Ryanairplan i luften
Close
På väg mot neddragningar vid Skavsta.
Close

Fortfarande ovisst vid Skavsta

Flygplats. Transports ombudsmän har träffat arbetsgivarparterna från Skavsta flygplats. Men fortfarande veckan före jul är det oklart hur många jobb som hotas då Ryanair lägger ned sin bas vid flygplatsen utanför Nyköping.

Ledningen för Skavsta hävdar att den inte kände till Ryanairs neddragningar i förväg. Transports flygavdelning har ställt sig tvivlande till påståendet och har stämt Skavsta för brott mot medbestämmandelagen.

I går, onsdag, träffades parterna för förhandlingar. I två pressmeddelande från Skavsta sägs att Ryanair informerat tidigare samma vecka som flygbolaget gick ut med sitt pressmeddelande, den 4 december.

– Vi har inte mer information än tidigare och har inte mer att säga nu, sa Flygavdelningens ombudsman Johan Einarsson efter att förhandlingarna ajournerats på onsdagen.

Transports flygavdelning organiserar de anställda på airside, ”innanför staketet”. Det innefattar ramp, fastighet och fälthållning. Ramparbetarna, den stora gruppen, arbetar bland annat med bagagehantering, lastning och brandförsvar. Samtliga är anställda av Skavsta flygplats.

För framför allt ramppersonalen är ovissheten stor om hur det blir med jobben.

Transportarbetaren har utan framgång sökt Stockholm-Skavstas vd, Peter Steinmetz.

Sommartidtabell inte klar

Samma dag som personalen på Stockholm-Skavsta bjöds på julbord gick pressmeddelandet ut från Ryanair: Basen på flygplatsen utanför Nyköping kommer att stängas i vår, den 29 mars, i samband med att sommartidtabellen börjar gälla. Då halveras antalet flighter.

– Det är jättetråkigt. Tyvärr är det så Ryanair fungerar, men det är ju ingen tröst, sa Kjell Arbestål samma vecka som beskedet kom.

Han är ombudsman på Transports avdelning i Södermanland och han har ansvar för bevakningsavtalet. Omkring 150 anställda, väktare och flygplatskontrollanter, jobbar på avtalet på Skavsta. Det gör också parkeringsvakterna vid långtidsparkeringen.

Transport har träffat arbetsgivaren, Securitas, för en sittning.

– Det är inget nytt som framkommit. Det är inte klart med sommartidtabellen. Vi får nog vänta till efter jul, säger Kjell Arbestål.

– Hur mycket personal som behövs beror på hur många flighter det blir, och hur de är spridda över dygnet.

Ryanair kommer även i fortsättning att trafikera flygplatsen utanför Nyköping, men i mindre omfattning. Däremot kommer bolaget inte att som nu ha personal stationerad här. Flygplanen ska ha sin bas någon annanstans. Hur många flygningar som dras in är oklart.

Enligt Skavsta flygplats pressmeddelande blir bara hälften av dagens 30-tal Ryanair-linjer kvar efter stängning av basen. Däremot fortsätter Wizz air att trafikera sina tio linjer som vanligt, liksom bolaget Laudamotion med två linjer, heter det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Renate Blomeier Ohlsson Flen:
    16 februari, 2020

    Jättetråkigt. Som vanligt blir landsbygden bortglömd. Sörmland: nedläggning av affärer, bensinmackar, och nu flyg till kontinenten. Flyga från Arlanda jätteomständligt och knappt möjligt p.g. av dålig tågförbindelse för att nå tidig flyg

Lästips:

Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Alexandras krönika. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Michael Stjärnfeldt. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.