En man rullar en marijuana cannabis-joint.
Close
Cannabis kan sitta kvar i kroppens fettvävnad och ge utslag på test i upp till sex veckor.
Close
Droger på jobbet

”Brottsligt att köra med hasch kvar i kroppen”

Rättsläget. – Ertappas du med att köra lastbil med cannabis i kroppen är min bedömning att företaget har rätt att avskeda dig. Det säger Lars Bäckström på arbetsgivarorganisationen Almega.

Lars Bäckström, Almega
Lars Bäckström. Foto: Almega

Lars Bäckström är arbetsrättsjurist. Han känner inte till något rättsfall, där frågan om avsked av en anställd som ­missbrukat narkotika prövats i Arbetsdomstolen.

– Frågan har därför aldrig ställts på sin spets. Men narkotika är olagligt, till skillnad mot alkohol. Genom att köra drogpåverkad gör du dig skyldig till brott. Därför har arbetsgivaren inte skyldighet att erbjuda dig behandling.

När det gäller alkoholproblem behöver anställda styrka sin sjukdom med medicinska intyg. Personen måste vara medveten om sitt beroende och vilja medverka vid behandlingen, betonar han.

Till skillnad mot facket tror inte Bäckström att Arbetsmiljöverkets bantade föreskrifter kommer att försvaga företagens ansvar för rehabilitering vid sjukdom. Men dit räknar han inte narkotikaberoende.

– Även om en anställd säger att missbruket är självmedicinering så behöver det inte vara så. Man får titta noga på det enskilda fallet.

Lars Bäckström tar upp ett mål i Arbetsdomstolen om en lastbilschaufför som körde med 2,0 promille alkohol i kroppen och fastnade i en viadukt.

– Domen visade att företaget hade rätt att avskeda föraren eftersom han hade gjort sig skyldig till brott.

Både alkohol och narkotika påverkar din reaktionsförmåga. Du blir en risk både för din omgivning och dina kollegor, som arbetsgivaren också ansvarar för, poängterar Bäckström.

Kan arbetsgivare i sina policyer reglera vad anställda får göra på fritiden?

– Man kan göra skrivningar för att ­markera att bolaget inte tolererar användning av narkotika. Men det är tveksamt om det ger arbetsgivaren rätt att vidta åtgärder. Det du gör på fritiden får inte ha en negativ inverkan på jobbet eller innebära en säkerhetsrisk.

Företag med riktlinjer för alkohol och narkotika brukar skriva in att anställda ”är skyldiga att underkasta sig drogtester”. Parterna kan även i kollektivavtal reglera hur missbruk ska hanteras, anför Lars Bäckström.

Vid misskötsel, som sena ankomster eller samarbetsproblem, kan arbetsgivare utfärda skriftliga varningar innan någon sägs upp, tillägger han.

– Men gör du dig skyldig till en brottslig handling, inom din anställning, kan företaget avskeda dig på dagen, utan varning.

 

Bo Ericson, LO-TCO Rättsskydd.
Bo Ericson. Foto: LO-TCO Rättsskydd

Bo Ericson är jurist på fackets juridiska byrå, LO-TCO Rättsskydd.

– Om något diagnostiseras som sjukdom ska det behandlas som sjukdom, som i fallet med alkoholberoende. Då gäller förstärkt anställningsskydd. Med narkotika blir det mer komplicerat eftersom själva innehavet och bruket är kriminaliserat, säger han.

Rättsläget är osäkert och Ericson anser att man får bedöma efter omständigheterna i varje enskilt fall. Har personen psykiska eller andra problem? Sköter hen sitt jobb? Själv har han varit ombud för en anställd som ”självmedicin­erade” sig med narkotiska preparat.

– I botten fanns en psykisk sjukdom. Från fackligt håll hävdade vi att arbetsgivaren hade rehabiliteringsansvar medan arbetsgivaren hävdade motsatsen.

– Utgångspunkten måste vara ifall beroendet kan klassas som sjukdom. Är beroendet diagnosticerat gäller förstärkt anställningsskydd, som inbegriper rehabilitering.

Rör det sig om en ”partygrej” eller enstaka händelse anser Bo Ericson inte att det är saklig grund för uppsägning. Däremot bör arbetsgivaren tillrättavisa personen.

Bo Ericson upplever också att arbetsgivarklimatet hårdnat och ser en fara i Arbetsmiljöverkets bantade föreskrifter.

– Mindre förseelser kan ibland leda till uppsägning och den kommande uppluckringen av lagen om anställningsskydd kommer att göra det lättare att säga upp anställda av personliga skäl, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pontus Svensson:
    23 juli, 2022

    Det är verkligen najs precis som bajs och bajsstraff

Lästips:

Transportarbetarens logga

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.

Transportarbetarens logga

Transport kör Nilsbuss till rätten

Arbetsrätt. Utebliven lön, oförutsägbara scheman och flexsystem som riskerar leda till ”undertid” – chaufförerna på småländska Nilsbuss har i flera år varit drabbade. En tidigare anställd har nu stämt bolaget på över 50 000 kronor och facket hoppas att det blir ett pilotfall.

Drograttfyllan ökar bland lastbilschaufförer

Åkeri. – Allt som kan motverka rattfylleri och bidra till färre olyckor på vägarna är positivt. Så kommenterar Tullverkets biträdande kontrollchef Oscar Lindvall statens miljonsatsning på nykterhetskontroller. Men för att komma åt den ökande drograttfyllan, särskilt bland lastbilsförare, krävs fler kontrollerande tulltjänstemän i hamnarna, anser han.

Kultur
Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

Snabbkoll
Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Diskriminering.

Gamla unkna ideal drabbar unga män

Jämställdhet. Va, vabb? Var är mamman? Arbetsgivares förvåning och missnöje när anställda försöker dela ansvar för barn och hem med en partner slår olika. Unga pappor upplever att de är mer utsatta när det gäller att utnyttja sin lagstadgade rätt att vara hemma för vård av sjukt barn.

Granskning: Arbetsvillkor
De äldre och etablerade stora transportföretagen har i regel kollektivavtal. De nya bolagen har facket inte lyckats skriva avtal med ännu.

Flera paketleverantörer saknar kollektivavtal

E-handel. Många av utmanarna bland transportföretagen som levererar paket saknar fortfarande kollektivavtal. Undantag finns. Early Bird har kollektivavtal i alla led och Best Transport har skärpt kraven efter svidande avslöjanden.

Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Diskriminering

Stoppad direkt som kvinna

Nobbad. Petra var inte ens gravid. Hon var bara kvinna. ”Så vi har anställt en kille som börjar nu i oktober. Hoppas du har förståelse” skrev åkeriet. Nu utreder DO fallet.

Diskriminering
Emma Brodin föreläser om feminism och var med och startade nätverket Kvinnor i Transport.

”Bli med barn är ju en helt naturlig grej”

Facket. När Emma Brodin började köra lastbil och sökte jobb fick hon frågan om hon skulle skaffa barn snart. – Vad har det med min förmåga att köra lastbil att göra? säger Emma som är ordförande för avdelning 9 Örebro – Transports första feministiska avdelning.