Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm
Close
Före detta Byggnads-basen Johan Lindholm efterträder Susanna Gideonsson som LO:s ordförande.
Close

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

1. Du kommer ut på ett åkeri och träffar några chaufförer. Vad vill du prata med dem om?

– Jag skulle ha stora öron och liten mun. Jag skulle lyssna på hur de upplever arbetslivet. Jag skulle också vilja höra hur de har det utanför jobbet och hur de får ihop livspusslet. Jag skulle prata om den kollektiva styrkan och att kollektiva lösningar är mer moderna än någonsin. Vill man få till förändring framåt så måste vi jobba tillsammans. Det tycker jag att arbetsgivarna är bättre på i dag.

2.Du valdes i sista minut efter ett avhopp dagen innan kongressen. Tror du att det påverkar ditt sätt att leda LO?

– Jag känner ändå att jag fick ett hundraprocentigt stöd från kongressen. Och med de medskick som kongressen gav mig så känner jag mig både stolt och trygg i det jag ska göra. Jag är väl medveten om att det är ett ansvarsfullt jobb och jag är fullt fokuserad på att jobba framåt.

3. Vid LO-kongressen togs beslut om arbetstidsförkortning. På vilket sätt vill du jobba med den frågan?

– Vi är i gång redan. Vi håller på och kartlägger hur det ser ut i alla förbunden nu. Hur olika förbund löst sina delar kring arbetstiden och sen kommer vi samla ihop oss i LO.

– Via avtalssekreterare och LO-styrelse så ska vi försöka mejsla fram någonting som vi gemensamt kan gå fram med och förhandla avtalsvägen.

4. Hur jobbade ni med arbetstidsförkortning i Byggnads?

– Byggnads har en arbetstidsförkortning på 40 timmar i samtliga avtal. Men nu handlar det om att reducera arbetstiden. Om att ta lite av mervärdet som arbetsgivarna tagit ut alldeles för mycket av. För att lösa det krävs det att vi samlar ihop oss.

5. Under de senare åren har LO varit splittrat i flera frågor. Transport ställde sig utanför avtalssamordningen och flera förbund var mot överenskommelsen om förändringen av anställningsskyddet. Hur vill du jobba för att ena förbunden?

– Jag tror att det är väldigt avgörande att vi samlas kring en lönenormering och den sätter ju industrin. Sen gäller det att hitta en väg framåt. Det finns ju inga diskussioner i dag, men de kommer. Vi behöver också hitta en gemensam hållning om vissa delar kring de allmänna villkoren. Vi är inte riktigt där än, men mitt mål är att vi ska gå fram gemensamt och tala med en tunga.

– Gällande huvudavtalet är det känt att varken jag eller Byggnads tycker att vi fick tillräckligt mycket tillbaka. I mitt uppdrag som LO-ordförande är målet att få ut så mycket som möjligt av uppgörelsen som finns. Jag är väldigt kritisk mot att staten, efter två år, fortfarande inte lever upp till sin del. Regeringen har ännu inte gett CSN (Centrala studiestödsnämnden) nog resurser för att handlägga alla ansökningar.

6. På vilket sätt tror du att relationen mellan LO och Socialdemokraterna förändras med dig som LO-ordförande?

– LO är ju inget politiskt parti. Vi är satta att företräda Sveriges alla arbetare. Och det finns inga makthavare oavsett politisk färg som ska runda LO-borgen när det kommer till villkoren för Sveriges alla arbetare. Vi kommer ju vara väldigt tydliga i en rad frågor där vi vill ha leverans. Redan vid LO-kongressen var jag väldigt tydlig med att karensavdraget är en klasslagstiftning som ska väck.

7. Det är högt tonläge i den politiska debatten i Sverige. Högst mellan Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna. De två partier som är störst bland Sveriges arbetare. Vilka problem ser du i att LO-kollektivet är så politiskt splittrat?

– Jag tycker det är alldeles för mycket pajkastning i politiken. Jag har gjort väldigt många arbetsplatsbesök i min tidigare roll och det jag har mött där är ju att det finns ett utbrett etablissemang- och politikerförakt som mynnar ut i att Sverige har gått isär, att Sverige inte funkar. Arbetare har fått se matpriser och räntor skena samtidigt som vi sett hur banker och matjättar haft höga utdelningar.

– Det finns en irritation och ilska där ute och den måste vi ta oss an, och formulera en politik som alla känner igen sig i så att det blir ordning på torpet. Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

German Bender. Foto: Lilly Hallberg

Andra sidans slitningar synade

Mötet. Teslakonflikt och inflation gjorde German ­Benders doktorsavhandling högaktuell. I den ­utforskar han lönebildning och industrinormeringen som institution – och belyser betydelse­fulla motsättningar på arbetsgivarsidan som sällan uppmärksammas.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?