Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.
Close
Billigare diesel hindrar Sverige att nå klimatmålen, menar IVL Svenska Miljöinstitutet.
Close

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

Den slutsatsen drar forskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet i en färsk rapport som gjorts på uppdrag av Trafikverket. Syftet var att granska marknaden och bedöma betydelsen av det förnybara drivmedlet HVO100 – som ett grönt alternativ till diesel.

Forskningsinstitutet konstaterar att HVO100 tills vidare är viktigt för att öka användningen av förnybara bränslen – om Sverige ska klara av att uppfylla klimatmålen. Men institutets expert på transportsektorns klimatomställning, Tobias Gustavsson Binder, höjer ett varningens finger:

– Med den nya klimatpolitiken, inte minst beslutet att i praktiken avskaffa reduktionsplikten, är vi långt ifrån att klara våra klimatmål. Tills vidare kommer därför HVO100 och andra åtgärder där företag och upphandlare frivilligt minskar sina utsläpp att vara viktiga, säger han i ett pressmeddelande.

Frivillig merkostnad

Enligt rapporten hämmar regeringens klimatpolitik, som går ut på att sänka och hålla tillbaka priserna på fossila bränslen, framväxten av förnybara alternativ. HVO står som förlorare i priskonkurrensen.

– HVO kostar mer än fossil diesel. Hur vi än vrider och vänder kommer vi inte ifrån att någon måste betala för en ökad användning av det. Med reduktionsplikten delade drivmedelskonsumenterna på kostnaden. I nuläget är det i princip upp till företag och upphandlare att frivilligt ta merkostnaden, säger Tobias Gustavsson Binder.

Han tillägger:

– Men det kommer inte att räcka ifall klimatmålen ska nås.

Lägre pris på HVO

Institutets granskning av marknaden visar dock att tillgången på HVO i dag och på några års sikt är högre än två år innan, vilket lett till sänkta priser. HVO100 kostar nu mindre än vad vanlig diesel gick på före årsskiftet, uppger Tobias Gustavsson Binder.

Samtidigt varnar han ansvariga för att slå sig till ro och vänja sig vid låga kostnader för drivmedel.

– Det är viktigt att också satsa på andra åtgärder, inte minst elektrifiering, kombitransporter med järnväg och även efterfråga HVO med lägst klimatpåverkan, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    31 maj, 2024

    Vill man som ett seriöst företag och som en seriös transportbeställare värna om miljön så tar man den merkostnaden det innebär att fordonen drivs med HVO100 och för över den kostnaden på sina kunder.Eller så satsar man helhjärtat på eldrivna lastbilar och bygger högeffektiva snabbladdare överallt vid lastbryggorna där ellastbilar kommer att stå under längre tider som när de lossar/lastar lastbilen/släpet eller lossar/lastar hela ekipaget.För mig är det en ickefråga med en avskaffad eller minska reduktionsplikt.Alla är ju ändå överens om att bilar, bussar och lastbilar och långtradare skall drivas med el i framtiden så varför klamra sig fast vid att HVO100 är dyrare än vanlig diesel...hm hm hm....???!!!Regeringen borde även vara drivande i utbyggnaden av högeffektiva snabbladdare som både personbilar, personbilar med husvagn/släp, lätta transportfordon, bussar, lastbilar och långtradare kan ladda utan att behöva koppla isär ekipaget när de har rast och äter mat eller när chauffören tillbringar sin dygnsvila i fordonet på säkra inhägnade rastplatser med högeffektiva snabbladdare tillsammans med Svenska åkeri-föreningen och andra inom transportbranschen för att få ett heltäckande nät av högeffektiva snabbladdare på de bästa och mest lämpade platserna i vårt avlånga land med hänsyn tagen till hur långt de olika fordonen kan köra tills de behöver laddas igen.Standardiserade elkontakter och standardiserade betalningar med vanliga kontokort och eventuellt även andra betalnings möjlighet om det är något som kunderna/åkerierna önskar.Med enbart elektrifierade lastbilar och långtradare så kan vi ta bort godstågen och enbart köra höghastighetståg på våra järnvägar.Nåja, det kanske är att önska sig för mycket.Däremot behöver våra politiker hela tiden göra konsekvensanalyser och lyssna på de som arbetar ute i verkligheten och vet vad som behöver göras för att lyckas med att ställa om vägtrafiken till att bli helt elektrifierad med några undantag för utryckningsfordon och försvarsmakten.Det våra politiker beslutar om idag får vi i befolkningen leva med i framtiden så det gäller att de hela tiden tänker på idag, imorgon, nästa år, nästa decennium osv.... osv.... osv.....i all "evighet" och gör noggranna konsekvensanalyser innan de fattar viktiga beslut som kommer att påverka befolkningen idag, imorgon, nästa år, nästa decennium osv...osv...osv....i alla "evighet,

Lästips:

Mattias Goldmann vd och grundare 2030-sekretariatet.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt statligt stöd till lätta ellastbilar införs

Klimat. (UPPDATERAD) Regeringen inför ett nytt tillfälligt stöd för inköp av lätta ellastbilar, som efterfrågats av transportbranschen. Små och medelstora åkerier som satsar på tunga miljölastbilar ska också kunna få utökat ekonomiskt stöd. Syftet är att skynda på omställningen till eldrivna fordon.

VTI ska bland annat undersöka hur klimatförändringar påverkar gamla flygfält. Foto: Justina Öster

Forskning om framtidens flyg

Flyg. Stora satsningar pågår för att utveckla ny teknik och nya ­bränslen inom flyget. Nu ska forsknings­institutet VTI i tre projekt bidra till att bredda forskningen och bland annat undersöka hur batteriladdning på flygplatser kan gå till.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Plånbok med pengar

Här är årets nya löner

Avtal. Nu har halva 2024 gått och nästan alla Transports grupper har fått nya löner. Här är några av dem.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Kabinpersonalens klubbar
Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.