Close
Forskaren Lena Nerhagen anser att hälsolarmen om dieselbilen är överdrivna.
Close

Forskare oense om faran med dieselavgaser

Almedalen 2018. Är dieselbilen en miljöbov som skapar stora hälsoproblem? Nej, säger forskaren Lena Nerhagen. – Min bedömning är att vi inte har några hälsoproblem kopplade till utsläppen från bilar. Varken bensin eller diesel.

Morgondagens fordon och bränslen är en av Almedalsveckans hetaste ämnen, även i år. På ett seminarium på måndagsmorgonen, anordnat av fackförbundet IF Metall, konstaterade företrädare för näringslivet att tillverkning av biobränslen har alla förutsättningar att bli ett nytt storskaligt ”industriprojekt” i Sverige. Med uppåt 20 nya fabriker.

Frågan är då om dieselmotorn finns kvar. På senare tid har dieselbilar pekats ut som stora förorenare. Framför allt handlar det om utsläpp av partiklar och kväveoxider.

På ett seminarium anordnat av billobbyn debatterades frågan. På ena sidan fanns Naturvårdsverkets generaldirektör Björn Risinger. Han medgav att luftföroreningarna har minskat kraftigt sedan 1960-talet.

– Halterna av partiklar går ner. Men inte för kväveoxider. Där har det legat still de senaste tio åren. Förklaringen är framför allt ökningen av dieseldrivna personbilar. Mycket talar för att även låga halter kan vara skadliga för hälsan.

Risinger pekade på en färsk studie som Naturvårdsverket låtit göra. Den indikerar att omkring 7 600 personer dör i förtid i Sverige, på grund av exponeringen för kväveoxider. Han påminde om att det handlar om utsläpp som inte försvinner i och med en övergång till biodiesel.

På seminariet fick generaldirektören mothugg. Lena Nerhagen, ekonom och forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), hävdar att larmen är överdrivna. Hon anser att uppgiften om 7 600 som dör i förtid är mycket osäker:

– Dessutom måste man vara klar över vad som menas med förtida död. Det kan handla om att livet förkortas med några månader, inte som när människor dör plötsligt i trafikolyckor.

Nerhagen konstaterade att Sverige satt gränsvärdet för kväveoxid i luften mycket lågt, hälften jämfört med övriga EU. Ändå är det bara två procent av befolkningen som bor i områden där halten ibland överskrids.

– Det är en väldigt liten andel, sa Nerhagen, som la till att Sverige över huvud taget inte har några hälsoproblem som kan kopplas till bilarnas partikel- eller kväveutsläpp.

Hon fick understöd av Ulf Svahn, vd i branschorganisationen SPBI (Svenska petroleum- och biodrivmedelsinstitutet).

Han betonade att dieselbilen är energieffektiv och har 20 procent lägre utsläpp av klimatgasen koldioxid, än bensinfordon. Dessutom är diesel en av produkterna som ofrånkomligen uppstår när man raffinerar fossil råolja.

– Kasta inte ut barnet med badvattnet, sa Svahn. I Sverige har vi 1,6 miljoner dieselbilar. Ett bra skäl för att ha kvar dieselfordon är omställningen till fossilfrihet. Biodiesel kan enkelt blandas i den fossila dieseln, ända upp till 100 procent går utmärkt. Det är svårare att blanda upp bensinen med biodrivmedel.

Anders Norén, teknisk chef på organisationen Bil Sweden, anförde att det finns sätt att minska uppkomsten av kväveoxider. Ett är att tillsätta ämnet urea, något som nu kommer på bred front, enligt Norén.

Naturvårdsverkets Björn Risinger stod på sig:

– Jag håller med om att vi kan nyansera betydelsen av att dö i förtid. Men Sverige har ändå ett stort arbete framför sig med att minska luftföroreningarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Britt Nordensson:
    10 juni, 2022

    Bra.

  2. Anders:
    10 juni, 2022

    Undrar vem som inte talar sanning eller det finns envigen agenda. Se artikel.

    Debatt: ”Naturvårdsverket ett slukhål för aktivister”
    Naturvårdsverket med sina bihang länsstyrelserna är slukhål för aktivister. Frågan är hur länge dessa båda odemokratiska myndigheter ska få fortsätta att driva den svenska landsbygden mot det oundvikliga slutet för oss medborgare som av olika anledningar valt att leva våra liv här.
    Du läser nu en öppen artikel på Svenskjakt.se
    Riktig jaktjournalistik gör skillnad

    Länsstyrelserna styrs av en landshövding, som oftast har en politisk bakgrund, men nu har rätt att agera som vilken diktator som helst.
    Det öppnar för aktivism av olika slag, som bevisas av hur de behandlar rovdjursfrågorna, utan att visa minsta hänsyn till djur och människor.

    Ledningen blir kvar
    Hanteringen av övriga frågor som vatten och avlopp drivs också med ett egenmäktigt agerande där demokrati och det sunda förnuftet får fara så långt det går.
    Att så viktiga myndigheter som Naturvårdsverket och länsstyrelser kan agera mot gällande riksdagsbeslut, och år efter år kan fortsätta utan att ledningarna byts ut, är obegripligt.

    Byråkrati utan mål
    Att sedan se hur nepotismen och kompisandan resulterar i utbyggnaden av avdelningar på löpande band är bedrövligt.
    Byråkratierna växer, oftast utan mål och mening, och driver frågor som i stort får kosta vad som helst.
    Samtidigt får medborgarna ta alla problem som inkompetensen, byråkratin och avsaknaden av demokratin ställer till med.
    Det är något att tänka på fram till september!

    Jan Eriksson

  3. Hans eric bjernerstam:
    10 juni, 2022

    Hur många tankbilchaufförer får cancer?

  4. Ulf Holmberg:
    9 juni, 2022

    Finns det nån teknisk och ekonomisk möjlighet att ha en låg inblandning av urea direkt i bränslet ?
    Som mkt väl känt är Adblue ett system som fungerar dåligt i sträng kyla och oftast är bortkopplat på dieslar som går där det ofta är kallt , oavsett att systemen idag har uppvärming som i sig drar mer bränsle !

  5. Örjan Torpe:
    8 juli, 2018

    Jag pratade med en veterinär som obducerade katter och hundar och visst man kunde påvisa ökade partikelhalter i katter och hundar som vistades i staden. Däremot kunde man inte påvisa att det var från bensin eller diesel. I Uppsala har man ett sopförbränningsverk som ligger mitt inne i staden. Där eldar man sopor och släpper ut ca 40 ton NOx (kvävedioxid och kväveoxid). Jag har aldrig hört en Miljöpartist klaga över detta. Samtidigt så är man tvungen att elda med olja. Det beror på att sopförbränning ger endast 1/4 av den energin som oljan ger. Ur luftföroreningssynpunkt är det bättre för Uppsalaborna att man eldar med olja än med sopor eftersom oljan släpper ut 4 ggr mindre gaser i atmosfären. Om man tror på de undersökningar som påstår att vedeldning leder till ökad senilitet så skulle alla Norrlänningar i princip vara senila. Frågan är, stämmer det med verkligheten.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Solidaritet, kamrater, solidaritet

Ordförandeord. Det var inte så här jag hade tänkt att maj 2022 skulle vara. Planen var att planera inför Transports kongress 2022, driva förbundets frågor i valrörelsen och som inledning på valrörelsen ta en tur till Almedalsveckan nu när pandemin lugnat ner sig.

”Det skulle inte gå att vara trevlig mot kunderna om man inte är det mot de andra som jobbar. Alla här ställer upp för varandra”, säger Peter Svensson på OKQ8:s anläggning söder om Varberg. Foto: Lilly Hallberg

Får vi be om lite hövlighet på jobbet, tack!

Arbetsmiljö. Om hövlighetsforskaren Kristoffer Holm får bestämma blir alla vänligt bemötta på sin arbetsplats. Nu ska han skapa metoder som hjälper arbetsgivare att se till att så sker.

Övervikt kan bero på hur du hade det när du var liten, i vilket område du är född, om du har stressat mycket under ditt liv, vilka föräldrar du växte upp med eller om du haft svåra livshändelser. Allt detta påverkar vad vi äter, hur vi äter och inte minst varför vi äter.

Sluta banta – lev bättre

Hälsa. Transportarbetare är illa ute i hälsostatistiken. Flera av riskfaktorerna är kopplade till övervikt. Men låt bli att banta. Det gör saken bara värre, enligt forskaren Erik Hemmingsson.

Miljardstöd till tung laddning

Elektrifiering. Utbyggnaden av ladd- och vätgasstationer för tunga godstransporter ska skyndas på. Energimyndigheten betalar i år ut 1,4 miljarder kronor i stöd med krav på att stationerna ska stå färdiga till nästa höst.

Transportarbetare i skadetopp – truckförare drabbas värst

Arbetsmiljö. Transportarbetare är yrkesgruppen med flest arbetsolyckor med sjukfrånvaro, enligt Arbetsmiljöverkets årliga statistikgenomgång som visar att olyckorna ökade under 2021, efter 2020 med pandemi och färre arbetsskador. Värst är truckförarna – 128 av 1 000 sysselsatta råkar ut för olyckor som leder till arbetsskada.

Avdelning 25 Halmstad på Varberg Pride. Foto: Manuel Gomez

Pride i Varberg

Transport. Under parollen ”Orden skalla – kärlek åt alla!” deltog Transports avdelning 25 i Varbergs Pridefestival i början av juli.

Almedalen 2022
Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

taxiprojektet

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.