”Visst är cannabis olagligt. Men det är grymt dåligt att mitt företag bara sparkade mig och vägrade lyssna. Att jag inte fick hjälp”, tycker renhållaren Johnny. (Bilden är arrangerad.)
Close
”Visst är cannabis olagligt. Men det är grymt dåligt att mitt företag bara sparkade mig och vägrade lyssna. Att jag inte fick hjälp”, tycker renhållaren Johnny. (Bilden är arrangerad.)
Close
Droger på jobbet

Johnny fick sparken efter drogtest

Arbetsrätt. – Om jag druckit alkohol hade jag fått hjälp och rehabilitering. Men jag rökte cannabis, självmedicinerade mot min depression. Efter ett slumpvis drogtest fick Johnny sparken från jobbet som renhållare.

Det här är Johnnys berättelse.

Han trivdes på jobbet vid ett stort renhållningsbolag i södra Sverige, framför allt med jobbarkompisarna. De var ett tajt gäng. Under de tio år Johnny arbetat hade det aldrig hänt. Men så en måndag när han var ute och körde hushållssopor blev han och några till inkallade för ett slumpvis drogtest, salivprov.

Johnny och Transports ombudsman, som försökte rädda hans jobb efteråt, undrade om det verkligen var slumpartat.

– Vi var några stycken som framfört ganska mycket kritik mot företaget.

På fredagen kom provsvaret. Positivt. Martin gick med på att lämna ett nytt urinprov, efter helgen. När det också gav utslag blev Johnny avstängd från arbetet i två veckor, utan lön.

– Dagen därpå varslade de mig om avsked. Jag fick träffa några personal­ansvariga och den 2 december 2019 fick jag sparken.

Julen närmade sig, Johnny stod utan jobb och försörjning, ångrade sig djupt och dök längre ner i sin depression. Samtidigt led hans flickvän av posttraumatiskt stressyndrom.

– Jag rökte bara ibland, på fredagskvällar. Så på måndagar fanns ju inget av ruset kvar. Aldrig att jag skulle sätta mig i lastbilen och köra påverkad! Men cannabis stannar kvar väldigt länge i kroppen. I tre, fyra veckor eller en månad efter att man rökt. Det vet nog inte alla.

Johnny är 34 år, bor med sin sambo och två barn. Alkohol rör han knappt, tycker inte om det. Några månader före drogprovet prövade han cannabis för första gången, under en semesterresa till Amsterdam, där cannabis är tillåtet.

– Det hjälpte rätt bra mot ­depression­en. Mycket bättre än antidepressiv ­medicin som läkaren skrev ut efter att jag blev arbetslös. Den hjälpte inte alls, gav krypningar i benen och gjorde att jag inte kunde sova.

Johnny rökte aldrig på vid fester eller så att andra såg. Ville inte skylta med den olagliga drogen.

– Jag var inne och försökte prata med dem på HR-avdelningen efter provsvaret. De trodde att jag rökt på morgonen, samma dag. Annars skulle testet inte ha varit positivt, sa de. Jag försökte förklara att drogen sitter i länge, men de trodde att jag rökte varje dag.

Miljöföretaget Johnny jobbade på hade riktlinjer kring alkohol och narkotika, som facket ansåg styrkte ansvaret för rehabilitering. Så Johnny tyckte nästan det var skönt att han ”åkt fast”.

– Äntligen skulle jag få hjälp!

Policyn talade om att verka för tidig upptäckt av narkotikamissbruk och därmed ”möjliggöra tidiga rehabiliterings­insatser”. Riktlinjerna sa vidare att företaget skulle ”medverka till att den som missbrukar alkohol och/eller narkotika kan ha kvar sin anställning, och normala arbetsuppgifter, under förutsättning att medarbetare visar samarbetsvilja och resultat i ett rehabiliteringsprogram”.

– Jag ställde upp på allt, rehabilitering, drogtester, samtal. Bara jag fick ha jobbet kvar. Men det enda jag fick var ett samtal med företagshälsovården, i 20 minuter. Det gav mig inget, kändes mest som om de sökte stöd för företagets avsked.

Vid förhandlingarna med företaget hävdade Transport att det inte fanns någon saklig grund för avsked eftersom ”det åligger företaget att rehabilitera”. Ombudsmannen hänvisade till policyn, gällande kollektivavtal om att arbetsgivaren ”är skyldig att, där så erfordras, göra rehabiliteringsutredning, rehabilitera och/eller omplacera arbetstagare”.

Till stöd anförde Transport också arbets­miljölagens föreskrift (AFS 1994:1),

som tar upp arbetsgivarens skyldighet att ”i samråd med arbetstagarna ta fram ett handlingsprogram på hur olika slag av missbruk ska hanteras”. Hur ”personer med missbruksproblem” ska behandlas och bemötas. Liksom beredskap och rutiner för ”faktiskt omhändertagande i samband med missbruk”.

Men bolaget tog aldrig initiativ till behandling. Arbetsgivaren lyfte i stället fram paragraf 18 i las. Och vidhöll att Johnny, på ett ”grovt sätt åsidosatt sina ålägganden i sin anställning”, när han kört ett tungt fordon i trafik, påverkad av ett narkotikaklassat preparat. Johnny fick gå.

– Droger är mycket vanligare än många tror. Jag ska väl inte gola, men på företagets firmafester användes ganska mycket droger. Inte bara cannabis utan också tyngre saker.

– Glorifiera droger vill jag inte, men det är dags för arbetsgivare att anpassa sig efter dagens verklighet och ta tag i alla droger på jobbet. Inte bara alkohol.

Johnnys sjukskrivning ­försämrade familjens ekonomi, så trots fortsatt depression sökte och fick han nytt arbete som åkerichaufför. Så slog coronan till.

– För mig blev det sist in och först ut. Jag önskar att jag fått stanna kvar på miljö­bolaget, där jag trivdes.

 

Fotnot. Johnny är ett fingerat namn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.