Rättigheter och skyldigheter i coronavirusets tid

Corona. Folkhälsomyndigheten har höjt risken för smitta till högsta nivå. Det nya coronaviruset slår hårt mot samhällets transporter. Här är vad som gäller i dagsläget – skrålla ner och se hur det ser ut i din bransch.

Karensdagen slopas och korttidsarbete införs redan den 1 maj. Det beskedet gav regeringen och samarbetspartierna i dag, onsdag. Det är försök att minska konsekvenserna av coronaviruset.

Facket får många frågor kopplade till coronaviruset. Svenska Transportarbetareförbundet informerar på sin Facebooksida generellt om du som anställd uppmanas att lämna medicinsk information om dig själv, eller testa andra: Vänd dig till skyddsombudet på arbetsplatsen eller din lokala Transportavdelning.

För alla anställda gäller från och med i dag slopad karensdag. Staten tar hela kostnaden. Tills vidare är karensdagen vid sjukdom borta under en och en halv månad framåt. Det betyder att den som är hemma sjuk får ersättning från första dagen.

Om arbetsgivaren tagit beslut om att stänga arbetsplatsen har du som anställd rätt till din vanliga lön, om du inte är sjuk eller har rätt till särskild smittbärarpenning.

Vissa frågor är specifika för olika yrkesområden.

Flyget

Oron för smittspridning blev först synlig på flygplatserna. Både Arlanda och Kastrup rapporterar att antalet passagerare minskat med en tredjedel sedan larmet om coronaviruset först kom. Tusentals flygningar har ställts in. SAS har bett anställda att gå ner i lön och Norwegian permitterar personal.

Personal vid Arlanda har vänt sig till Arbetsmiljöverket för hjälp med skyddsutrustning. Det gäller bland annat när de ska ta hand om avfall från flygplan från länder där smittspridningen är allmän.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har på fredag bjudit in representanter för flygbranschen för en lägesrapport om coronaviruset. Socialminister Lena Hallengren (S) har tidigare träffat ledningen för statliga Swedavia, som gick igenom sin plan för hur coronaviruset ska hanteras. Planen bygger på Folkhälsomyndighetens aktuella direktiv.

Om det blir aktuellt att stoppa ett flygplan på väg in på grund av smitta kan planet dirigeras om till en särskild karantänflygplats. Sverige har fem: Det är Arlanda, Landvetter, Malmö airport, Umeå och Jönköping.
När planet landat måste det stå kvar ute på flygplatsen. Den medicinskt ansvarige läkaren i landstinget kallas till flygplatsen. Ingen får lämna eller gå ombord på planet innan regionens medicinskt ansvariga läkare gjort en bedömning.

Åkeri

Chaufförer riskerar att mista arbetstid – och lön – på grund av minskade uppdrag. Arbetsgivarföretagen Transportföretagen gick på tisdagen ut och krävde rätt att införa korttidsarbete för flera yrkesgrupper inom transportsektorn.

Regeringen lanserade nyligen korttidsarbete med statligt stöd, som ska kunna införas vid tillfälliga kriser. Det inför redan från den 1 maj. Avtalet ska förhindra stora varsel när företag drabbas i en kris, som i det här fallet effekter av coronaviruset.

Transportföretagen begär dock att förhandlingar om korttidsarbete med berörda fackförbund hålls omgående. Transport har fått hemställan och kommer att förhandla med arbetsgivarparten. Avtalssekreteren Peter Winstén kan i dag inte säga något om krav på bibehållen lön eller annat:

– Transportföretagen har naturligtvis tankar om saken, men vi får se var det landar.

Bevakning

Spridningen av coronaviruset har inneburit nya uppdrag för anställda inom bevakning. I Göteborg har väktare bevakat en parkeringsplats, utanför Östra sjukhusets infektionsmottagning, där tält satts upp för provtagning.

Transportarbetaren skrev förra veckan om den finska stålkoncernen Outokumpu, som låter väktare utföra hälsokontroller av chaufförer och besökare som ska in till bolagets anläggningar. I Sverige har Outokumpu fabriker i Torshälla och Avesta.

Före inpassering ska chaufförerna svara på frågor om sin hälsostatus. I kontrollen ingår också att väktare, anställda på Avarn, ska ta på sig skyddshandskar och mäta kroppstemperatur i pannan på besökaren. Den här veckan ändrades rutinerna så att hälsokontroller av chaufförer utförs utanför anläggningarna.
Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är skeptisk till förfarandet. Fackets uppfattning är att Outokumpu saknar stöd i lagen för att testa på det här viset.

Hamn

Om befälhavaren befarar smitta ombord på ett fartyg måste det rapporteras till hamnbolagets bevaknings- och trafikledningscentral, som tar kontakt med smittskyddsläkare.

Det är smittskyddsläkaren som sedan avgör hur situationen ska hanteras. Hela fartyg kan sättas i karantän. Då stoppas samtliga passagerare från att gå i land.

Facket

– Vi har ett gemensamt ansvar att begränsa smittspridningen och vi har ett arbetsmiljöansvar för våra respektive anställda, säger Peter Winstén, Transportarbetareförbundets avtalssekreterare.
På onsdagen gick facket gemensamt med arbetsgivarparten, Transportföretagen, ut med direktiv som rör de kommande förhandlingarna. Det innebär att använda tekniska möteslösningar, som Teams, Skype, telefon eller mejl i stället för att fysiskt mötas vid förhandlingsbordet.
– Det handlar inte om att ställa in några förhandlingar utan om att hitta andra former. Många är oroliga och båda parter gör allt för att minimera riskerna, säger Peter Winstén.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erol Göransson:
    12 mars, 2020

    I min tanke Lena är det jag tänker på hur vi som utför sjuktransporter ska skydda oss ungefär som de andra ska göra? Vet själv att man springer mellan olika avdelningar på sjukhusen och som i mitt fall med liggande transporter är man ju nära hela tiden

  2. Lena Blomquist, red:
    12 mars, 2020

    Erol, vi hade i går en separat artikel om följderna för taxiförare. https://www.transportarbetaren.se/varsel-i-coronavirusets-spar/

  3. Erol:
    11 mars, 2020

    De som utför persontransporter på land då? Taxi och buss

Lästips:

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Transportarbetarens logga

Parterna får förhandla bort karensdag

Avtal. Om arbetsgivare och fack vill förhandla bort karensdagen är det fritt fram, enligt regeringen och Arbetsdomstolen.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.