Debatt

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

EU-valet den 9 juni

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Vi lever i en orolig tid. Det märks runt köksborden, i lunchrummen och i mötena mellan människor. Kriget känns nära, den grova brottsligheten gör sig påmind i vardagen, och för många höjs räkningarna snabbare än lönen.

Sverige har också blivit farligare. Det märks i vardagen och för många transportarbetare och transportföretagare märks det också på jobbet. Polisen, fackförbund och arbetsgivare varnar alla för att den växande kriminaliteten och utnyttjandet i arbetslivet är en stor inkomstkälla för organiserad brottslighet.

I det läget går Sverige, och Europa, till val den 9 juni.

Vi vill därför lyfta det som sällan får rubriker men som direkt påverkar alla er som arbetar i vägtransportbranschen. Det handlar om att vi måste ta tillbaka kontrollen över svensk arbetsmarknad från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Den så kallade arbetslivskriminaliteten måste bekämpas.

Det behövs omfattande, långsiktiga och kraftfulla insatser om vi ska rensa upp i den röta som spridit sig långt in på många svenska arbetsplatser.

Sverige måste ta tillbaka kontrollen över svensk arbetsmarknad från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Nyckeln ligger i att gå på pengarna genom att slå ut hela affärsmodellen.

Det behöver bli svårare att fuska, enklare att åka fast och mer kännbart för de som blir straffade. Därför har Socialdemokraterna presenterat tio EU-förslag för att göra just detta. Låt oss ta några exempel.

Vi vill ta kampen mot EU-regler som skapar kryphål för utländska arbetsgivare som vill utnyttja arbetskraftsinvandrare.

Det kan handla om den makedonske chauffören, som får jobb i Bulgarien, men som aldrig jobbar där utan direkt skickas vidare till Sverige och utnyttjas till dåliga villkor och uselt betalt.

Det är ett systemfel som inte bara drabbar individen, utan också i förlängningen arbetstagare och företagare i Sverige som konkurreras ut.

Vi måste också ha ett gemensamt näringsförbud i EU. Dömda kriminella ska inte kunna ta färjan över Östersjön och sedan återkomma med samma affärsmodell under utländsk flagg.

Det handlar också om kamraten som kör budbil eller färdtjänst där firman som vann senaste upphandlingen inte har några direktanställda chaufförer, det har ibland heller inte firman i ledet under.

Det är för enkelt för kriminella att gömma sig bakom långa led av underleverantörer. Vi måste se till att begränsa antalet led av underleverantörer till två och att huvudentreprenören alltid kan utkrävas på arbetsmiljöansvaret för samtliga anställda oavsett vilket led.

Vi vill använda EU för att ta tillbaka kontrollen över svensk arbetsmarknad. Livnär man sig på att utnyttja andra människor ska man inte sova gott om natten.

Var med och gör något stort. Ta gemensamt ansvar för Sverige i valet 9 juni.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

Trött på hänsynslösa förare!

Insändare. Jag bor efter vägen i Bergvik, en liten by i Gävleborg. Just nu leder de om E4 på en väg med bitvis 40 kilometer i timmen som hastighetsbegränsning. Tyvärr är det inte många lastbilar och personbilar som respekterar hastigheten.

Storebror ser dig

Ledare. Rubriken syftar på ett uttryck lånat från George Orwells roman 1984. En roman som handlar om hur ett övergripande övervakningssystem håller medborgarna i schack. En dystopi som publicerades 1949 och som känns mer och mer aktuell.