Close
Jörgen Öhman och Peter Strålind, i röda t-tröjor, diskuterar med besökare på SocForum 2023.
Close

Festival – och mobilisering inför slaget om välfärden

Facket. På lördagen möttes vänstern i bred bemärkelse på Socialistiskt Forum, traditionsenligt i ABF-huset i Stockholm. Bakom ett av bokborden stod transportare och spred Mobiliseringbladet.

– Det här är ett forum med chans att väcka opinion och visa vår motståndskraft mot högerkrafterna, säger miljöarbetaren Peter Strålind från Transports Stockholmsavdelning.

Peter Strålind med pallen som visar att Rörelsens alla tre ben måste med för att bära.

Framför bokbordet där Transportarbetarnas Socialdemokratiska fackklubb och avdelning 5 höll till var det trångt vid lunchtid. Till närmaste grannar hörde Republikanska föreningen och tankesmedjan Tiden.

Tusentals besökare kom till ”SocForum” för att ta del av debatter, föreläsningar och kultur.

Välfärden var i år i fokus. Och som en spegling av samhällsklimatet var det på många programpunkter skrivningar om slag, om angrepp, om motstånd, och om kriser och nedmontering.

Skriften Mobiliseringsbladet talar också om vikten av att mobilisera och organisera – och om att arbetarrörelsen på gemensam grund måste stå enad och på gemensam front möta Tidöpartiernas arbetarfientliga politik.

– Vi är tio LO-förbund i ett gemensamt upprop, det är unikt, säger Peter Strålind.

Jörgen Öhman, ordförande för Avarnklubben i Stockholm, lyfter också otrygga anställningar som en hälsorisk.

Via QR-kod i det fackliga bladet går det att ladda ned den handbok som forskare vid Karolinska Institutet sammanställt, och som också innehåller åtgärdsförslag för att minska riskerna vid anställningar som avviker från normen med heltid och kollektivavtal.

Enighet och motstånd

Att den svenska välfärden är under angrepp tycktes det råda fullständig enighet om.

Politiskt handlar det om neddragningar i det offentliga och angrepp mot den svenska modellen, om fackens makt i frågor som att tillsätta skyddsombud. Men också om offentlig finansiering av till exempelvis musikskolan, museer och Hyresgästföreningen.

En av de mest välbesökta föreläsningarna var ekonomen Clara E. Matteis ”Åtstramningspolitik som klasskamp mot arbetare”. Mattei blottlägger i sin bok Kapitalets ordning (Verbal förlag) hur åtstramningspolitik historisk, liksom i dag, används för att skydda kapitalet i oroliga tider och mot folkliga protester.

Välbesökt var också ”Hur ska välfärden överleva?” med Elinor Odeberg, chefsekonom på tankesmedjan Arena Idé. Ett befriande budskap att ha med sig, för oss alla som inte har doktorerat i nationalekonomi på Handels, var att ekonomi är politik – och välkomnande att diskutera ekonomisk politik. Något Odeberg även talat om i Transportarbetaren i samband med att boken Dyrtider (Atlas förlag) kom ut.

De fem fackliga värnen

Transports Stockholmsavdelning stod som arrangör för ”Vad händer med dig när våra fem värn är under attack?”, ett samtal med bland andra Peter Strålind och Jörgen Öhman från Stockholmsavdelningen.

Jörgen Öhman, Peter Strålind och Martin Jansson i samtal om fackligt-politiskt arbete.

Med i Sandler-salen var även Transports avdelningsutvecklare Rasmus Grahm och Martin Jansson. De talade om förbundets politiska plan, det pågående arbetet och hur det ska organiseras. Det gäller bland annat utbildning av personer ute i regionerna.

– Det handlar om att skapa ett tryck underifrån, våra medlemmar ska tala med folk ute på arbetsplatserna, säger Martin Jansson.

Centralt är tanken att Transports frågor ska få genomslag i politiken.

En sådan fråga är kontroll av EU:s mobilitetspaket, den regelsamling som EU antagit och som i teorin ska garantera schysta arbetsvillkor för yrkesförare och stoppa osund konkurrens. Om den efterlevs, vilket alltså kräver en kontrollinstans enligt facket.

Markus Pettersson, facklig-politisk sekreterare, talar i Sandlarsalen på SocForum.

Socialdemokraternas facklig-politiske sekreterare Markus Pettersson talade om högerns, och framför allt SD:s angrepp, på det facklig-politiska samarbetet. Angrepp som rör olika delar inom rörelsen, men där huvudattacken är riktad mot facket enligt Pettersson.

Markus Pettersson, tidigare utredningschef på Transportarbetareförbundet och en tid tf förbundsordförande, underströk också vikten av att det facklig-politiska arbetet sker lokalt och regionalt.

Alla tre ben ska med

Med en trebent pall illustrerade transportarna betydelsen av att alla ben bär. Om välfärden ska värnas måste alla hålla.

Rörelsens framgång bygger på såväl fackligt inflytande, som politiskt inflytande och folkbildning.

De fackliga värnen:

  • Full sysselsättning
  • Aktiv arbetsmarknadspolitik
  • Hög a-kassa
  • Starkt anställningsskydd
  • Rikstäckande kollektivavtal

I ABF-husets Sandlersal gällde samtalet till stor del hur hoten mot fackförbunden ska avvärjas. Och hur det arbetet ska organiseras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan Larsson:
    27 november, 2023

    Marcus Pettersson valdes väl även till förbundssekreterare vid kongressen 2012 om jag inte minns fel.

  2. Lilly Hallberg:
    28 november, 2023

    Det stämmer! (Och det kanske hellre borde med än det jag valde, för att hålla förklaringen kort i sammanhanget.) Vänliga hälsningar Lilly, reporter

Lästips:

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet i Sverige.

Så röstar svenska politiker i Bryssel

Politik. Den 9 juni går Sverige till EU-val. Transportarbetaren har gått igenom hur svenska partier röstar i EU-parlamentet. Inte likadant som i Sverige, visar det sig.

Erika Bergkvist, verksamhetsledare och kommunikatör ABF Värmland

Samhällets problem blir folkrörelsernas utmaningar

Folkrörelser. Det är märkligt tyst. Tyst kring att folkbildningen är under attack. Den rörelse som byggt Sverige. Det Sverige vi varit så stolta över. Jag säger varit, för jag är inte så stolt nu när snus och plastpåsar blivit viktigare än folkbildning.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.