Värmlandstrafik bryter med oseriösa taxibolag

Färdtjänst. Transport fick rätt: Värmlandstrafik backar och avbryter upphandlingen av servicetrafik från Trendtaxi. Redan i dag stoppades bolaget från att köra färdtjänst och sjuktransporter i länet.

Det är färdigkört för Trendtaxi i Värmland. Vid en presskonferens i dag, torsdag, meddelade den regionala förvaltningen Värmlandstrafik att man avbryter upphandlingen av färdtjänst från AB Trendtaxi med omedelbar verkan.

Droppen blev att underentreprenören Trendtaxi Uppland, som ägs av brodern till AB Trendtaxi, också förlorade trafiktillståndet. Nu ska andra taxibolag ansvara för färdtjänst och sjukresor i länet.

Mikael Ladman, ombudsman i Transports Värmlandsavdelning.
Mikael Ladman, ombudsman i Transports Värmlandsavdelning. Foto: Lilly Hallberg

– Det känns bra. Det är en seger, framför allt för dem som arbetar uppe i nordvästra Värmland, säger Mikael Ladman, ombudsman på avdelning 6.

– Vi har jagat det här bolaget under flera år. De har inte ens tillstånd att köra!

Bakom Värmlandstrafiks beslut ligger också ett fackligt, gemensamt arbete, menar Transports Mikael Ladman. Bland annat har ombudsmän från flera avdelningar varit i kontakt med Transportstyrelsen när det gäller AB Trendtaxi, och Trendtaxi Uppland, som vunnit upphandlingar av servicetrafik också i andra regioner.

I går drog Transportstyrelsen in trafiktillståndet för underentreprenören Trendtaxi Uppland. Enligt Värmlandstrafik är det indragna tillståndet orsak till beslutet att stoppa Trendtaxi från att köra vidare.

Redan i dag har andra bolag tagit över färdtjänst- och sjukresor som skulle utförts av Trendtaxi, bland annat i nordvästra Värmland. Avtalet som taxibolaget har med fyra kommuner där gäller ett tjugotal bilar och är värt drygt 30 miljoner kronor.

– Vad vi gjort när vi i går fick besked om att en av underentreprenörerna, som utför trafiken åt Trendtaxi i norra Värmland, fick återkallat taxitrafiktillstånd är att vi helt enkelt har planerat om all trafik till andra entreprenörer som vi har avtal med. För att vara helt 100 procent trygga på att trafiken bedrivs på ett lagligt sätt, säger Anders Wahlén, chef för Värmlandstrafiks enhet servicetrafik, till SR P4 Värmland, efter dagens presskonferens.

Värmlandstrafiks enhetschef Anders Wahlén fortsatte i sändning:

– Fullt fokus har varit att säkerställa trafiken i dag. Det var 81 transporter som skulle gått med Trendtaxi. Vi har nu startat en snabbutredning hur vi ska lösa det här med avtalen. Det är mycket juridik och mycket pengar.

Den förlängda avtalet med Trendtaxi, som gäller färdtjänsten i Karlstad, stoppas också. Men trafiken ska fortsätta att rulla. Enligt chefen för servicetrafiken, Anders Wahlén, kommer den helt säkert att säkerställas, med andra trafikbolag.

Fackligt arbete

Värmlandsavdelning har under hösten agerat kraftfullt för att komma tillrätta med oseriösa aktörer inom taxi. Det gäller framför allt just Trendtaxi, som vann upphandlingen av färdtjänst i Karlstad så sent som i september – trots att bolaget saknar trafiktillstånd.

Den senaste veckan har fler omständigheter kommit fram: Flera av de taxibolag som ansvarar för eller kör färdtjänst i Värmland saknar trafiktillstånd. Det gäller bland annat bolaget Din Taxi, med samma ägare som Trendtaxi, och som trots det har haft anställda chaufförer.

I måndags polisanmälde facket Trendtaxi för olovlig yrkestrafik. Det efter kontakt med Transportstyrelsen.

– Vi har fått bra gensvar, och enhetschefen Markus Edsbagge kände till problemen med Trendtaxi Uppland, säger Mikael Ladman.

Det ledde till att myndigheten tog beslut om att dra in det nödvändiga tillståndet för yrkestrafik.

– Bolaget äger inte fordonen som kör trafiken och det är inte lämpligt att bara använda ett annat bolags tillstånd för den här trafiken, säger Markus Edsbagge, enhetschef på Transportstyrelsen, till SVT Värmland.

SVT Värmland har i flera inslag granskat upphandlingen av servicetrafiken i länet. I måndags kunde SVT rapportera att chaufförer, som var anställda av Din taxi, uppmanades att byta arbetsgivare till Trendtaxi Uppland.

Trendtaxi AB, vars ägare har säte i Örebro, fick trafiktillståndet indraget tidigare i år. Det då flera bilars taxametrar inte redovisats, trots påstötningar från Transportstyrelsen.

– Det förhindrar skattekontrollen och det blir inte konkurrensneutralt. De seriösa aktörerna kan inte längre konkurrera med de priser som det ger och det är precis det vi vill komma åt med den här lagstiftningen som finns, säger Transportstyrelsens enhetshetschef Markus Edsbagge.

Pågående konflikter

Facket har sedan tidigare flera pågående tvister med Trendtaxi. De rör bland annat att ägaren inte förhandlat organisationsförändringar, återanställningsrätt för en anställd – och utebliven övertidsersättning.

Trendtaxis vd har uteblivit då han var kallad till förhandlingar med Transport i Karlstad. Därför har det gått vidare till centrala förhandlingar, som var planerade att hållas i mitten av december.

Nu väntar förhandlingar som rör den fortsatta trafiken i nordvästra Värmland. Transports ombudsmän är inte oroliga att Värmlandstrafiks beslut skapar arbetsbrist för chaufförerna.

– Det ska inte vara några problem med jobb. Det finns seriösa bolag som kan ta över, men de på plats vet förutsättningarna bäst, säger Mikael Ladman.

– Det gäller bara att se till att det finns bilar. Trafiken ska rulla!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Lindgren:
    5 januari, 2021

    Riktigt bra beslut, bort med oseriösa bolag !

  2. Christer Karlsson:
    11 december, 2020

    Ett stort arbete av förtroendevalda och ombudsmän inom transport. Tillsammans är vi starka och detta bevisas nu.

  3. Björn Breivik:
    11 december, 2020

    Bra jobbat 👍

  4. S Örneborg:
    11 december, 2020

    Äntligen, det behövs rensning i branschen.
    Kan man få hoppas på att det blir slut på bidrag till lycksökare i branschen så att seriösa åkeriers skattepengar inte går till att konkurrera med dem själva.

Lästips:

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Transportarbetarens logga

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.