Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.
Close
Billigare diesel hindrar Sverige att nå klimatmålen, menar IVL Svenska Miljöinstitutet.
Close

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

Den slutsatsen drar forskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet i en färsk rapport som gjorts på uppdrag av Trafikverket. Syftet var att granska marknaden och bedöma betydelsen av det förnybara drivmedlet HVO100 – som ett grönt alternativ till diesel.

Forskningsinstitutet konstaterar att HVO100 tills vidare är viktigt för att öka användningen av förnybara bränslen – om Sverige ska klara av att uppfylla klimatmålen. Men institutets expert på transportsektorns klimatomställning, Tobias Gustavsson Binder, höjer ett varningens finger:

– Med den nya klimatpolitiken, inte minst beslutet att i praktiken avskaffa reduktionsplikten, är vi långt ifrån att klara våra klimatmål. Tills vidare kommer därför HVO100 och andra åtgärder där företag och upphandlare frivilligt minskar sina utsläpp att vara viktiga, säger han i ett pressmeddelande.

Frivillig merkostnad

Enligt rapporten hämmar regeringens klimatpolitik, som går ut på att sänka och hålla tillbaka priserna på fossila bränslen, framväxten av förnybara alternativ. HVO står som förlorare i priskonkurrensen.

– HVO kostar mer än fossil diesel. Hur vi än vrider och vänder kommer vi inte ifrån att någon måste betala för en ökad användning av det. Med reduktionsplikten delade drivmedelskonsumenterna på kostnaden. I nuläget är det i princip upp till företag och upphandlare att frivilligt ta merkostnaden, säger Tobias Gustavsson Binder.

Han tillägger:

– Men det kommer inte att räcka ifall klimatmålen ska nås.

Lägre pris på HVO

Institutets granskning av marknaden visar dock att tillgången på HVO i dag och på några års sikt är högre än två år innan, vilket lett till sänkta priser. HVO100 kostar nu mindre än vad vanlig diesel gick på före årsskiftet, uppger Tobias Gustavsson Binder.

Samtidigt varnar han ansvariga för att slå sig till ro och vänja sig vid låga kostnader för drivmedel.

– Det är viktigt att också satsa på andra åtgärder, inte minst elektrifiering, kombitransporter med järnväg och även efterfråga HVO med lägst klimatpåverkan, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Henrik:
    26 augusti, 2024

    Jag har aldrig förstått varför HVO 100 ska va dyrare än vanlig diesel, när hela regeringen trycker på att alla ska va miljövänliga och vad väljer man när man tankar så klart de billigaste alternativet. då alla har inte råd då man har en familj att försörja, och kanske har tajt i sin ekonomi och inte har råd med dem 100 kr extra de kostar för att va miljövänlig. Varför inte bara göra HVO 100 eller alla biodrivmedel billigare än fossila bränslen så blir de automatiskt att fler tankar de och blir lättare att nå alla utsläpps mål.
    En elbil är inte nå mycket bättre när de gäller utsläpp visst den släpper inte ut nå koldioxid när man kör endast partiklar som inte är nyttiga, vid tillverkning av dem så släpps de ut lika mycket koldioxidutsläpp som en vanlig bil gör under sina 16 år med tillverkningsprocessen.

  2. Peter Jansson:
    31 maj, 2024

    Vill man som ett seriöst företag och som en seriös transportbeställare värna om miljön så tar man den merkostnaden det innebär att fordonen drivs med HVO100 och för över den kostnaden på sina kunder.Eller så satsar man helhjärtat på eldrivna lastbilar och bygger högeffektiva snabbladdare överallt vid lastbryggorna där ellastbilar kommer att stå under längre tider som när de lossar/lastar lastbilen/släpet eller lossar/lastar hela ekipaget.För mig är det en ickefråga med en avskaffad eller minska reduktionsplikt.Alla är ju ändå överens om att bilar, bussar och lastbilar och långtradare skall drivas med el i framtiden så varför klamra sig fast vid att HVO100 är dyrare än vanlig diesel...hm hm hm....???!!!Regeringen borde även vara drivande i utbyggnaden av högeffektiva snabbladdare som både personbilar, personbilar med husvagn/släp, lätta transportfordon, bussar, lastbilar och långtradare kan ladda utan att behöva koppla isär ekipaget när de har rast och äter mat eller när chauffören tillbringar sin dygnsvila i fordonet på säkra inhägnade rastplatser med högeffektiva snabbladdare tillsammans med Svenska åkeri-föreningen och andra inom transportbranschen för att få ett heltäckande nät av högeffektiva snabbladdare på de bästa och mest lämpade platserna i vårt avlånga land med hänsyn tagen till hur långt de olika fordonen kan köra tills de behöver laddas igen.Standardiserade elkontakter och standardiserade betalningar med vanliga kontokort och eventuellt även andra betalnings möjlighet om det är något som kunderna/åkerierna önskar.Med enbart elektrifierade lastbilar och långtradare så kan vi ta bort godstågen och enbart köra höghastighetståg på våra järnvägar.Nåja, det kanske är att önska sig för mycket.Däremot behöver våra politiker hela tiden göra konsekvensanalyser och lyssna på de som arbetar ute i verkligheten och vet vad som behöver göras för att lyckas med att ställa om vägtrafiken till att bli helt elektrifierad med några undantag för utryckningsfordon och försvarsmakten.Det våra politiker beslutar om idag får vi i befolkningen leva med i framtiden så det gäller att de hela tiden tänker på idag, imorgon, nästa år, nästa decennium osv.... osv.... osv.....i all "evighet" och gör noggranna konsekvensanalyser innan de fattar viktiga beslut som kommer att påverka befolkningen idag, imorgon, nästa år, nästa decennium osv...osv...osv....i alla "evighet,

Lästips:

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Mattias Goldmann vd och grundare 2030-sekretariatet.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt statligt stöd till lätta ellastbilar införs

Klimat. (UPPDATERAD) Regeringen inför ett nytt tillfälligt stöd för inköp av lätta ellastbilar, som efterfrågats av transportbranschen. Små och medelstora åkerier som satsar på tunga miljölastbilar ska också kunna få utökat ekonomiskt stöd. Syftet är att skynda på omställningen till eldrivna fordon.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.