Transport: ”Gör om och gör rätt i upphandling av färdtjänst”

Färdtjänst. Oseriösa taxibolag vann regiontrafikens upphandling och kör för fullt i Karlstad – trots indraget trafiktillstånd. Det hävdar Transports Värmlandsavdelning, som anser att uppdraget att köra färdtjänst borde omprövas.

Mikael Ladman, ombudsman i Transports Värmlandsavdelning.
Mikael Ladman, ombudsman i Transports Värmlandsavdelning. Foto: Lilly Hallberg

– Vi tycker att Värmlandstrafik absolut borde avbryta den här direktupphandlingen, säger Mikael Ladman, ombudsman på Transports avdelning 6.

Framför allt rör problemen Trendtaxi AB, ett jämförelsevis stort bolag som är verksamt i flera regioner. För närvarande ska bolaget ha ett tiotal färdtjänstbilar i Karlstad. Men enligt Transport började problemen när bolaget kom in i regionen, efter att Keolis sa upp avtalet med Värmlandstrafik 2017.

– Jag har jagat det här företaget i flera år. Man har inte betalat för den tid chaufförer har jobbat, säger Mikael Ladman.

Facket har flera pågående tvister med Trendtaxi. De rör bland annat att ägaren inte förhandlat organisationsförändringar, återanställningsrätt för en anställd – och utebliven övertidsersättning.
Transports Mikael Ladman har exempel på chaufförer som arbetat upp mot 220 timmar i månaden, men bara fått betalt för 166,5 timmar.

– Det drar i väg och handlar om rätt stora summor, säger han.

Trendtaxis vd har uteblivit då han var kallad till förhandlingar med Transport i Karlstad.

– Han sa att han glömde bort tiden. Nu har det gått vidare och det blir det centrala förhandlingar, i mitten av december, säger Mikael Ladman.

Dömd i tingsrätten

Samma dag, den sista september i år, som det blev klart att Värmlandstrafik anlitar taxibolaget för färdtjänst dömdes Trendtaxis vd i Örebro tingsrätt. Det för brott mot socialförsäkringslagen. Taxibolaget hade trots upprepade påstötningar från Försäkringskassan inte kommit in med uppgifter för en anställd, som bland varit borta från jobbet på grund av vård av sjukt barn.

Straffet: böter på 1 500 kronor. Vd:n har medgett att det blivit fel, men förklarat att det skedde under en period av extrem arbetsbelastning. Och böterna är betalda.

Transports ombudsman håller med om att det kan te sig som en struntsumma.

– Men det visar ju att de inte har kontroll på sin redovisning. Är det fel i fler led, undrar man. Det handlar ju om redovisning till en myndighet, säger Mikael Ladman.

– Men nu handlar det om att hans bolag inte har trafiktillstånd. De får ju inte ens köra!

Indraget trafiktillstånd

Transportstyrelsen drog in Trendtaxis trafiktillstånd efter en händelse 2018, i en annan region. Förbudet mot att köra yrkestrafik gäller under tre år.

Transportarbetaren har varit i kontakt med taxibolagets vd. Han framhåller att Trendtaxi inte alls kör i Värmland – eller någon annanstans – utan har underleverantörer. Och att det är underleverantörerna som bedriver verksamheten, och att de har trafiktillstånd.

– Totalt har vi ett 80-tal underleverantörer som kör åt oss. De kör på många ställen, säger vd:n.

Han tillbakavisar också att bolaget inte skulle följa kollektivavtalet. Det följs och Trendtaxi betalar korrekt lön, enligt honom.

– Det kan ha skett enstaka misstag men de har rättats till, säger han.

Det senare kan Transports ombudsman intyga verkar stämma. Ibland. Så sent som samma morgon har en medlem i västra Värmland fått pengar insatta på sitt konto. Lön som skulle betalats långt tidigare.

– Det skulle varit rättat senast i juli, säger Mikael Ladman.

Värmlandstrafiks förtroende

Taxibolaget har fortsatt förtroende hos Värmlandstrafik. Anders Wahlén är chef för servicetrafiken i Region Värmlands förvaltning. Också han betonar att de åkerier som kör färdtjänst har trafiktillstånd.

– Vi har trafikavtal med Trendtaxi, som vi har förlängt. Vi har inte haft några problem med dem utan är nöjda. Här i Värmland har de skött sina åtaganden väl, säger han.

– Vi har varit med och godkänt underleverantörerna, och det gäller för alla bolag som vi har trafikavtal med.

I Karlstad handlar det om ett tiotal företag, i övriga länet fyra företag.

Anders Wahlén påpekar att det inte är helt ovanligt att ett bolag som saknar trafiktillstånd, som Trendtaxi, helt överlåter själva körandet åt underleverantörer: Både åkerier med flera chaufförer anställda och enskilda åkare.

– Så ser det ut i branschen och det är inget som förändrar våra trafikavtal. Villkoren i avtalen är desamma, oavsett hur vår avtalspart lägger upp det, säger Anders Wahlén.

Värmlandstrafiks ansvar

Anders Wahlén säger också att han ”inte delar den bild Transport har” av en oseriös aktör, men har ”hört vad Transport säger”. Tvisterna mellan parterna måste dock lösas av dem, enligt Anders Wahlén.

Men Transports ombudsman Mikael Ladman tycker att Värmlandstrafik har ett ansvar. Att Värmlandstrafik måste se till att få bättre villkor i sina upphandlingar. Klart är att chaufförerna ska ha sin lön som de har tjänat in, framhåller han:

– Från upphandlarnas sida borde man bry sig lika mycket om vilka företag som sköter uppdragen, som att ta in uppgifter om chaufförerna. Jag tycker att det är lika viktigt att ha seriösa företag som följer lagstiftningen.

Mikael Ladmans uppfattning är klar: Oseriösa bolag hör inte hemma på arbetsmarknaden. Liksom uppmaningen till Värmlandstrafik vad gäller upphandlingen:

– Gör om och gör rätt!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Två av tre i styrelsen för sektion 1: Fredrik Nilsson Hjert och Per Lindvall, grannar på Rud i Karlstad. I bakgrunden Fredriks dotter Amanda, 9 år.

Största yrkessektionen i Värmland ser framåt

Åkeri, terminal och miljö. Olika jobb med lastbil förenar medlemmarna i Värmlandsavdelningens sektion 1 – yrke spelar här större roll än hemort. Det finns fördelar med det, enligt styrelsen som har många tankar om hur sektionen ska växa och få fler aktiva.

Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Transportarbetarens logga

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Jagade renar – döms i hovrätten

Dom. Hovrätten för övre Norrland fastställer domen för djurplågeri mot den chaufför som jagade en renflock med sin lastbil, filmade och la ut i sociala medier.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.