Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal
Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.
Fredagen den 13 juni var det slutkört för Mentrum AB, ett av omkring 25 företag som kört servicetrafik i Gävleborgs län sedan de senaste två åren.
Med en månads varsel sa regionens kollektivtrafikmyndighet, X-trafik, upp avtalet. Trafikföretaget levde inte upp till de arbetsrättsliga villkoren. X-trafiks ramavtal bygger på Transports taxiavtal när det gäller lön, arbetstid och semester.
– Det var ett av de företag som lagt ett riktigt lågt bud. Men med det priset fungerar det inte. Jag har haft kontakt med medlemmar och sett att företaget inte betalar rätt lön, säger Niclas Sandström, ombudsman på Gävleavdelningen.
Han har också haft kontakt med vd:n för företaget, som anslöt sig till Biltrafikens Arbetsgivareförbund i februari i år. Det betyder med automatik att taxiavtalet-förare ska gälla.
– Jag förklarade för honom att han inte följer villkoren i kollektivavtalet, och att han bryter mot skalkraven som X-trafik satt upp i upphandlingen, säger Niclas Sandström.
Transports ombudsman välkomnar den uppföljning och kontroll av ingångna avtal regionen genomför:
– Det skickar ut signaler att så här gör man inte.
Mentrums vd betonar att det var de anställda själva, ”grabbarna”, som inte ville gå ned i tid och bara köra 40 timmar i veckan. När det gäller det låga, vinnande budet ska det ha lagts av en tidigare kompanjon. Företaget kommer nu att avvecklas till följd av det uppsagda avtalet med regionen, enligt dess vd.
– Det känns tungt. Jag har bara skulder, mycket för fordon. Nu måste jag bli anställd, säger han.
Kontroll av upphandlad trafik
X-trafiks enhetschef för serviceresor, Monica Westlund, framhåller att det generellt förs en dialog med trafikföretagen om efterlevnad av avtalen. Då finns det en möjlighet att rätta till brister.
– Om det inte görs finns möjlighet att säga upp avtalet. Men det föregås alltid av en dialog, säger hon.
För dem som rest med det inte längre aktuella trafikföretaget har X-trafik sökt lösningar genom andra aktörer. Kunderna ska inte drabbas, enligt enhetschefen för servicetrafik.
– Sommaren är också en period då det normalt är färre resor eftersom skolorna är stängda, säger hon.
Regioner och kommuner runt om i landet har fått mycket kritik för att vid upphandling välja trafikföretag som lägger låga bud. Byggda på orealistiska beräkningar när det gäller kostnad för fordon, drivmedel – och förare.
I LO:s guide för offentlig upphandling är ett av råden att från start utesluta oseriösa företag som inte ska vara leverantörer på de grunder som redan finns, både obligatoriska och frivilliga.
Borde ni inte reagerat redan vid upphandlingen 2023?
– I det här fallet handlar det om en ny leverantör som inte var anlitad under förra avtalsperioden, säger Monica Westlund.
X-trafik genomför återkommande olika typer av uppföljningar och kontroller. Hur ofta det görs varierar. Företagens miljöredovisning är på årsbasis och när det handlar om drivmedel görs det kontinuerligt.
Regionen har också arbetat med egenrapportering. I den får leverantörer av servicetrafik redovisa hur avtalens villkor efterlevs. Det kan till exempel gälla sådant som ligger till grund för villkoren – som kollektivavtal – och hur det tillämpas.
Transports avdelning 11 Norduppland/Gästrikland och avdelning 18 Hälsingland har aktivt arbetat för bättre villkor för förarna.
I augusti 2024 arrangerade avdelningarna en branschträff i Bollnäs dit förare och åkare var inbjudna för att bland annat diskutera upphandlad trafik. I Söderhamn i februari i år möttes också företrädare för Taxiförbundet, regionpolitiker och tjänstemän från X-trafik på en branschträff.