är det trafiksäkerhet vi pratar om. Utbildningen finns för personer som ska köra lastbil och buss i yrket. De kör tunga fordon och får de inte rätt kunskaper med sig och ska ut i trafiken kan det bli väldigt farligt. Det har visat sig att vissa företag som har tillstånd att utföra utbildningar inte vet vad de ska utbilda i egentligen, säger Jussi Ståhl, inspektör vid Transportstyrelsen.

Gör resultaten att ni kommer att trappa upp granskningen? 

– Vi fortbildar medarbetare för att fortsätta med det här. YKB är ett av våra prioriterade områden och trafiksäkerheten är väsentlig del av vårt uppdrag, säger Jussi Ståhl.

YKB-reglerna bygger på ett EU-direktiv. Syftet är att se till att förare som jobbar ute i trafiken har den kompetens som krävs för arbetet. Företag får inte anlita förare utan YKB för att göra tunga transporter.

– YKB ska vara ett bevis för att de här förarna är anställningsbara. Har en person körkort och YKB ska du i princip kunna ta ett jobb och skickas till de här rutterna och platserna, veta hur du ska hantera ett fordon och hur du ska säkra din last. Du ska också ha full kontroll på vilka regler som finns.

Transportarbetaren har tagit del av besluten som ligger till grund för att utbildningsföretagen blivit av med tillståndet. En utbildare hade rapporterat in att en frånvarande person gått klart en utbildning, på ett annat företag fick en chaufför som skulle gå förkortad grundutbildning gå en fortbildningskurs i stället och gick därmed miste om utbildningstimmar och praktiska moment.

– De (utbildarna) saknar alla kunskapen om vilken utbildning man ska leverera. Sen har man allvarliga brister i dokumentation och har inte kunnat visa vad man har gjort.

Det händer också att chaufförer som är missnöjda med YKB-fortbildningen kontaktar Transportstyrelsen och berättar det.

– Utbildningarna håller inte alltid måttet och fortbildningarna som chaufförerna går upplevs många gånger vara för dåliga. Fortbildningen ska vara en chans att få till sig nyheter och impulser från omvärlden och metoder för att effektivisera sitt arbete, men chaufförerna upplever att de bara får sitta av de obligatoriska timmarna, säger Jussi Ståhl.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Pettersson:
    19 januari, 2024

    Är nån förvånad? Det är ungefär likadant på det mesta som har blivit konkurrensutsatt på den "fria marknaden",,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

  2. Therese:
    13 januari, 2024

    Börja med att hjälpa utbildarna med läromedel: Ev tips på hur man lär ut de olika delarna i 2020:29 på ett mer praktiskt (och motiverande) sätt mer än fysiska läroböcker även om de som finns är mer ”trafikskola” än yrke. Underhåll utbildarnas kunskaper och sammanställ utbildningsmaterialet. Trafiklärare som utbildar på ett yrke som de aldrig har jobbat med kan ju vara svårt också. Ta in arbetslösa yrkesförare som jobbat 10+ år och vet hur verkligheten ser ut - i utbildningen men hjälp dem med vilka delar som YKBn innebär och ge dem möjlighet att lära ut ”det där lilla extra” som inte står i några läroböcker (som man bara lär sig genom att jobba i branschen).

  3. Jompa eriksen:
    11 januari, 2024

    YKB ett jävla påhitt

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Se till att det finns lärare till yrkesutbildningarna

Ledare. 327 473 personer var i april inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen. Uttryckt i procent blir det 6,3 procent. Öppet arbetslösa i Transports a-kassa samma period var 3 515 stycken och ytterligare 4 057 personer ingick i något program. Jämfört med hur det såg ut i april förra året så syns en viss ökning. Detta samtidigt som marknaden skriker efter chaufförer.

Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Vägen till chaufförsyrket – Del 4

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är del 4 av hennes berättelse.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.