Transport: ”Gör om och gör rätt i upphandling av färdtjänst”

Färdtjänst. Oseriösa taxibolag vann regiontrafikens upphandling och kör för fullt i Karlstad – trots indraget trafiktillstånd. Det hävdar Transports Värmlandsavdelning, som anser att uppdraget att köra färdtjänst borde omprövas.

Mikael Ladman, ombudsman i Transports Värmlandsavdelning.
Mikael Ladman, ombudsman i Transports Värmlandsavdelning. Foto: Lilly Hallberg

– Vi tycker att Värmlandstrafik absolut borde avbryta den här direktupphandlingen, säger Mikael Ladman, ombudsman på Transports avdelning 6.

Framför allt rör problemen Trendtaxi AB, ett jämförelsevis stort bolag som är verksamt i flera regioner. För närvarande ska bolaget ha ett tiotal färdtjänstbilar i Karlstad. Men enligt Transport började problemen när bolaget kom in i regionen, efter att Keolis sa upp avtalet med Värmlandstrafik 2017.

– Jag har jagat det här företaget i flera år. Man har inte betalat för den tid chaufförer har jobbat, säger Mikael Ladman.

Facket har flera pågående tvister med Trendtaxi. De rör bland annat att ägaren inte förhandlat organisationsförändringar, återanställningsrätt för en anställd – och utebliven övertidsersättning.
Transports Mikael Ladman har exempel på chaufförer som arbetat upp mot 220 timmar i månaden, men bara fått betalt för 166,5 timmar.

– Det drar i väg och handlar om rätt stora summor, säger han.

Trendtaxis vd har uteblivit då han var kallad till förhandlingar med Transport i Karlstad.

– Han sa att han glömde bort tiden. Nu har det gått vidare och det blir det centrala förhandlingar, i mitten av december, säger Mikael Ladman.

Dömd i tingsrätten

Samma dag, den sista september i år, som det blev klart att Värmlandstrafik anlitar taxibolaget för färdtjänst dömdes Trendtaxis vd i Örebro tingsrätt. Det för brott mot socialförsäkringslagen. Taxibolaget hade trots upprepade påstötningar från Försäkringskassan inte kommit in med uppgifter för en anställd, som bland varit borta från jobbet på grund av vård av sjukt barn.

Straffet: böter på 1 500 kronor. Vd:n har medgett att det blivit fel, men förklarat att det skedde under en period av extrem arbetsbelastning. Och böterna är betalda.

Transports ombudsman håller med om att det kan te sig som en struntsumma.

– Men det visar ju att de inte har kontroll på sin redovisning. Är det fel i fler led, undrar man. Det handlar ju om redovisning till en myndighet, säger Mikael Ladman.

– Men nu handlar det om att hans bolag inte har trafiktillstånd. De får ju inte ens köra!

Indraget trafiktillstånd

Transportstyrelsen drog in Trendtaxis trafiktillstånd efter en händelse 2018, i en annan region. Förbudet mot att köra yrkestrafik gäller under tre år.

Transportarbetaren har varit i kontakt med taxibolagets vd. Han framhåller att Trendtaxi inte alls kör i Värmland – eller någon annanstans – utan har underleverantörer. Och att det är underleverantörerna som bedriver verksamheten, och att de har trafiktillstånd.

– Totalt har vi ett 80-tal underleverantörer som kör åt oss. De kör på många ställen, säger vd:n.

Han tillbakavisar också att bolaget inte skulle följa kollektivavtalet. Det följs och Trendtaxi betalar korrekt lön, enligt honom.

– Det kan ha skett enstaka misstag men de har rättats till, säger han.

Det senare kan Transports ombudsman intyga verkar stämma. Ibland. Så sent som samma morgon har en medlem i västra Värmland fått pengar insatta på sitt konto. Lön som skulle betalats långt tidigare.

– Det skulle varit rättat senast i juli, säger Mikael Ladman.

Värmlandstrafiks förtroende

Taxibolaget har fortsatt förtroende hos Värmlandstrafik. Anders Wahlén är chef för servicetrafiken i Region Värmlands förvaltning. Också han betonar att de åkerier som kör färdtjänst har trafiktillstånd.

– Vi har trafikavtal med Trendtaxi, som vi har förlängt. Vi har inte haft några problem med dem utan är nöjda. Här i Värmland har de skött sina åtaganden väl, säger han.

– Vi har varit med och godkänt underleverantörerna, och det gäller för alla bolag som vi har trafikavtal med.

I Karlstad handlar det om ett tiotal företag, i övriga länet fyra företag.

Anders Wahlén påpekar att det inte är helt ovanligt att ett bolag som saknar trafiktillstånd, som Trendtaxi, helt överlåter själva körandet åt underleverantörer: Både åkerier med flera chaufförer anställda och enskilda åkare.

– Så ser det ut i branschen och det är inget som förändrar våra trafikavtal. Villkoren i avtalen är desamma, oavsett hur vår avtalspart lägger upp det, säger Anders Wahlén.

Värmlandstrafiks ansvar

Anders Wahlén säger också att han ”inte delar den bild Transport har” av en oseriös aktör, men har ”hört vad Transport säger”. Tvisterna mellan parterna måste dock lösas av dem, enligt Anders Wahlén.

Men Transports ombudsman Mikael Ladman tycker att Värmlandstrafik har ett ansvar. Att Värmlandstrafik måste se till att få bättre villkor i sina upphandlingar. Klart är att chaufförerna ska ha sin lön som de har tjänat in, framhåller han:

– Från upphandlarnas sida borde man bry sig lika mycket om vilka företag som sköter uppdragen, som att ta in uppgifter om chaufförerna. Jag tycker att det är lika viktigt att ha seriösa företag som följer lagstiftningen.

Mikael Ladmans uppfattning är klar: Oseriösa bolag hör inte hemma på arbetsmarknaden. Liksom uppmaningen till Värmlandstrafik vad gäller upphandlingen:

– Gör om och gör rätt!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Jenny Lundström (MP) & Joel Gohari Moghadam (S), Region Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När Integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till Integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.