Close
Välbesökt möte i Bollnäs. Transports avdelningar 11 och 18 bjöd in åkare och förare som utför samhällsbetalda resor i Region Gävleborg.
Close

Nytt bokningssystem – orimliga körtider

Servicetrafik. I maj införde trafikbolaget i Gävleborgs län ett nytt system för färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. För många chaufförer med redan tajta körtider innebar det att uppdrag blev omöjliga. Och dagligen se hur stress och förseningar ytterst drabbar dem som är i behov av transport.

Nils Ehrling Foto: Lilly Hallberg

– Jag upplever att körtiderna var bättre med det gamla systemet, det var lättare att hinna till kunderna. I dag är det oftare man blir sen till nästa körning om man inte bryter mot hastighetsgränserna, säger Nils Ehrling.

Han har över 20 års erfarenhet av samhällsbetald trafik i länet, både som åkare och som anställd chaufför hos Gävle Taxi en period. I dag kör Nils åter eget, med specialutrustad buss, men är kvar som medlem i Transport.

– Jag kan tänka mig hur det är för nya chaufförer, jag har svårt att hinna med, säger han.

Under sina år i branschen har han sett hur ”taxikartan ritats om”, hur upphandlingarna av servicetrafik allt oftare vinns av aktörer som konkurrerar med låga priser.

Nils Ehrling efterlyser dialog med ansvariga, både ansvariga tjänstemän på X-trafik och regionens politiker.

– I dag upplever jag inte att vi har någon verklig dialog med dem även om det är deras diplomatiska svar, säger Nils Ehrling.

Branschträff för åkare och förare

Den 29 augusti bjöd två Transportavdelningar – avdelning 11 Norduppland/Gästrikland och avdelning 18 Hälsningland – gemensamt in till en branschträff i Bollnäs för åkare och förare som utför samhällsbetalda resor i Region Gävleborg.

Med var också politiker och tjänstemän, liksom representanter från bland annat Transportstyrelsen.

En punkt var genomgång av upphandlad trafik och hur den påverkar branschens aktörer.

– Det har varit problem under lång tid. Upphandlingarna riskerar att slå undan benen på seriösa företag som betalar enligt avtal. En fråga är uppföljning av lönerna, särskilt i bolag som vunnit avtal genom att ta orealistiskt lite betalt, säger Niclas Sandström, ombudsman på Gävleavdelningen.

– Till det kommer ett nytt planeringsverktyg, som verkar inkomplett med tider som inte stämmer. Det har varit något av hela havet stormar.

Också konsekvenser av det nya bokningssystemet kom upp på mötet. Den som kör för fort för att hinna riskerar att straffas för det, förseningar straffas med viten.

Personer med rätt att åka ensamma i bilen men som bokats för samåkning, körorder från Bollnäs till Akademiska sjukhuset i Uppsala där 48 minuter ”saknas” vid laglig körning, förare som tvingas ta raster ute i skogen och andra som överväger att sluta.

Fortsättning på arbetet

Monica Westlund är enhetschef för servicetrafik hos X-trafik. Hon framhåller först att det var helt nödvändigt att införa ett nytt boknings- och planeringssystem, som i grunden bygger på generella körtider.

– Sedan det infördes i maj har vi gjort en hel del åtgärder för att trimma det. Fördelen är att vi kan göra justeringar i systemet själva, utan att behöva anlita leverantören.

En sådan åtgärd är att lägga längre körtider vid rusningstrafik i tätorter; Gävle, Sandviken, Hudiksvall, Söderhamn och Bollnäs. En annan är längre körtider under vintermånaderna eller när väderförhållandena kräver det.

– Vi har också öppnat en särskild funktionsbrevlåda i och med att det nya systemet infördes.

Dit kan trafikföretagens kontaktpersoner vända sig med sådant som inte fungerar om det är återkommande.

Monica Westlund betonar att det är ett pågående arbete för att få trafiken att flyta så bra som möjligt, för alla inblandade. Det gör även facket. Uppföljning på Bollnäsmötet, med bland annat trafikföretagen, är inplanerat till januari nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Snabbkoll om sommar och semester. Illustration: Mattias Käll

Det här är bra att veta inför sommaren

Sommartider. Den efterlängtade sommaren är snart här. Det finns några jobb- och semesterrelaterade saker som är bra att ha koll på.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När Integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till Integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.