”Ekonomi är inte så svårt som vissa vill få oss att tro, man kommer väldigt långt med lite sunt bondförnuft”, säger Elinor Odeberg.
Close
”Ekonomi är inte så svårt som vissa vill få oss att tro, man kommer väldigt långt med lite sunt bondförnuft”, säger Elinor Odeberg.
Close
Kultur

Våga tycka till om ekonomi

Ekonomi. I boken Dyrtider går Elinor Odeberg till attack mot Riksbankens oberoende och slår ett slag för att vanligt folk ska våga tycka till om ekonomisk politik.

När inflationskrisen slog till jobbade Elinor Odeberg på finansdepartementet. Numera är hon tankesmedjan Arenas chefsekonom och aktuell med boken Dyrtider.

Vi når henne mitt i sommaren då hon springer mellan seminarier under Almedalsveckan. Boken var i princip färdigskriven då, men kommer ut i slutet av september. Idén till att skriva om inflation och ekonomisk politik fick hon i vintras när det blev tydligt att inflation och stigande räntor skulle bli ett ihållande problem.

Blick i backspegeln

– Boken är också en blick i backspegeln. Vad hade vi kunnat göra annorlunda? Sedan är faran i dagens inflationskris inte över, även om den värsta elden ser ut att vara släckt.

De flesta experter som får uttala sig i Rapport, Ekot och i dagstidningarna säger i regel något i stil med ”jobbigt, men nödvändigt” när Riksbanken beslutat om en ny räntehöjning. Elinor Odeberg är en del av en grupp ekonomer i debatten som kritiserat Riksbankens räntepolitik.

– Bankerna är de enda som tydligt har gynnats ekonomiskt av räntehöjningarna i den här krisen och det är deras experter som ständigt får uttala sig om vad som vore en lämplig penningpolitik. De bär på förförståelsen att om vi får mindre pengar konsumerar vi mindre och då går priserna ner.

Kriget påverkar

Men, argumenterar Elinor Odeberg, inflationen är till stor del orsakad av att utbudet på vissa varor försämrats. Rysslands anfallskrig mot Ukraina minskade tillgången till billig naturgas, olja och vete och det har lett till prisökningar på främst energi, som dragit andra priser med sig. Samtidigt har en del företag passat på att höja sina priser mer än vad som är befogat, sett till deras kostnadsökningar.

Elinor Odeberg. Foto: Pressbild
Elinor Odebergs bok kommer ut på Atlas Bokförlag den 25 september. Foto: Pressbild

– Det är inte bara att sluta värma huset för att energin och bolånet blir dyrare. Folk som har små marginaler har redan slutat konsumera det som sätter guldkant på tillvaron. Men är det meningen att barnfamiljer ska sluta köpa mjölk eller blöjor? Frukt eller grönsaker? För det är basvarorna som har gått upp i pris. De som har det sämst ställt får betala det högsta priset för inflationsbekämpningen.

– Om vi i stället försökt stabilisera energipriserna politiskt eller satt press på företagen att hålla tillbaka sina prisökningar hade vi kunnat dela bördan mer jämlikt.

Brist på inflytande

Elinor Odeberg trycker flera gånger på medborgarnas brist på inflytande över penningpolitiken. Det eftersom vi i Sverige har en oberoende riksbank som fattar självständiga beslut. Folkvalda politiker – och i förlängningen väljarna – har ingen möjlighet att påverka Riksbankens beslut.

Odeberg tar upp Folkhälsomyndigheten som exempel. Under pandemin hade nästan alla en en åsikt men de flesta litade trots allt på myndighetens experter. Men i slutändan var det regeringen som hölls politiskt ansvarig för pandemibekämpningen. Med Riksbanken är det tvärtom. Riksbanken är helt oberoende, så att väljarna inte ska hålla regeringen ansvarig.

Ingjuta självförtroende

– Ekonomi är inte så svårt som vissa vill få oss att tro, man kommer väldigt långt med lite sunt bondförnuft. I min bok vill jag ge självförtroende till fler att våga ha en åsikt om ekonomisk politik. Jag säger inte att det är lätt eller att jag har alla svar. Men det finns många avvägningar som måste komma upp i ljuset. Om räntehöjningarna leder till att bostadsmarknaden kraschar och att arbetslösheten ökar, vad får det för konsekvenser? Väljarna måste få vara inkluderade i den debatten. Vi är inte för dumma för att förstå hur ekonomin fungerar.

– Klimatförändringarna kommer att leda till fler prischocker och då måste politiken vara på tårna. Det enda svaret kan inte vara en oberoende centralbank, säger Elinor Odeberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Davids krönika. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Månadens medlem
”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges. Foto: Sven Rosell

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.