Transport: ”Gör om och gör rätt i upphandling av färdtjänst”

Färdtjänst. Oseriösa taxibolag vann regiontrafikens upphandling och kör för fullt i Karlstad – trots indraget trafiktillstånd. Det hävdar Transports Värmlandsavdelning, som anser att uppdraget att köra färdtjänst borde omprövas.

Mikael Ladman, ombudsman i Transports Värmlandsavdelning.
Mikael Ladman, ombudsman i Transports Värmlandsavdelning. Foto: Lilly Hallberg

– Vi tycker att Värmlandstrafik absolut borde avbryta den här direktupphandlingen, säger Mikael Ladman, ombudsman på Transports avdelning 6.

Framför allt rör problemen Trendtaxi AB, ett jämförelsevis stort bolag som är verksamt i flera regioner. För närvarande ska bolaget ha ett tiotal färdtjänstbilar i Karlstad. Men enligt Transport började problemen när bolaget kom in i regionen, efter att Keolis sa upp avtalet med Värmlandstrafik 2017.

– Jag har jagat det här företaget i flera år. Man har inte betalat för den tid chaufförer har jobbat, säger Mikael Ladman.

Facket har flera pågående tvister med Trendtaxi. De rör bland annat att ägaren inte förhandlat organisationsförändringar, återanställningsrätt för en anställd – och utebliven övertidsersättning.
Transports Mikael Ladman har exempel på chaufförer som arbetat upp mot 220 timmar i månaden, men bara fått betalt för 166,5 timmar.

– Det drar i väg och handlar om rätt stora summor, säger han.

Trendtaxis vd har uteblivit då han var kallad till förhandlingar med Transport i Karlstad.

– Han sa att han glömde bort tiden. Nu har det gått vidare och det blir det centrala förhandlingar, i mitten av december, säger Mikael Ladman.

Dömd i tingsrätten

Samma dag, den sista september i år, som det blev klart att Värmlandstrafik anlitar taxibolaget för färdtjänst dömdes Trendtaxis vd i Örebro tingsrätt. Det för brott mot socialförsäkringslagen. Taxibolaget hade trots upprepade påstötningar från Försäkringskassan inte kommit in med uppgifter för en anställd, som bland varit borta från jobbet på grund av vård av sjukt barn.

Straffet: böter på 1 500 kronor. Vd:n har medgett att det blivit fel, men förklarat att det skedde under en period av extrem arbetsbelastning. Och böterna är betalda.

Transports ombudsman håller med om att det kan te sig som en struntsumma.

– Men det visar ju att de inte har kontroll på sin redovisning. Är det fel i fler led, undrar man. Det handlar ju om redovisning till en myndighet, säger Mikael Ladman.

– Men nu handlar det om att hans bolag inte har trafiktillstånd. De får ju inte ens köra!

Indraget trafiktillstånd

Transportstyrelsen drog in Trendtaxis trafiktillstånd efter en händelse 2018, i en annan region. Förbudet mot att köra yrkestrafik gäller under tre år.

Transportarbetaren har varit i kontakt med taxibolagets vd. Han framhåller att Trendtaxi inte alls kör i Värmland – eller någon annanstans – utan har underleverantörer. Och att det är underleverantörerna som bedriver verksamheten, och att de har trafiktillstånd.

– Totalt har vi ett 80-tal underleverantörer som kör åt oss. De kör på många ställen, säger vd:n.

Han tillbakavisar också att bolaget inte skulle följa kollektivavtalet. Det följs och Trendtaxi betalar korrekt lön, enligt honom.

– Det kan ha skett enstaka misstag men de har rättats till, säger han.

Det senare kan Transports ombudsman intyga verkar stämma. Ibland. Så sent som samma morgon har en medlem i västra Värmland fått pengar insatta på sitt konto. Lön som skulle betalats långt tidigare.

– Det skulle varit rättat senast i juli, säger Mikael Ladman.

Värmlandstrafiks förtroende

Taxibolaget har fortsatt förtroende hos Värmlandstrafik. Anders Wahlén är chef för servicetrafiken i Region Värmlands förvaltning. Också han betonar att de åkerier som kör färdtjänst har trafiktillstånd.

– Vi har trafikavtal med Trendtaxi, som vi har förlängt. Vi har inte haft några problem med dem utan är nöjda. Här i Värmland har de skött sina åtaganden väl, säger han.

– Vi har varit med och godkänt underleverantörerna, och det gäller för alla bolag som vi har trafikavtal med.

I Karlstad handlar det om ett tiotal företag, i övriga länet fyra företag.

Anders Wahlén påpekar att det inte är helt ovanligt att ett bolag som saknar trafiktillstånd, som Trendtaxi, helt överlåter själva körandet åt underleverantörer: Både åkerier med flera chaufförer anställda och enskilda åkare.

– Så ser det ut i branschen och det är inget som förändrar våra trafikavtal. Villkoren i avtalen är desamma, oavsett hur vår avtalspart lägger upp det, säger Anders Wahlén.

Värmlandstrafiks ansvar

Anders Wahlén säger också att han ”inte delar den bild Transport har” av en oseriös aktör, men har ”hört vad Transport säger”. Tvisterna mellan parterna måste dock lösas av dem, enligt Anders Wahlén.

Men Transports ombudsman Mikael Ladman tycker att Värmlandstrafik har ett ansvar. Att Värmlandstrafik måste se till att få bättre villkor i sina upphandlingar. Klart är att chaufförerna ska ha sin lön som de har tjänat in, framhåller han:

– Från upphandlarnas sida borde man bry sig lika mycket om vilka företag som sköter uppdragen, som att ta in uppgifter om chaufförerna. Jag tycker att det är lika viktigt att ha seriösa företag som följer lagstiftningen.

Mikael Ladmans uppfattning är klar: Oseriösa bolag hör inte hemma på arbetsmarknaden. Liksom uppmaningen till Värmlandstrafik vad gäller upphandlingen:

– Gör om och gör rätt!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

”Lite kul ska vi ha också”, säger nya förarklubben på Connect bus. Från vänster Rebwar Hamasaeed (ledamot), Ann-Britt Boström (ledamot), Pernilla Lagerholm Sköld (ordförande), Erik Smedjeborg (skyddsombud) och Mikael Davidsson (sekreterare). Foto: Justina Öster

”Vaccinera oss chaufförer!”

Förarklubb. Förarna på Connect bus i Örebro har nyss dragit i gång sin klubb. Gå inte bakom backande bussar, vädjar de. Och tipsar arkitekter och beslutsfattare: – Lyssna på oss när ni planerar entréer och parkeringar vid sjukhus!

Utsatt arbete i färdtjänsten

Insändare. Vi färdtjänstchaufförer är en av de personalgrupper som får samhället att fungera. Vi tillhör en samhällsviktig funktion. Vi kör barn med olika behov till skolan. Äldre till daglig verksamhet, vårdinrättningar och sjukhus.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.