Transport: ”Gör om och gör rätt i upphandling av färdtjänst”

Färdtjänst. Oseriösa taxibolag vann regiontrafikens upphandling och kör för fullt i Karlstad – trots indraget trafiktillstånd. Det hävdar Transports Värmlandsavdelning, som anser att uppdraget att köra färdtjänst borde omprövas.

Mikael Ladman, ombudsman i Transports Värmlandsavdelning.
Mikael Ladman, ombudsman i Transports Värmlandsavdelning. Foto: Lilly Hallberg

– Vi tycker att Värmlandstrafik absolut borde avbryta den här direktupphandlingen, säger Mikael Ladman, ombudsman på Transports avdelning 6.

Framför allt rör problemen Trendtaxi AB, ett jämförelsevis stort bolag som är verksamt i flera regioner. För närvarande ska bolaget ha ett tiotal färdtjänstbilar i Karlstad. Men enligt Transport började problemen när bolaget kom in i regionen, efter att Keolis sa upp avtalet med Värmlandstrafik 2017.

– Jag har jagat det här företaget i flera år. Man har inte betalat för den tid chaufförer har jobbat, säger Mikael Ladman.

Facket har flera pågående tvister med Trendtaxi. De rör bland annat att ägaren inte förhandlat organisationsförändringar, återanställningsrätt för en anställd – och utebliven övertidsersättning.
Transports Mikael Ladman har exempel på chaufförer som arbetat upp mot 220 timmar i månaden, men bara fått betalt för 166,5 timmar.

– Det drar i väg och handlar om rätt stora summor, säger han.

Trendtaxis vd har uteblivit då han var kallad till förhandlingar med Transport i Karlstad.

– Han sa att han glömde bort tiden. Nu har det gått vidare och det blir det centrala förhandlingar, i mitten av december, säger Mikael Ladman.

Dömd i tingsrätten

Samma dag, den sista september i år, som det blev klart att Värmlandstrafik anlitar taxibolaget för färdtjänst dömdes Trendtaxis vd i Örebro tingsrätt. Det för brott mot socialförsäkringslagen. Taxibolaget hade trots upprepade påstötningar från Försäkringskassan inte kommit in med uppgifter för en anställd, som bland varit borta från jobbet på grund av vård av sjukt barn.

Straffet: böter på 1 500 kronor. Vd:n har medgett att det blivit fel, men förklarat att det skedde under en period av extrem arbetsbelastning. Och böterna är betalda.

Transports ombudsman håller med om att det kan te sig som en struntsumma.

– Men det visar ju att de inte har kontroll på sin redovisning. Är det fel i fler led, undrar man. Det handlar ju om redovisning till en myndighet, säger Mikael Ladman.

– Men nu handlar det om att hans bolag inte har trafiktillstånd. De får ju inte ens köra!

Indraget trafiktillstånd

Transportstyrelsen drog in Trendtaxis trafiktillstånd efter en händelse 2018, i en annan region. Förbudet mot att köra yrkestrafik gäller under tre år.

Transportarbetaren har varit i kontakt med taxibolagets vd. Han framhåller att Trendtaxi inte alls kör i Värmland – eller någon annanstans – utan har underleverantörer. Och att det är underleverantörerna som bedriver verksamheten, och att de har trafiktillstånd.

– Totalt har vi ett 80-tal underleverantörer som kör åt oss. De kör på många ställen, säger vd:n.

Han tillbakavisar också att bolaget inte skulle följa kollektivavtalet. Det följs och Trendtaxi betalar korrekt lön, enligt honom.

– Det kan ha skett enstaka misstag men de har rättats till, säger han.

Det senare kan Transports ombudsman intyga verkar stämma. Ibland. Så sent som samma morgon har en medlem i västra Värmland fått pengar insatta på sitt konto. Lön som skulle betalats långt tidigare.

– Det skulle varit rättat senast i juli, säger Mikael Ladman.

Värmlandstrafiks förtroende

Taxibolaget har fortsatt förtroende hos Värmlandstrafik. Anders Wahlén är chef för servicetrafiken i Region Värmlands förvaltning. Också han betonar att de åkerier som kör färdtjänst har trafiktillstånd.

– Vi har trafikavtal med Trendtaxi, som vi har förlängt. Vi har inte haft några problem med dem utan är nöjda. Här i Värmland har de skött sina åtaganden väl, säger han.

– Vi har varit med och godkänt underleverantörerna, och det gäller för alla bolag som vi har trafikavtal med.

I Karlstad handlar det om ett tiotal företag, i övriga länet fyra företag.

Anders Wahlén påpekar att det inte är helt ovanligt att ett bolag som saknar trafiktillstånd, som Trendtaxi, helt överlåter själva körandet åt underleverantörer: Både åkerier med flera chaufförer anställda och enskilda åkare.

– Så ser det ut i branschen och det är inget som förändrar våra trafikavtal. Villkoren i avtalen är desamma, oavsett hur vår avtalspart lägger upp det, säger Anders Wahlén.

Värmlandstrafiks ansvar

Anders Wahlén säger också att han ”inte delar den bild Transport har” av en oseriös aktör, men har ”hört vad Transport säger”. Tvisterna mellan parterna måste dock lösas av dem, enligt Anders Wahlén.

Men Transports ombudsman Mikael Ladman tycker att Värmlandstrafik har ett ansvar. Att Värmlandstrafik måste se till att få bättre villkor i sina upphandlingar. Klart är att chaufförerna ska ha sin lön som de har tjänat in, framhåller han:

– Från upphandlarnas sida borde man bry sig lika mycket om vilka företag som sköter uppdragen, som att ta in uppgifter om chaufförerna. Jag tycker att det är lika viktigt att ha seriösa företag som följer lagstiftningen.

Mikael Ladmans uppfattning är klar: Oseriösa bolag hör inte hemma på arbetsmarknaden. Liksom uppmaningen till Värmlandstrafik vad gäller upphandlingen:

– Gör om och gör rätt!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Företaget Däck o Kil ingår däckkedjan Euromaster, som nu öppnat sin första drop-in-station utomhus. Tältet står vid Bergvik köpcenter i Karlstad. Foto: Jan Lindkvist

Euromaster tar upp kampen om drop-in-kunderna

Däckbyte. I många år har en lågpriskedja skiftat hjul, utomhus, på stora kundparkeringar. Nu tar Euromaster upp kampen om drop-in-kunderna. Först ut är entreprenören Däck o Kil som ställt upp tältet vid ett köpcentrum i Karlstad. Transport har tecknat en lokal uppgörelse som medger däckskifte även på lördagar.

I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

”Förändringarna måste komma underifrån”

Taxi. I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.