Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.
Close
Billigare diesel hindrar Sverige att nå klimatmålen, menar IVL Svenska Miljöinstitutet.
Close

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

Den slutsatsen drar forskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet i en färsk rapport som gjorts på uppdrag av Trafikverket. Syftet var att granska marknaden och bedöma betydelsen av det förnybara drivmedlet HVO100 – som ett grönt alternativ till diesel.

Forskningsinstitutet konstaterar att HVO100 tills vidare är viktigt för att öka användningen av förnybara bränslen – om Sverige ska klara av att uppfylla klimatmålen. Men institutets expert på transportsektorns klimatomställning, Tobias Gustavsson Binder, höjer ett varningens finger:

– Med den nya klimatpolitiken, inte minst beslutet att i praktiken avskaffa reduktionsplikten, är vi långt ifrån att klara våra klimatmål. Tills vidare kommer därför HVO100 och andra åtgärder där företag och upphandlare frivilligt minskar sina utsläpp att vara viktiga, säger han i ett pressmeddelande.

Frivillig merkostnad

Enligt rapporten hämmar regeringens klimatpolitik, som går ut på att sänka och hålla tillbaka priserna på fossila bränslen, framväxten av förnybara alternativ. HVO står som förlorare i priskonkurrensen.

– HVO kostar mer än fossil diesel. Hur vi än vrider och vänder kommer vi inte ifrån att någon måste betala för en ökad användning av det. Med reduktionsplikten delade drivmedelskonsumenterna på kostnaden. I nuläget är det i princip upp till företag och upphandlare att frivilligt ta merkostnaden, säger Tobias Gustavsson Binder.

Han tillägger:

– Men det kommer inte att räcka ifall klimatmålen ska nås.

Lägre pris på HVO

Institutets granskning av marknaden visar dock att tillgången på HVO i dag och på några års sikt är högre än två år innan, vilket lett till sänkta priser. HVO100 kostar nu mindre än vad vanlig diesel gick på före årsskiftet, uppger Tobias Gustavsson Binder.

Samtidigt varnar han ansvariga för att slå sig till ro och vänja sig vid låga kostnader för drivmedel.

– Det är viktigt att också satsa på andra åtgärder, inte minst elektrifiering, kombitransporter med järnväg och även efterfråga HVO med lägst klimatpåverkan, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Henrik:
    26 augusti, 2024

    Jag har aldrig förstått varför HVO 100 ska va dyrare än vanlig diesel, när hela regeringen trycker på att alla ska va miljövänliga och vad väljer man när man tankar så klart de billigaste alternativet. då alla har inte råd då man har en familj att försörja, och kanske har tajt i sin ekonomi och inte har råd med dem 100 kr extra de kostar för att va miljövänlig. Varför inte bara göra HVO 100 eller alla biodrivmedel billigare än fossila bränslen så blir de automatiskt att fler tankar de och blir lättare att nå alla utsläpps mål.
    En elbil är inte nå mycket bättre när de gäller utsläpp visst den släpper inte ut nå koldioxid när man kör endast partiklar som inte är nyttiga, vid tillverkning av dem så släpps de ut lika mycket koldioxidutsläpp som en vanlig bil gör under sina 16 år med tillverkningsprocessen.

  2. Peter Jansson:
    31 maj, 2024

    Vill man som ett seriöst företag och som en seriös transportbeställare värna om miljön så tar man den merkostnaden det innebär att fordonen drivs med HVO100 och för över den kostnaden på sina kunder.Eller så satsar man helhjärtat på eldrivna lastbilar och bygger högeffektiva snabbladdare överallt vid lastbryggorna där ellastbilar kommer att stå under längre tider som när de lossar/lastar lastbilen/släpet eller lossar/lastar hela ekipaget.För mig är det en ickefråga med en avskaffad eller minska reduktionsplikt.Alla är ju ändå överens om att bilar, bussar och lastbilar och långtradare skall drivas med el i framtiden så varför klamra sig fast vid att HVO100 är dyrare än vanlig diesel...hm hm hm....???!!!Regeringen borde även vara drivande i utbyggnaden av högeffektiva snabbladdare som både personbilar, personbilar med husvagn/släp, lätta transportfordon, bussar, lastbilar och långtradare kan ladda utan att behöva koppla isär ekipaget när de har rast och äter mat eller när chauffören tillbringar sin dygnsvila i fordonet på säkra inhägnade rastplatser med högeffektiva snabbladdare tillsammans med Svenska åkeri-föreningen och andra inom transportbranschen för att få ett heltäckande nät av högeffektiva snabbladdare på de bästa och mest lämpade platserna i vårt avlånga land med hänsyn tagen till hur långt de olika fordonen kan köra tills de behöver laddas igen.Standardiserade elkontakter och standardiserade betalningar med vanliga kontokort och eventuellt även andra betalnings möjlighet om det är något som kunderna/åkerierna önskar.Med enbart elektrifierade lastbilar och långtradare så kan vi ta bort godstågen och enbart köra höghastighetståg på våra järnvägar.Nåja, det kanske är att önska sig för mycket.Däremot behöver våra politiker hela tiden göra konsekvensanalyser och lyssna på de som arbetar ute i verkligheten och vet vad som behöver göras för att lyckas med att ställa om vägtrafiken till att bli helt elektrifierad med några undantag för utryckningsfordon och försvarsmakten.Det våra politiker beslutar om idag får vi i befolkningen leva med i framtiden så det gäller att de hela tiden tänker på idag, imorgon, nästa år, nästa decennium osv.... osv.... osv.....i all "evighet" och gör noggranna konsekvensanalyser innan de fattar viktiga beslut som kommer att påverka befolkningen idag, imorgon, nästa år, nästa decennium osv...osv...osv....i alla "evighet,

Lästips:

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Många har en sorts ekonomiskt konto-tänkande, som ifall vi sätter in ”god” konsumtion som jeans i ekologisk bomull på vårt konto så kan vi göra uttag för mer miljöförstörande köp och handlingar. Men så fungerar det inte, menar Nina Wormbs.

Vilka är dina ursäkter?

Miljötänk. Vi vet så mycket om klimatkrisen, ändå lever vi på som förut. Vilka är dina ursäkter för att inte leva mer hållbart?

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.