Close
Evelina Reuterfors, Oliver Björklund, Ola Palmgren och Sofia Fölster är aktiva i olika politiska ungdomsförbund. På tisdagen debatterade de ungas problem på arbetsmarknaden.
Close

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Almedalen 2018. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

I mer än 15 års tid har LO gjort en återkommande undersökning om unga människors syn på jobb, facket och skolan.

Rapporten Ungdomsbarometern visar inte överraskande att ungdomarna – som är i åldern 15–24 år – blivit mer individualistiska. När de själva får ranka sina identiteter hamnar  ”feminist” och ”livsnjutare” överst för tjejerna. Vanligast bland killarna är ”gamer” och ”livsnjutare”.

– Man ser sig som sin egen lyckas smed i stor utsträckning. Baksidan av det är att ansvaret för misslyckanden och för att undvika risker också läggs på individen, säger rapportförfattaren Anton Landehag.

Enligt Landehag är dagens unga en trygghetssökande generation. Man värderar familj, fast jobb och en hälsosam livsstil högre än tidigare.

– Och det spiller över på arbetslivet också, förtydligar han. Framgång är inte främst hög lön, utan att ha ett jobb som det är roligt att gå till. Inställningen till facket är mer positiv, samtidigt som kunskapen om facket är lägre.

– Nio av tio tycker att det är viktigt med fast anställning. Man kopplar det till ”vuxenblivandet”, som kommer allt senare. Det hänger ihop med svårigheter att skaffa bostad också.

Med Ungdomsbarometern som fond inleddes debatten där fyra ungdomsförbund deltog.

Ola Palmgren, SSU, ansåg att det som krävs nu är kollektiva lösningar:

– Det är oroande att så många unga har otrygga anställningar. Själv jobbade jag fyra år utan att få fast jobb. Ibland hade jag anställning dag för dag, periodvis några månader i taget.

– Då är det svårt att känna att man har frihet att forma sitt liv. Anställningsformen allmän visstid måste tas bort och rätten till heltid måste stärkas.

Oliver Björklund är med i Grön ungdom. Han höll med om att möjligheterna för arbetsgivarna att utnyttja visstidsanställningar måste begränsas. Han lyfte sedan klimatfrågan:

– Många unga brinner för en grön omställning. Det är synd att de politiska partierna inte tar klimatfrågan på allvar. Den ökande psykiska ohälsan bland unga är också extremt oroväckande.

Evelina Reuterfors, från centerns ungdomsförbund (CUF), vill inte ta bort allmän visstid, utan pläderade för mer flexibilitet:

– Det viktigaste är att se till att alla kommer i arbete. Det blir problematiskt om man tar bort visstidsanställningarna. Vi måste reformera lagen om anställningsskydd (las), låsa upp den. Kollektivism är inte rätt väg att gå.

Ungmoderaternas talesperson, Sofia Fölster, fyllde i:

– Jag är 26 år och har aldrig haft en tillsvidareanställning. Men jag vet att visstid på sikt leder till fast jobb.

Sofia Fölster och Evelina Reuterfors försvarade den nya anställningsform som de borgerliga vill ha – den som innebär att ungdomar upp till 23 år får 30 procent lägre lön.

– En låg lön är ändå bättre än högt bidrag! anförde Evelina Reuterfors och fick snabbt mothugg från vänsterkanten.

Oliver Björklund, Grön ungdom, skakade på huvudet:

– Jag ser inte hur 30 procent lägre lön ökar ungdomars möjligheter att flytta hemifrån och jag fattar inte hur det ger unga en tryggare arbetsmarknad.

Både han och Ola Palmgren, SSU, påpekade sedan att arbetsgivarna redan har provanställning som möjlighet, för att försäkra sig om att anställda har rätt kompetens.

Palmgren tillade:

– Med visstidsjobb tvingas människor leva två år i ovisshet. Sänkta ingångslöner leder till sänkta löner generellt på arbetsmarknaden, det finns studier som visar det.

Oliver Björklund tyckte att facket misslyckats på en viktig punkt:

– Jag anser att facket måste jobba för att mer av produktivitetsökningarna och löneutrymmet kan tas ut i ledig tid, i stället för bara löneökningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Konkurserna minskar kraftigt

Ekonomi. Det har vänt. Antalet konkurser inom transportbranschen har mer än halverats i april jämfört med samma månad förra året. Och nya företag startas nu i flera av de branscher som drabbats hårdast av pandemin, visar statistik från kreditupplysningsbolaget UC.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.