Close
Ombudsman Christoffer Lindeblad och Malmöavdelning 12 är ute och pratar taxiavtal och varsel om konflikt med färdtjänstförare.
Close
Konflikt i taxibranschen

Fullt ös i förberedelserna kring eventuell taxistrejk

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för landets taxi- och färdtjänstförare har återupptagits. Samtidigt råder fullt ös på Transports lokala avdelningar, som förbereder chaufförerna – ifall strejken bryter ut den 4 september.

Mats L Andersson är ombudsman på Transport i Östergötland. Foto: Justina Öster
Ombudsman Mats L Andersson, Linköping.  Foto: Justina Öster

– Vi laddar och det är körigt som fasen, säger ombudsman Mats L Andersson på Linköpingsavdelningen.

Att förbundet sköt upp den planerade blockaden – med stopp för övertid, mertid, nyanställningar och inhyrd personal – till den 4 september har gett lite andrum. Men Mats L Andersson och regionala samordnaren i taxibranschen, Viktor Petrov, har redan varit ute och besökt chaufförer på olika taxibolag. Dess emellan håller de möten på Teams, svarar på frågor och förklarar vad som gäller vid strejk och blockad.

– Intresset ökar hela tiden, säger Mats L Andersson.

På Vikbolands taxi i Västervik är förarna uttagna till strejk, om parterna inte enas, så där har avdelningen tät kontakt. Tonen är positiv.

– Förarna inom Linköpingsavdelningens område är riktigt taggade och vi har en strid ström av nya medlemmar. En del kommer till avdelningen också för att få hjälp att byta fackförbund. Det kan man enkelt göra på LO:s gemensamma webbsida, men det funkar tyvärr inte om man är med i IF Metall.

Många frågor från chaufförerna handlar om övertid. Till exempel: ”Om jag slutar klockan 17, men får en körning som drar över min arbetstid. Vem ska jag då ringa till? Östgötatrafiken eller ska jag bara åka hem?” Mats L Andersson svarar:

– Vi har ingen konflikt med Östgötatrafiken. Du ska kontakta din arbetsgivare som leder och fördelar arbetet.

Icke medlemmar kan inte få ersättning från facket, förklarar Mats L Andersson när oorganiserade förare ringer. Men det förhindrar inte att man lägger ner arbetet i sympati för de som är medlemmar. Lönehöjningar kommer ju alla till godo, när avtalet väl är påskrivet, resonerar han.

Andra frågor lyder ungefär: ”Min arbetsgivare har gått ut med att man ska höra av sig till ledningen ifall man inte är medlem i Transport. Får man göra så?

– Du behöver inte tala om för arbetsgivaren ifall du är medlem eller inte. Vi har föreningsfrihet i Sverige, säger Mats L Andersson.

Transportarbetareförbundet informerar även på sin webbsida om att arbetsgivare gått ut med felaktig information. Förare är inte skyldiga att söka tjänstledigt hos taxiföretaget, varken muntligt eller skriftligt, för att vägra att arbeta under en strejk, skriver förbundet.

Clas Hellsing, ombudsman på Transports Örebroavdelning
Ombudsman Clas Hellsing, Örebro. Foto: Justina Öster

På Örebroavdelningen är ombudsman Clas Hellsing och kollegorna också i full gång med förberedelser inför en konflikt. Där är chaufförerna på Connect Bus Sandarna, som kör för Länstrafiken i Örebro län, uttagna i strejk.

– Vi pratar med förarna om vad som gäller, hur de påverkas och vad Transport och arbetsgivarna sagt i förhandlingarna, säger ombudsman Clas Hellsing.

Biltrafikens Arbetsgivareförbund har framfört att fackets varsel äventyrar taxinäringens återhämtning efter coronan. Det kommenterar några av förarna i Örebro:

– Vi som är chaufförer då, behöver inte vi återhämta oss? Vi som kört hela tiden under pandemin. Förarna tycker att det är deras tur att få höjd lön nu. De känner också av att el, hyra och matpriser gått upp.

En hel del av förarna funderar på om de verkligen ska stanna kvar i yrket, ifall löner och arbetsvillkor inte förbättras, berättar Clas Helsing.

Oro finns om att strejken kan komma att drabba skolbarn som åker skolskjuts, liksom gamla och sjuka som är beroende av färdtjänst och sjukresor. Länstrafikens representanter och en del arbetsgivare har hört av sig till Transport. Enligt Clas Hellsing arbetar de nu med att korta ner och ändra i förarnas körpass, så att förhoppningsvis ingen passagerare lämnas vind för våg. Och förarna ska kunna avsluta sina pass i tid.

Passagerarna har också ombetts att vara återhållsamma med resebeställningar under de dagar som strejk och blockad kan komma att pågå, förklarar han.

– Jag tror vi har stöd för våra krav hos allmänheten, även om resenärerna tvingas dra ner på resorna några dagar. Så var det ju under pandemin också, säger Clas Hellsing.

Studieorganisatör Patrik Persson, Malmö ringer runt till medlemmar. Foto: Avdelning 12

Patrik Persson är studieorganisatör på avdelningen i Malmö, där företaget Telepass varslats om strejk. Bolaget har verksamhet i Malmö, Lund, Ystad, Kristianstad och Helsingborg, som hör till Transports Helsingborgsavdelning.

Malmöavdelningen informerar både via mejl, sms och telefonsamtal. De påminner medlemmarna om att uppdatera sina kontaktuppgifter, så att facket kan nå dem. Facket har också varit ute på fältet och sökt upp chaufförer.

– Vi har fått bra respons och jag tror konflikten kan leda till att vi får fler medlemmar, säger Patrik Persson.

Avdelningen informerar också via sociala medier som Facebook, Instagram och Tiktok, för att nå de yngre.

– På Tiktok fick vi 6 000 visningar av vår film på ett dygn, säger Patrik Persson.

Inom Göteborgsavdelningens område är företaget Göteborg Buss uttaget för strejk. Även där har ombudsman Ana Kokol fått vittnesmål om att arbetsgivare efterfrågat vilka som ska strejka och vilka som ska jobba.

– Vi förklarar mycket vad ord som varsel och blockad betyder. En hel del av förarna har ju inte svenska som första språk så vi får vara lite pedagogiska, säger hon.

Ombudsman Ana Kokol, Göteborg. Foto: Avdelning 3

På avdelningen råder ”fullt ös” inför ett möte, berättar Ana Kokol.

– Förarna är beredda att gå ut i strejk, absolut! Lönerna är alldeles för låga för de tjänster de utför.

I Halmstadsavdelningens område kan chaufförerna på Varbergs taxi komma att strejka. Ombudsman Sten Carlsson summerar:

Ombudsman Sten Carlsson, Halmstad. Foto: Avdelning 25.

– Vi får positiva vibrationer från både medlemmar och åkare. De säger: Stå på er!

Läs mer om konflikten

2023-08-15

Transport varslar om strejk inom taxi

2023-08-17

Transport kallas till medlare i taxikonflikten

2023-08-18

Insändare:  Inte konstigt att det råder taxiförarbrist 

2023-08-18

”Lönenivåerna inom taxi är bedrövliga”

2023-08-24

Förhandlingarna om nytt taxiföraravtal tas upp igen

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.