Rättigheter och skyldigheter i coronavirusets tid

Corona. Folkhälsomyndigheten har höjt risken för smitta till högsta nivå. Det nya coronaviruset slår hårt mot samhällets transporter. Här är vad som gäller i dagsläget – skrålla ner och se hur det ser ut i din bransch.

Karensdagen slopas och korttidsarbete införs redan den 1 maj. Det beskedet gav regeringen och samarbetspartierna i dag, onsdag. Det är försök att minska konsekvenserna av coronaviruset.

Facket får många frågor kopplade till coronaviruset. Svenska Transportarbetareförbundet informerar på sin Facebooksida generellt om du som anställd uppmanas att lämna medicinsk information om dig själv, eller testa andra: Vänd dig till skyddsombudet på arbetsplatsen eller din lokala Transportavdelning.

För alla anställda gäller från och med i dag slopad karensdag. Staten tar hela kostnaden. Tills vidare är karensdagen vid sjukdom borta under en och en halv månad framåt. Det betyder att den som är hemma sjuk får ersättning från första dagen.

Om arbetsgivaren tagit beslut om att stänga arbetsplatsen har du som anställd rätt till din vanliga lön, om du inte är sjuk eller har rätt till särskild smittbärarpenning.

Vissa frågor är specifika för olika yrkesområden.

Flyget

Oron för smittspridning blev först synlig på flygplatserna. Både Arlanda och Kastrup rapporterar att antalet passagerare minskat med en tredjedel sedan larmet om coronaviruset först kom. Tusentals flygningar har ställts in. SAS har bett anställda att gå ner i lön och Norwegian permitterar personal.

Personal vid Arlanda har vänt sig till Arbetsmiljöverket för hjälp med skyddsutrustning. Det gäller bland annat när de ska ta hand om avfall från flygplan från länder där smittspridningen är allmän.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har på fredag bjudit in representanter för flygbranschen för en lägesrapport om coronaviruset. Socialminister Lena Hallengren (S) har tidigare träffat ledningen för statliga Swedavia, som gick igenom sin plan för hur coronaviruset ska hanteras. Planen bygger på Folkhälsomyndighetens aktuella direktiv.

Om det blir aktuellt att stoppa ett flygplan på väg in på grund av smitta kan planet dirigeras om till en särskild karantänflygplats. Sverige har fem: Det är Arlanda, Landvetter, Malmö airport, Umeå och Jönköping.
När planet landat måste det stå kvar ute på flygplatsen. Den medicinskt ansvarige läkaren i landstinget kallas till flygplatsen. Ingen får lämna eller gå ombord på planet innan regionens medicinskt ansvariga läkare gjort en bedömning.

Åkeri

Chaufförer riskerar att mista arbetstid – och lön – på grund av minskade uppdrag. Arbetsgivarföretagen Transportföretagen gick på tisdagen ut och krävde rätt att införa korttidsarbete för flera yrkesgrupper inom transportsektorn.

Regeringen lanserade nyligen korttidsarbete med statligt stöd, som ska kunna införas vid tillfälliga kriser. Det inför redan från den 1 maj. Avtalet ska förhindra stora varsel när företag drabbas i en kris, som i det här fallet effekter av coronaviruset.

Transportföretagen begär dock att förhandlingar om korttidsarbete med berörda fackförbund hålls omgående. Transport har fått hemställan och kommer att förhandla med arbetsgivarparten. Avtalssekreteren Peter Winstén kan i dag inte säga något om krav på bibehållen lön eller annat:

– Transportföretagen har naturligtvis tankar om saken, men vi får se var det landar.

Bevakning

Spridningen av coronaviruset har inneburit nya uppdrag för anställda inom bevakning. I Göteborg har väktare bevakat en parkeringsplats, utanför Östra sjukhusets infektionsmottagning, där tält satts upp för provtagning.

Transportarbetaren skrev förra veckan om den finska stålkoncernen Outokumpu, som låter väktare utföra hälsokontroller av chaufförer och besökare som ska in till bolagets anläggningar. I Sverige har Outokumpu fabriker i Torshälla och Avesta.

Före inpassering ska chaufförerna svara på frågor om sin hälsostatus. I kontrollen ingår också att väktare, anställda på Avarn, ska ta på sig skyddshandskar och mäta kroppstemperatur i pannan på besökaren. Den här veckan ändrades rutinerna så att hälsokontroller av chaufförer utförs utanför anläggningarna.
Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är skeptisk till förfarandet. Fackets uppfattning är att Outokumpu saknar stöd i lagen för att testa på det här viset.

Hamn

Om befälhavaren befarar smitta ombord på ett fartyg måste det rapporteras till hamnbolagets bevaknings- och trafikledningscentral, som tar kontakt med smittskyddsläkare.

Det är smittskyddsläkaren som sedan avgör hur situationen ska hanteras. Hela fartyg kan sättas i karantän. Då stoppas samtliga passagerare från att gå i land.

Facket

– Vi har ett gemensamt ansvar att begränsa smittspridningen och vi har ett arbetsmiljöansvar för våra respektive anställda, säger Peter Winstén, Transportarbetareförbundets avtalssekreterare.
På onsdagen gick facket gemensamt med arbetsgivarparten, Transportföretagen, ut med direktiv som rör de kommande förhandlingarna. Det innebär att använda tekniska möteslösningar, som Teams, Skype, telefon eller mejl i stället för att fysiskt mötas vid förhandlingsbordet.
– Det handlar inte om att ställa in några förhandlingar utan om att hitta andra former. Många är oroliga och båda parter gör allt för att minimera riskerna, säger Peter Winstén.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erol Göransson:
    12 mars, 2020

    I min tanke Lena är det jag tänker på hur vi som utför sjuktransporter ska skydda oss ungefär som de andra ska göra? Vet själv att man springer mellan olika avdelningar på sjukhusen och som i mitt fall med liggande transporter är man ju nära hela tiden

  2. Lena Blomquist, red:
    12 mars, 2020

    Erol, vi hade i går en separat artikel om följderna för taxiförare. https://www.transportarbetaren.se/varsel-i-coronavirusets-spar/

  3. Erol:
    11 mars, 2020

    De som utför persontransporter på land då? Taxi och buss

Lästips:

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.