Close
Evelina Reuterfors, Oliver Björklund, Ola Palmgren och Sofia Fölster är aktiva i olika politiska ungdomsförbund. På tisdagen debatterade de ungas problem på arbetsmarknaden.
Close

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Almedalen 2018. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

I mer än 15 års tid har LO gjort en återkommande undersökning om unga människors syn på jobb, facket och skolan.

Rapporten Ungdomsbarometern visar inte överraskande att ungdomarna – som är i åldern 15–24 år – blivit mer individualistiska. När de själva får ranka sina identiteter hamnar  ”feminist” och ”livsnjutare” överst för tjejerna. Vanligast bland killarna är ”gamer” och ”livsnjutare”.

– Man ser sig som sin egen lyckas smed i stor utsträckning. Baksidan av det är att ansvaret för misslyckanden och för att undvika risker också läggs på individen, säger rapportförfattaren Anton Landehag.

Enligt Landehag är dagens unga en trygghetssökande generation. Man värderar familj, fast jobb och en hälsosam livsstil högre än tidigare.

– Och det spiller över på arbetslivet också, förtydligar han. Framgång är inte främst hög lön, utan att ha ett jobb som det är roligt att gå till. Inställningen till facket är mer positiv, samtidigt som kunskapen om facket är lägre.

– Nio av tio tycker att det är viktigt med fast anställning. Man kopplar det till ”vuxenblivandet”, som kommer allt senare. Det hänger ihop med svårigheter att skaffa bostad också.

Med Ungdomsbarometern som fond inleddes debatten där fyra ungdomsförbund deltog.

Ola Palmgren, SSU, ansåg att det som krävs nu är kollektiva lösningar:

– Det är oroande att så många unga har otrygga anställningar. Själv jobbade jag fyra år utan att få fast jobb. Ibland hade jag anställning dag för dag, periodvis några månader i taget.

– Då är det svårt att känna att man har frihet att forma sitt liv. Anställningsformen allmän visstid måste tas bort och rätten till heltid måste stärkas.

Oliver Björklund är med i Grön ungdom. Han höll med om att möjligheterna för arbetsgivarna att utnyttja visstidsanställningar måste begränsas. Han lyfte sedan klimatfrågan:

– Många unga brinner för en grön omställning. Det är synd att de politiska partierna inte tar klimatfrågan på allvar. Den ökande psykiska ohälsan bland unga är också extremt oroväckande.

Evelina Reuterfors, från centerns ungdomsförbund (CUF), vill inte ta bort allmän visstid, utan pläderade för mer flexibilitet:

– Det viktigaste är att se till att alla kommer i arbete. Det blir problematiskt om man tar bort visstidsanställningarna. Vi måste reformera lagen om anställningsskydd (las), låsa upp den. Kollektivism är inte rätt väg att gå.

Ungmoderaternas talesperson, Sofia Fölster, fyllde i:

– Jag är 26 år och har aldrig haft en tillsvidareanställning. Men jag vet att visstid på sikt leder till fast jobb.

Sofia Fölster och Evelina Reuterfors försvarade den nya anställningsform som de borgerliga vill ha – den som innebär att ungdomar upp till 23 år får 30 procent lägre lön.

– En låg lön är ändå bättre än högt bidrag! anförde Evelina Reuterfors och fick snabbt mothugg från vänsterkanten.

Oliver Björklund, Grön ungdom, skakade på huvudet:

– Jag ser inte hur 30 procent lägre lön ökar ungdomars möjligheter att flytta hemifrån och jag fattar inte hur det ger unga en tryggare arbetsmarknad.

Både han och Ola Palmgren, SSU, påpekade sedan att arbetsgivarna redan har provanställning som möjlighet, för att försäkra sig om att anställda har rätt kompetens.

Palmgren tillade:

– Med visstidsjobb tvingas människor leva två år i ovisshet. Sänkta ingångslöner leder till sänkta löner generellt på arbetsmarknaden, det finns studier som visar det.

Oliver Björklund tyckte att facket misslyckats på en viktig punkt:

– Jag anser att facket måste jobba för att mer av produktivitetsökningarna och löneutrymmet kan tas ut i ledig tid, i stället för bara löneökningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Regeringen höjer lönekrav

Politik. Lönekravet för arbetskraftsinvandrare dubbleras i höst. Det är regeringen och Sverigedemokraterna överens om. För flera tusen personer innebär det att utvisningshotet blir akut – många tidningsbud, som nästan alla jobbar deltid, hamnar under lönegolvet.

I augusti kom en illustrerad utgåva av Vi, skuggorna, med teckningar av Hanna Böhm.

”Den svenska arbetsmarknaden har blivit ett paradis för kriminella”

Arbetsliv. I reportageboken Vi, skuggorna beskriver journalisten Elinor Torp hur vi har fått ett laglöst arbetsliv där människor från fattiga länder jobbar i Sverige under slavliknande förhållanden. Exploateringen pågår överallt. – Och transportbranschen är ett värstingområde, säger hon.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Vilket samhälle vill du ha?

Ledare. Nu har Transports kongress nyligen avslutats och kongressombuden valt en ny förbundsledning. Det har diskuterats, kompromissats och beslutats om en massa olika motioner. Redaktionen var så klart på plats och du kan läsa mer om kongressen här på webben.

Avtal 2023
Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Foodora-avtal höjer garantilön rejält

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för matbud som kör cykel och moped. Enligt Transport höjs garantilönen med 12,06 procent fördelat på två år.

Avtal 2023

Cellprov in i Foodora-avtal

Matbud. Ett nytt kollektivavtal har tecknats mellan Transport och Foodora. Det ger anställda rätt till permission för mammografi, gynekologisk cellprovtagning och prostataundersökning – något kongressen beslutade att Transport ska verka för.

Forskare: Mindre batterier och billigare drift med el

Åkeri. Att köra långt med tunga lastbilar på el har länge ansetts olönsamt eftersom det krävs stora batterier. Men nu visar en forskningsrapport från Chalmers tekniska högskola, lite överraskande, att det kan vara billigare att tanka lastbilarna med el än diesel.

Avtal 2023

Nytt gummiavtal tecknat

Avtal 2023. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har tecknat ett nytt avtal för gummiverkstäder. Lönerna ökar med upp till 1 400 kronor från 1 april 2023.

Avtal 2023
Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”

Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.