Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Hallå där! Åsa Alvetjärn …snart 50 år och journalist, som ska ombilda dig till lastbilschaufför. Foto: Privat
Foto: Privat

Lastbil, YKB, truck, hjullastare, nä det var inte tanken när jag gick ur journalisthögskolan för inte så längesedan, men här sitter jag på en utbildning för att just bli yrkeschaufför. Ja, ibland blir jag lika förvånad som många andra. Hur sjuttan hamnade jag här som 50 åring?

Många utbildningar har det blivit med åren, jag fullkomligt älskar att veta saker och kunna själv. Är det något som mina föräldrar alltid skrattat åt är det just, “ja, Åsa, du ska alltid göra allting själv och gärna vara proffs på det direkt”. Sanning i det är det, även fast det tar emot att erkänna det. Men med åldern så blir man visare… eller?

Allkonstnär

Jag är helt enkelt en sådan där person som kallar sig “allkonstnär”, kan inte bara nöja mig med att göra en sak utan gärna många, och gärna samtidigt, för fy för att bli uttråkad och bli monoton. Nä, det är väl gissningsvis en av anledningarna till att jag sitter här och utbildar mig igen. Att vara ärlig så kanske inte detta är det första valet jag trodde jag skulle bli när jag blev stor. Journalistiken ligger mig varm om hjärtat, men uppenbarligen är jag för gammal för yrket och att få en tillsvidare-tjänst är inte helt enkelt i ett Sverige där varje bloggare eller kändis kallas journalist och skriver eller är en hallåa för något roligt TV program. Så att “tillbilda” mig, ja jag vet, det finns inget sådant ord, men jag tycker det är ett bra uttryck för det jag gör. Jag vill inte ta bort mina gamla utbildningar utan jag vill helt enkelt lägga till saker i min privata verktygslåda för att leva ett mer intressant liv ur mina ögon sett.

Nåväl, så här sitter jag nu några månader in på en utbildning som yrkeschaufför. I min enfald trodde jag självklart att “tja, det är väl bara ett teoriprov och en uppkörning sen är det klappat och klart” OJ vad fel jag hade.

Frågeställningar

 Resan till skolan kantades av många frågeställningar till mig själv, och många tankar om jag var helt frisk som nu kastade om och börja studera detta. Släntrar in i klassrummet. Och vips börjades det prata om YKB och en rad massa andra förkortningar. Snacka om att jag satt där som en fågelholk, vaddå ett teoriprov och ett körprov, nä, så enkelt är det verkligen inte. Stora krav ställs, och bra är väl det egentligen.

Ja, så där satt jag och stirrade dumt framför mig, och kände att “jaha, det var inte så bara att köra lastbil kommersiellt”.

Lektioner rivstartar med teoridelen för C-behörighet. Vägmärken blandat med högerregeln och min absoluta favorit (skrivs med stor portion sarkasm) P-skyltar. Nej, förstår fortfarande inte dessa skyltar, när det gäller hur det gäller eller varför. Usch säger jag.

För att backa bandet lite, och gå tillbaka till när jag läste på högskola, så var det eget ansvar som gällde. Pluggade du inte så klarade du dig inte, kort och gott. Lektioner var inte obligatoriska men bra om du gick. Sedan när dessa var avklarade kan du sitta och studera var som helst. Så är det inte här. 7-16, bara den tiden går att ifrågasätta för mig cirka 100 gånger, och även fast jag läst ett tag nu så förstår jag fortfarande inte varför det är denna tidsram.

Nackdelar med yrkesskola

7.30 sätts lektionen igång (oftast lärarledd lektion på förmiddagen), lunch vid 11.00 och sedan självstudier i en webb-baserad lärmiljö, MEN “app-app” du måste sitta på skolan och studera du får absolut inte studera någon annanstans. eh, ursäkta va? Varför då? Ingen har något bra svar, och ja det är ett irritationsmoment som än idag stör mig. Jag har ett eget ansvar att läsa denna utbildning och klara den, jag studerar bättre i en tyst och lugn miljö, hemma, men ack nej, så är det inte. Så visst är det stor skillnad på högskola och yrkesskola. Enligt mig, mycket fler nackdelar med yrkesskola. Vi som studerar är i många olika åldrar, jag är näst äldst men behandlas som vi går på lågstadiet och att vi inte är ambitiösa framåtsträvande elever med egen tankeverksamhet. Sedan utan att vara elak mot mina lärare, så är det skillnad på en person med lärarkompetens såsom pedagogik, och en person som inte har det. Fast jag ska inte klaga, den skolan jag är på har bra lärare, det finns betydligt sämre ställen.

Det är egentligen bara att acceptera läget och fortsätta, det är några månader kvar, och gissningsvis mycket nytt att lära sig. Bara tanken på att köra en stor lastbil första gången får håren på armarna att resa sig. Går alla trafikskolelärare på något lugnande medel? Jag skulle då aldrig klara det. Men den delen spara vi till nästa gång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    22 januari, 2023

    Jag är förvånad över att någon överhuvudtaget vill köra tunga fordon i dagens samhälle. Många krav och där du även riskerar att få betala böter om du inte utför ditt arbete till punkt och pricka enligt gällande lagar och regler.Låg lön i förhållande till de arbetstider du eventuellt kan få på dygnets alla timmar och på årets alla dagar lite beroende på vad för jobb man som chaufför utför.Det var roligare att vara chaufför på den "gamla goda tiden" och för egen del valde jag att pensionera mig innan jag behövde förnya mitt YKB igen som jag anser är meningslöst för chaufförer som har kört lastbil i 20-30 år då jag inte lärde mig något nytt när jag gick utbildningen för YKB för att få fortsätta köra lastbil.

Lästips:

Hudproblem vanliga för flygvärdinnor och lastbilschaufförer. Illustration av Ingrid Fröhlich

Huden mår sämst i hytt och kabin

Hälsa. Huden är inte bara en yta. Den är en bortglömd beskyddare med många fiender. Inom transportarbetarkåren finns några av de yrken som löper störst risk för en hud i kris.

”Det är bra om cheferna har lite extra koll på oss med diagnos så att vi inte kör på för hårt och går in i väggen”, säger Cindy Wannberg. Foto: Justina Öster

”Våga be om hjälp, fråga och säg ifrån”

Drömjobbet. Många VET vad adhd är, men FÖRSTÅR ändå inte vad det är. Man känner sig ensam och annorlunda, men vill man något ska man jobba för det, tycker Cindy Wannberg. Själv kämpade hon hårt för att uppnå sin dröm – att köra lastbil.

Martin Eriksson spolar ren den nya slambehållaren i källaren på en fastighet. Varmt vatten löser fett bättre än kallt, tipsar han fastighetsägare.

Så sparar du kroppen

Arbetsmiljö. – Ser man en sådan här installation blir man varm i hela själen! Så säger sug- och spolbilsföraren Martin Eriksson. Annat var det förr.

Ytterligare taxichaufförer får ersättning

Arbetsrätt. Svenska Transportarbetareförbundet vann en seger i AD i målen mot Telepass tidigare i maj. Fler ärenden pausades i väntan på domen. Nu har fler taxiförare fått sin uteblivna övertidsersättning betald.

Miljöarbetaren Cecilia räddade liv

När en man föll ihop var miljöarbetaren Cecilia Eliasson snabbt ute och gjorde hjärt- och lungräddning. Det räddade mannens liv.

Containrar i Helsingborgs hamn

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Med koll på jobben i sommarland

Facket. Återvinningscentraler, glasskiosker, färjeläger, butiker, glasskiosker – traditionsenligt veckorna efter midsommar är folk från LO ute och möter unga på arbetsplatserna. För råd, tips och frågor om anställningsvillkor.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Finnair flygplan

Finsk flygstrejk den 2 juli

Konflikt. Den andra juli går markpersonal på Helsingfors-Vanda flygplats ut i strejk. Stridsåtgärden är en i raden av flygrelaterade konflikter i Finland under 2025.

Avtal 2025

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Avtal 2025

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.