En man rullar en marijuana cannabis-joint.
Close
Cannabis kan sitta kvar i kroppens fettvävnad och ge utslag på test i upp till sex veckor.
Close
Droger på jobbet

”Brottsligt att köra med hasch kvar i kroppen”

Rättsläget. – Ertappas du med att köra lastbil med cannabis i kroppen är min bedömning att företaget har rätt att avskeda dig. Det säger Lars Bäckström på arbetsgivarorganisationen Almega.

Lars Bäckström, Almega
Lars Bäckström. Foto: Almega

Lars Bäckström är arbetsrättsjurist. Han känner inte till något rättsfall, där frågan om avsked av en anställd som ­missbrukat narkotika prövats i Arbetsdomstolen.

– Frågan har därför aldrig ställts på sin spets. Men narkotika är olagligt, till skillnad mot alkohol. Genom att köra drogpåverkad gör du dig skyldig till brott. Därför har arbetsgivaren inte skyldighet att erbjuda dig behandling.

När det gäller alkoholproblem behöver anställda styrka sin sjukdom med medicinska intyg. Personen måste vara medveten om sitt beroende och vilja medverka vid behandlingen, betonar han.

Till skillnad mot facket tror inte Bäckström att Arbetsmiljöverkets bantade föreskrifter kommer att försvaga företagens ansvar för rehabilitering vid sjukdom. Men dit räknar han inte narkotikaberoende.

– Även om en anställd säger att missbruket är självmedicinering så behöver det inte vara så. Man får titta noga på det enskilda fallet.

Lars Bäckström tar upp ett mål i Arbetsdomstolen om en lastbilschaufför som körde med 2,0 promille alkohol i kroppen och fastnade i en viadukt.

– Domen visade att företaget hade rätt att avskeda föraren eftersom han hade gjort sig skyldig till brott.

Både alkohol och narkotika påverkar din reaktionsförmåga. Du blir en risk både för din omgivning och dina kollegor, som arbetsgivaren också ansvarar för, poängterar Bäckström.

Kan arbetsgivare i sina policyer reglera vad anställda får göra på fritiden?

– Man kan göra skrivningar för att ­markera att bolaget inte tolererar användning av narkotika. Men det är tveksamt om det ger arbetsgivaren rätt att vidta åtgärder. Det du gör på fritiden får inte ha en negativ inverkan på jobbet eller innebära en säkerhetsrisk.

Företag med riktlinjer för alkohol och narkotika brukar skriva in att anställda ”är skyldiga att underkasta sig drogtester”. Parterna kan även i kollektivavtal reglera hur missbruk ska hanteras, anför Lars Bäckström.

Vid misskötsel, som sena ankomster eller samarbetsproblem, kan arbetsgivare utfärda skriftliga varningar innan någon sägs upp, tillägger han.

– Men gör du dig skyldig till en brottslig handling, inom din anställning, kan företaget avskeda dig på dagen, utan varning.

 

Bo Ericson, LO-TCO Rättsskydd.
Bo Ericson. Foto: LO-TCO Rättsskydd

Bo Ericson är jurist på fackets juridiska byrå, LO-TCO Rättsskydd.

– Om något diagnostiseras som sjukdom ska det behandlas som sjukdom, som i fallet med alkoholberoende. Då gäller förstärkt anställningsskydd. Med narkotika blir det mer komplicerat eftersom själva innehavet och bruket är kriminaliserat, säger han.

Rättsläget är osäkert och Ericson anser att man får bedöma efter omständigheterna i varje enskilt fall. Har personen psykiska eller andra problem? Sköter hen sitt jobb? Själv har han varit ombud för en anställd som ”självmedicin­erade” sig med narkotiska preparat.

– I botten fanns en psykisk sjukdom. Från fackligt håll hävdade vi att arbetsgivaren hade rehabiliteringsansvar medan arbetsgivaren hävdade motsatsen.

– Utgångspunkten måste vara ifall beroendet kan klassas som sjukdom. Är beroendet diagnosticerat gäller förstärkt anställningsskydd, som inbegriper rehabilitering.

Rör det sig om en ”partygrej” eller enstaka händelse anser Bo Ericson inte att det är saklig grund för uppsägning. Däremot bör arbetsgivaren tillrättavisa personen.

Bo Ericson upplever också att arbetsgivarklimatet hårdnat och ser en fara i Arbetsmiljöverkets bantade föreskrifter.

– Mindre förseelser kan ibland leda till uppsägning och den kommande uppluckringen av lagen om anställningsskydd kommer att göra det lättare att säga upp anställda av personliga skäl, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pontus Svensson:
    23 juli, 2022

    Det är verkligen najs precis som bajs och bajsstraff

Lästips:

ordningsvakter

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Ny lag ger möjlighet att larma om misstänkta paket

Terminal och bensin. Vid årsskiftet infördes en ny lag i syfte att göra det svårare för kriminella att skicka olagliga varor som narkotika och vapendelar i paket. Men en rundringning till några terminalarbetare visar att få känner till att de nu ska vara uppmärksamma på misstänkta försändelser.

Tema sömn
Tema Sömn. Illustration: Unni von Feilitzen

Så klarar du nattskiften

Sömntips. Jobbar du natt? Då löper du större risk att drabbas av sömnstörningar, övervikt och hjärt-kärlsjukdomar. En trött förare är dessutom en farlig förare. Men det finns knep som gör att du klarar skiftarbetet bättre.

”Jag märker att det tar längre tid att återhämta sig och bli människa igen”, säger lastbilschauffören Tobias Olausson. Foto: Pernilla Ahlsén

”De mörka timmarna är jobbigast”

Skiftjobbaren. Kaffe, en bensträckare eller en kort tupplur. Det är knep som lastbils­chauffören Tobias Olausson tar till för att klara nattpassen. Men ju äldre han blir desto svårare är det att återhämta sig.

Snabbkoll
Snabbkoll: Varsel och uppsägningar. Illustration: Mattias Käll

Varsel och uppsägningar

Av med jobbet? Sverige ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur. Då ökar risken för varsel och uppsägningar. Så fungerar det och det är skillnaden.

Kultur
Högakustenbron, Sveriges svar på Golden Gate – och nästan lika lång. Hängbron över Ångermanälven, nära mynningen, öppnade 1997 och kortar E4:ans sträckning med nära en mil. Foto: John Antonsson

Sverige är rikt på broar

Förbindelser. Broar binder samman land, förkortar vägen och gör det möjligt att gå eller cykla under stora trafikleder. De riktiga långsträckarna tjänar också ofta som symboler för sin hemtrakt. Och Sverige är rikt på broar.

Snabbkoll
Snabbkoll om stridsåtgärder/konflikter. Illustration: Mattias Käll

Det här händer vid strejk

Konflikt. Transports förbundsordförande har varnat för en tuff avtalsrörelse och utesluter inte stridsåtgärder. Men vad är egentligen strejk och lockout?

Dina pengar
Mynthögar

Hänger din arbetarlön med?

Löneutveckling. LO-arbetarna halkar efter tjänstemännen. Det har LO visat i flera av sina årliga sammanställningar. Det har skett en så kallad löneglidning som gjort att tjänstemännens löner ökat mer än ”märket” sedan år 2000.

Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet. Foto: Pernilla Ahlsén

En dag i bärgningsbilen

Arbetsmiljö. Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet.

Snabbkoll
Snabbkoll: Avtalsrörelse Illustration: Mattias Käll

Vägen till din nya lön

Avtalsrörelse. I år ska Transport förhandla fram nya avtal för sina medlemmar. Här är några saker som är bra att veta.

Arbetsmiljö
Procentsatserna bygger på svar från chaufförer på samtliga arbetsorter. Om enbart svar från de större städerna i Östergötland, Linköping och Norrköping, räknas med blir vissa resultat andra. Så är det en högre andel, 94 procent, av dem som kör i de stora städerna som anger att de ofta eller ibland känner stress på grund av körtiderna (fråga 6) och hela 86 procent som svarar att körtiderna inte är tillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert sätt, jämfört med 72 procent om svaren från samtliga arbetsorter tas med (fråga 1.) Grafik: Petrus Iggström

Fackets enkät gav svart på vitt om körtid och stress

Transport. De visste att det var problem. Men också att förändring krävde fakta. Linköpingsavdelningen gjorde en enkät som svart på vitt visar hur pressade arbetsförhållanden är för färdtjänstförare. Så vill arbetsgivare, regionens trafikbolag och politiker nu förändra villkoren.

Arben Pepi, Transportombud, och Patrik Emanuelson, skyddsombud, utanför Vikbolands taxi i Linköping. Foto: Lilly Hallberg

”Enkäten speglar verkligheten vi lever i”

Stressigt. – Många nya upplever att det är för stressigt och slutar, fast alla skulle tjäna på en erfaren yrkeskår, säger färdtjänsföraren Patrik Emanuelson.

Det regionala trafikbolaget Östgötatrafiken upphandlar servicetrafik för hela regionen och har även uppdrag i angränsande län, vilket bland annat innebär sjuktransporter till angränsande län. Genrebild. Foto: Lilly Hallberg

Så vill facket gå vidare

Uppföljning. Redan första sittningen med åkerierna gav resultat: Muntligt löfte att färdtjänstförare ska få betald lunch vid körningar till annan ort. Något inte ens hälften kan räkna med i dag.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.

Östgötatrafiken: ”Vi fortsätter dialogen”

Upphandlaren. Förarnas arbetstid, fordonsschema och raster måste facket först reda ut med arbetsgivarna, åkerierna. Först sedan kan det bli tal om möte i grupp med upphandlaren av serviceresor, Östgötatrafiken. Nu är det dags.

Jan-Owe Larsson (M) är ordförande och Annsofi Ramevik (S) är andre vice ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.

Hallå politiker, vad kan och vill ni göra?

5 frågor. Transportarbetaren har ställt fem frågor till två politiker i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd, som tagit del av Transports enkät Körtider och stress.