Close
Biomassa, alltså restprodukter, från skogsindustrin kommer att spela en stor roll i klimatomställningen. Så långt var debattpanelen överens.
Close

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Almedalen 2018. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Kampen om biomassan är ett återkommande tema i Almedalens olika debattält. De flesta bedömarna är också överens om att skogen kommer att bli en av de viktigaste tillgångarna i omställningen till ett fossilfritt samhälle.

Fast hinder finns. Svante Axelsson, regeringens nationella samordnare för ett fossilfritt Sverige, pekar på att motståndet mot biodrivmedel fortfarande är starkt i övriga EU. Många länder på kontinenten har ont om skog och åkermark för odling av energiskog. Där litar man mera till el och vindkraft.

Fast Axelsson tror ändå att Sverige kan fortsätta på den inslagna vägen – tillsammans med Finland, som också har mycket skog.

– Vi ska bli den första fossilfria välfärdsnationen! mullrade han på ett välbesökt seminarium på onsdagseftermiddagen.

Panelen som bestod av politiker, utredare och folk från skogsindustrin var överens om att skogen är en viktig spelare i klimatomställningen. Växande skog binder den koldioxid som nu bidrar till jordens uppvärmning (enligt en relativt enig forskarkår).

– Bygga hus i trä är ett snabbspår i klimatpolitiken, förkunnade miljöpartisten Emma Hult.

– Kruxet, kontrade Maria Wetterstrand, före detta språkrör i Miljöpartiet, är att flyget och en massa andra aktörer bygger sina framtidsplaner på att det finns stor tillgång på biomassa till ett konkurrenskraftigt pris.

– Vi måste försöka göra en beräkning av hur långt det kan räcka. Biomassan, globalt sett, kommer inte att räcka till allt. Inte om man vill värna den biologiska mångfalden i naturen också, vilket jag anser att vi måste.

Flera debattörer påpekade att biomassa måste komma från fler håll, exempelvis alger från havet och från grödor som odlas på ledig åkermark.

Karl-Henrik Sundström, vd och koncernchef i skogsbolaget Stora Enso, betonade att transporterna är en viktig fråga för skogsindustrin. Till skillnad från andra näringar står själva transporten för en stor del av kostnaden, runt 35–40 procent.

Han kritiserade regeringen för saktfärdighet när det gäller att tillåta längre och tyngre fordon.

– Nu har vi fått 74 ton. Men hur många 74-tonsbilar finns det? Är det fyra i hela landet? Samtidigt öppnar finnarna för 94 ton. Det skapar problem, stora problem. Vi konkurrerar på samma marknad.

Majoriteten av panelen ansåg att ”marknaden” blir den spelare som avgör var skogens biomassa till slut hamnar. Och då måste det ingå att klara ut äganderätten, hävdade flera röster. I dag är det dispyt om vilken ersättning skogsägare ska få när marken skyddas från avverkning.

Svante Axelsson sa:

– Det räcker inte med att äga skog, man måste vara klok skogsägare också. Det är för många som inte ägnar sig åt aktivt skogsbruk.

– Jag är inte orolig för att det blir dragkamp om biomassan, jag oroar mig mer för investeringarna. Att vi inte får fram tillräckligt med satsningar på att få fram bästa möjliga tekniska lösningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    9 juli, 2018

    Jag gick in på Preem och frågade hur det gick med bioinblandningen i bensinen som Preem var ensamma om. Brist på råvara gör att vi inte har någon skogsinblandning. Snödjup och torka är faktorer som påverkar mängden skogsbränsle menligt. Att ta stubbar och rötter ur skogen kommer att leda till en miljöförstöring utan like. Svampar och bakterier som lever på skogsrötter kommer att slås ut och deras nytta kommer att gå förlorad. Vad tror ni händer med skogsjorden om det inte finns rötter att binda den-just det ökade humusmängder i vattendragen.

  2. jan:
    8 juli, 2018

    Skogsägarnas äganderätt är i fara på grund av EU:s artskyddsförordning.

Lästips:

Boel Godner är kommunstyrelsens ordförande i Södertälje. Foto: Liza Simonsson

”Fungerar avskräckande”

Miljöbrott. – Vi tror att arbetet ger effekt och upplever att problemen minskat de senaste åren. Vi polisanmäler misstänkta fall av illegal dumpning, säger Södertäljes kommunstyrelses ordförande Boel Godner (S).

ngmar Rentzhog, vd och grundare, We Don’t Have Time.

Vad är ministerns klimatlöften värda?

Debatt. Uppropet från över 600 företag och tre stora fackförbund fick klimatministern att utlova att Sveriges samtliga klimatmål står fast. Mer oroande är ett regeringens enmansutredare John Hassler faktiskt föreslår något helt annat.

Insänt logga

Historielös och bildningslös regering förstör för studieförbunden

Insändare. Härom dagen deltog jag i en afton tillägnad Stig Dagerman på Tranströmerbiblioteket. Vid hyllorna som rymde svensk skönlitteratur satt fullt med folk lyssnande på två diskussioner.

Strejken på Tesla

Europeiska transportfack sluter upp i Tesla-konflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

34,5 meters ekipage – nu är de här

Åkeri. Från och med i dag, den 1 december, får 34,5 meter långa lastbilar köra på vissa vägsträckor. Enligt Trafikverket det leda till minskade utsläpp.

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

Här sugs fartyg in

Hamn. Kappelskärs hamn är först i landet med att använda automatisk förtöjning med vakuumplattor. Att fartygen förtöjs med jättelika sugproppar i stället för trossar ska göra arbetet säkrare och effektivare.

Ojämlik vägstandard orsak till olycksrisk

Trafik. Risken att dö i olyckor på vägarna är betydligt högre i skogslänen i norr än i södra delen av landet. Kvaliteten på vägarna har avgörande betydelse, visar en ny rapport.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Mörk trend i trafiken

Trafik. Dödsolyckorna på vägarna fortsätter att öka. Under årets nio första månader omkom 194 personer i trafiken, visar statistik från Transportstyrelsen. Även i november har antalet olyckor legat högt, flera med yrkesförare inblandande.

Lönebidrag och nystartsjobb – en fuskfabrik

Lönebidrag. En granskning av subventionerade anställningar som lönebidrag och nystartsjobb visar på flera brister. Arbetsförmedlingen har svårt att kontrollera löner på arbetsplatser utan kollektivavtal, och trots omfattande bidragsfusk döms knappt någon alls.

Populärt soundtrack stoppas i Teslabilar

Konflikt. Musikerförbundet ansluter sig till de fackförbund som, likt Transport, vidtar sympatiåtgärder för att stötta IF Metall i kampen för att förmå Tesla att teckna kollektivavtal med IF Metall.

Strejken på Tesla
Jimmy Åsberg den första blockaddagen i Södertälje, en av de fyra hamnar som togs ut i första blockadvågen. Foto: Lilly Hallberg

Brett stöd i Tesla-konflikt

Konflikt. Sympatiåtgärderna blir allt fler – 40 nordiska transportförbund står nu bakom IF Metall i konflikten om rätten till kollektivavtal. Från klockan 12 i dag gäller Transports utökade blockad mot Tesla i alla svenska hamnar.

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

Granskning: Stora brister på yrkesvux lastbilsutbildningar

Utbildning. Dålig eller ingen träning på att köra lastbilsmonterad kran, truck och hjullastare. Ingen mörkerkörning. Listan på brister är lång när Skolinspektionen krävt åtgärder på 25 av 28 granskade lastbilsförarutbildningar inom yrkesvux.

Blockad mot Tesla en världsnyhet

Konflikt. Transports sympatikonflikt mot Tesla har inte gått obemärkt förbi. I hela världen rapporteras om beslutet att stoppa Elon Musks elbilar i de svenska hamnarna.

Utesluten SD-politiker utesluts från – SD

Politik. Transport har i svenska domstolar förgäves hävdat sin rätt att utesluta en lastbilschaufför sedan han valts in för Sverigedemokraterna i ett kommunfullmäktige. Nu utesluts han från SD efter att ha dömts för grovt rattfylleri.

Avtal 2023
Lastare vid SAS-plan på Arlanda. Foto9: Justina Öster

Nytt lönesystem i stora flygavtalet

Flyg. I Transport och Svenska Flygbranschens nya kollektivavtal öppnas det upp för lokalt förhandlade individuella löner. Det blir en ny utmaning för fackklubbarna att fördela potterna.