Close
Biomassa, alltså restprodukter, från skogsindustrin kommer att spela en stor roll i klimatomställningen. Så långt var debattpanelen överens.
Close

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Almedalen 2018. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Kampen om biomassan är ett återkommande tema i Almedalens olika debattält. De flesta bedömarna är också överens om att skogen kommer att bli en av de viktigaste tillgångarna i omställningen till ett fossilfritt samhälle.

Fast hinder finns. Svante Axelsson, regeringens nationella samordnare för ett fossilfritt Sverige, pekar på att motståndet mot biodrivmedel fortfarande är starkt i övriga EU. Många länder på kontinenten har ont om skog och åkermark för odling av energiskog. Där litar man mera till el och vindkraft.

Fast Axelsson tror ändå att Sverige kan fortsätta på den inslagna vägen – tillsammans med Finland, som också har mycket skog.

– Vi ska bli den första fossilfria välfärdsnationen! mullrade han på ett välbesökt seminarium på onsdagseftermiddagen.

Panelen som bestod av politiker, utredare och folk från skogsindustrin var överens om att skogen är en viktig spelare i klimatomställningen. Växande skog binder den koldioxid som nu bidrar till jordens uppvärmning (enligt en relativt enig forskarkår).

– Bygga hus i trä är ett snabbspår i klimatpolitiken, förkunnade miljöpartisten Emma Hult.

– Kruxet, kontrade Maria Wetterstrand, före detta språkrör i Miljöpartiet, är att flyget och en massa andra aktörer bygger sina framtidsplaner på att det finns stor tillgång på biomassa till ett konkurrenskraftigt pris.

– Vi måste försöka göra en beräkning av hur långt det kan räcka. Biomassan, globalt sett, kommer inte att räcka till allt. Inte om man vill värna den biologiska mångfalden i naturen också, vilket jag anser att vi måste.

Flera debattörer påpekade att biomassa måste komma från fler håll, exempelvis alger från havet och från grödor som odlas på ledig åkermark.

Karl-Henrik Sundström, vd och koncernchef i skogsbolaget Stora Enso, betonade att transporterna är en viktig fråga för skogsindustrin. Till skillnad från andra näringar står själva transporten för en stor del av kostnaden, runt 35–40 procent.

Han kritiserade regeringen för saktfärdighet när det gäller att tillåta längre och tyngre fordon.

– Nu har vi fått 74 ton. Men hur många 74-tonsbilar finns det? Är det fyra i hela landet? Samtidigt öppnar finnarna för 94 ton. Det skapar problem, stora problem. Vi konkurrerar på samma marknad.

Majoriteten av panelen ansåg att ”marknaden” blir den spelare som avgör var skogens biomassa till slut hamnar. Och då måste det ingå att klara ut äganderätten, hävdade flera röster. I dag är det dispyt om vilken ersättning skogsägare ska få när marken skyddas från avverkning.

Svante Axelsson sa:

– Det räcker inte med att äga skog, man måste vara klok skogsägare också. Det är för många som inte ägnar sig åt aktivt skogsbruk.

– Jag är inte orolig för att det blir dragkamp om biomassan, jag oroar mig mer för investeringarna. Att vi inte får fram tillräckligt med satsningar på att få fram bästa möjliga tekniska lösningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    9 juli, 2018

    Jag gick in på Preem och frågade hur det gick med bioinblandningen i bensinen som Preem var ensamma om. Brist på råvara gör att vi inte har någon skogsinblandning. Snödjup och torka är faktorer som påverkar mängden skogsbränsle menligt. Att ta stubbar och rötter ur skogen kommer att leda till en miljöförstöring utan like. Svampar och bakterier som lever på skogsrötter kommer att slås ut och deras nytta kommer att gå förlorad. Vad tror ni händer med skogsjorden om det inte finns rötter att binda den-just det ökade humusmängder i vattendragen.

  2. jan:
    8 juli, 2018

    Skogsägarnas äganderätt är i fara på grund av EU:s artskyddsförordning.

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.