Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Hallå där! Åsa Alvetjärn …snart 50 år och journalist, som ska ombilda dig till lastbilschaufför. Foto: Privat
Foto: Privat

Lastbil, YKB, truck, hjullastare, nä det var inte tanken när jag gick ur journalisthögskolan för inte så längesedan, men här sitter jag på en utbildning för att just bli yrkeschaufför. Ja, ibland blir jag lika förvånad som många andra. Hur sjuttan hamnade jag här som 50 åring?

Många utbildningar har det blivit med åren, jag fullkomligt älskar att veta saker och kunna själv. Är det något som mina föräldrar alltid skrattat åt är det just, “ja, Åsa, du ska alltid göra allting själv och gärna vara proffs på det direkt”. Sanning i det är det, även fast det tar emot att erkänna det. Men med åldern så blir man visare… eller?

Allkonstnär

Jag är helt enkelt en sådan där person som kallar sig “allkonstnär”, kan inte bara nöja mig med att göra en sak utan gärna många, och gärna samtidigt, för fy för att bli uttråkad och bli monoton. Nä, det är väl gissningsvis en av anledningarna till att jag sitter här och utbildar mig igen. Att vara ärlig så kanske inte detta är det första valet jag trodde jag skulle bli när jag blev stor. Journalistiken ligger mig varm om hjärtat, men uppenbarligen är jag för gammal för yrket och att få en tillsvidare-tjänst är inte helt enkelt i ett Sverige där varje bloggare eller kändis kallas journalist och skriver eller är en hallåa för något roligt TV program. Så att “tillbilda” mig, ja jag vet, det finns inget sådant ord, men jag tycker det är ett bra uttryck för det jag gör. Jag vill inte ta bort mina gamla utbildningar utan jag vill helt enkelt lägga till saker i min privata verktygslåda för att leva ett mer intressant liv ur mina ögon sett.

Nåväl, så här sitter jag nu några månader in på en utbildning som yrkeschaufför. I min enfald trodde jag självklart att “tja, det är väl bara ett teoriprov och en uppkörning sen är det klappat och klart” OJ vad fel jag hade.

Frågeställningar

 Resan till skolan kantades av många frågeställningar till mig själv, och många tankar om jag var helt frisk som nu kastade om och börja studera detta. Släntrar in i klassrummet. Och vips börjades det prata om YKB och en rad massa andra förkortningar. Snacka om att jag satt där som en fågelholk, vaddå ett teoriprov och ett körprov, nä, så enkelt är det verkligen inte. Stora krav ställs, och bra är väl det egentligen.

Ja, så där satt jag och stirrade dumt framför mig, och kände att “jaha, det var inte så bara att köra lastbil kommersiellt”.

Lektioner rivstartar med teoridelen för C-behörighet. Vägmärken blandat med högerregeln och min absoluta favorit (skrivs med stor portion sarkasm) P-skyltar. Nej, förstår fortfarande inte dessa skyltar, när det gäller hur det gäller eller varför. Usch säger jag.

För att backa bandet lite, och gå tillbaka till när jag läste på högskola, så var det eget ansvar som gällde. Pluggade du inte så klarade du dig inte, kort och gott. Lektioner var inte obligatoriska men bra om du gick. Sedan när dessa var avklarade kan du sitta och studera var som helst. Så är det inte här. 7-16, bara den tiden går att ifrågasätta för mig cirka 100 gånger, och även fast jag läst ett tag nu så förstår jag fortfarande inte varför det är denna tidsram.

Nackdelar med yrkesskola

7.30 sätts lektionen igång (oftast lärarledd lektion på förmiddagen), lunch vid 11.00 och sedan självstudier i en webb-baserad lärmiljö, MEN “app-app” du måste sitta på skolan och studera du får absolut inte studera någon annanstans. eh, ursäkta va? Varför då? Ingen har något bra svar, och ja det är ett irritationsmoment som än idag stör mig. Jag har ett eget ansvar att läsa denna utbildning och klara den, jag studerar bättre i en tyst och lugn miljö, hemma, men ack nej, så är det inte. Så visst är det stor skillnad på högskola och yrkesskola. Enligt mig, mycket fler nackdelar med yrkesskola. Vi som studerar är i många olika åldrar, jag är näst äldst men behandlas som vi går på lågstadiet och att vi inte är ambitiösa framåtsträvande elever med egen tankeverksamhet. Sedan utan att vara elak mot mina lärare, så är det skillnad på en person med lärarkompetens såsom pedagogik, och en person som inte har det. Fast jag ska inte klaga, den skolan jag är på har bra lärare, det finns betydligt sämre ställen.

Det är egentligen bara att acceptera läget och fortsätta, det är några månader kvar, och gissningsvis mycket nytt att lära sig. Bara tanken på att köra en stor lastbil första gången får håren på armarna att resa sig. Går alla trafikskolelärare på något lugnande medel? Jag skulle då aldrig klara det. Men den delen spara vi till nästa gång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    22 januari, 2023

    Jag är förvånad över att någon överhuvudtaget vill köra tunga fordon i dagens samhälle. Många krav och där du även riskerar att få betala böter om du inte utför ditt arbete till punkt och pricka enligt gällande lagar och regler.Låg lön i förhållande till de arbetstider du eventuellt kan få på dygnets alla timmar och på årets alla dagar lite beroende på vad för jobb man som chaufför utför.Det var roligare att vara chaufför på den "gamla goda tiden" och för egen del valde jag att pensionera mig innan jag behövde förnya mitt YKB igen som jag anser är meningslöst för chaufförer som har kört lastbil i 20-30 år då jag inte lärde mig något nytt när jag gick utbildningen för YKB för att få fortsätta köra lastbil.

Lästips:

Angelica är egentligen utbildad CNC-operatör*, men när hon tog studenten under finanskrisen 2009 fanns det inga jobb. Då föreslog hennes pappa att hon skulle ta truckkörkort så att hon kunde hjälpa honom på jobbet. Hon hade jätteroligt på kursen och kurskamraterna övertalade henne att även ta lastbilskörkort.

”Man måste göra sina egna val”

Mötet. När Angelica Larsson började dela med sig av sitt liv som lastbilschaufför på sociala medier fick hon snabbt hundratusentals följare över hela världen. Nu har hon skrivit en bok om sin krokiga väg till lyckan.

Hallå där! Åsa Alvetjärn …snart 50 år och journalist, som ska ombilda dig till lastbilschaufför. Foto: Privat

Åsa Alvetjärn

…snart 50 år och journalist, som ska ombilda sig till lastbilschaufför. Hur kommer det sig?

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.