Close
Taxiåkare vädjar om hjälp för att klara våren.
Close

Taxiåkarnas nödrop: ”Vi drunknar”

Taxi. Ett 50-tal taxiåkare och ett par chaufförer samlades under tisdagsmorgonen vid Gärdet och tv-huset i Stockholm. De vädjade om hjälp från staten, politikerna och beställningscentralen Cabonline.

Klockan är kvart i tio på morgonen. Samtliga står mer eller mindre utan inkomster sedan utbrottet av covid-19. Däremot med högar av räkningar i sina företag och lägenheternas hallmattor. Stora delar av de få kronor som körs in ser åkerierna aldrig skymten av. Pengarna mellanlandar nämligen på Cabononline, ägare av Taxikurir och Sverigetaxi, som tar ut sina fasta avgifter innan pengarna skickas vidare till åkarna.

– Samtliga åkare står utan körningar och inkomster. Men de fasta utgifterna finns kvar. Situationen vi har är ohållbar, många åkare har inte kunnat betala sin hyra för april, säger Samson Woldeghiorgis som talar för Transportörsföreningen, en sammanslutning av åkerier.

Irritationen mot växeln är påtaglig. Inte nog med att åkerierna inte får någon rabatt på avgiften. De upplever inte att de får vad de ska betala för.

– Vi betalar en avgift på 12 500 kronor (per månad och bil) och de ska leverera oss körningar och service. Men det finns inga körningar och de har korttidspermitterat sin personal, så vi kan inte komma förbi och få service, säger en åkare.

Hur ofta brukar ni göra det annars?

– Nästan varje dag.

Åkarna som samlats har mer eller mindre gett upp att få hjälp från beställningscentralen eller branschorganisationen Taxiförbundet. De hoppas att staten eller myndigheterna ska hjälpa dem.

– Vi vädjar till staten och politikerna att hjälpa oss så att vi överlever det här. Vi kör färdtjänst och skolbarn, vi är en viktig del av samhället. När den här krisen är över kommer vi fortfarande behövas, säger Samson Woldeghiorgis.

Andställda förare jobbar för rak provision och just nu leder det till exakt inga pengar. Därför står många åkerier helt utan personal.

Samson Woldeghiorgis säger att många taxiåkerier är vid ruinens brant. Foto: John Antonsson

Enligt Samson har kassorna per bil minskat från 80 000 – 90 000 kronor i månaden till en bra bit under 20 000 kronor i månaden. Det går inte ihop.

– Cabonline låter oss få uppskov på hälften av avgiften som är på 12 500 kronor i månaden. Men det spelar ingen roll. Ingen kommer att ha råd.

Av alla Transportarbetaren talar med är det bara en åkare som säger att han egentligen har råd att betala avgiften till växeln. Han har ett bättre deal på grund av att han är över 65 år. Han är också kontrollant för Cabonline, han och en annan man tar bilder på de protesterande och deras bilar.

Vissa av åkarna hoppas att de klarar april ut, kanske en bit in i maj, men ingen tror sig överleva juni.

De ekonomiska trångmålen är så stora att skafferier gapar tomma.

– Mina barn ska studera hemifrån och får därför ingen mat på skolan. Jag tjänar inga pengar och har inte råd med mat till mina tre barn, säger en åkare.

Johan Dahlbäck är en av få anställda som dykt upp. Han har klarat sig hyggligt.

– Jag har mycket skolkörningar så jag klarar mig, ungefär en tredjedel av min lön har försvunnit. Men någon måste göra någonting. Det här håller inte.

Åkarna har valt gräsplätten bredvid SVT-huset i hopp om att någon tv-journalist ska komma ut och prata med dem. Efter en timme och trekvart har ingen gjort det. Däremot har polisen dykt upp för att meddela att folksamlingar med fler än 50 personer inte är okej. Transportörsföreningens representant ropar till åkarna att sätta sig i sina bilar.

Någon säger att de ska köra sina bilar i parad. Det är inte en del av föreningens planer. Mitt i centrum kommer istället föraren Johan Dahlbäck. Han och två åkare går iväg och kommer snart tillbaka med en handskriven lapp med paradens färdväg. Åkarna ska först köra förbi tv-huset och visa upp sig för SVT-husets personal som inte kommit ut. Sedan vill de köra centrala Stockholm och förhoppningsvis visa sig för de politiker som inte kommit dit. Därefter ska de köra till Cabonlines lokaler i Huvudsta, Solna, för att visa sig för det företag som de inte anser lyssnar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    21 april, 2020

    De flesta taxiåkerier drabbas mycket negativt av den rådande situationen, något även drabbar beställning
    centralerna som de är anslutna till.
    Cabonline är (ö)kända för sitt upplägg och affärsmetoder, de struntar fullkomligt i om åkerierna klarar sig och hur de anställdas arbetsförhållanden. De flesta anslutna åkerierna saknar kollektivavtal, med Cabonlines goda minne. Dessutom saknas de ekonomiska möjligheter ofta hos åkerier, något som Cabonline är vållande till pga deras prissättning och ersättningsnivå.
    Vid transporter av de sk samhällsbetalda transporterna (färdtjänst, sjukresor och skoltransporter) är det väldigt vanligt att Cabonlines ersättning till taxiåkerierna är betydligt lägre än vad de fakturar den som betalar transporten (kommun, region/landsting).
    Även om det här bitvis har blivit lite bättre, eller snarare mindre sämre vid offentligaupphandlingar beträffande sociala vilkor återstår det väldigt mycket.

  2. Mattias Wikander:
    17 april, 2020

    Att det är dåligt med jobb är förjävligt och det får stora konsekvenser för berörda. Avtal och dylikt med beställningscentralerna kring pengar bör ni nog se över ordentligt. Verkar som det är skott mot ett mål där. Bara skyldigheter åt ett håll. Inte sunt för branschen alls. Hoppas för ssmtliga berörda att det går att lösa för det kommer ta tid innan vi är tbx som tidigare

  3. Susanne Niederer:
    17 april, 2020

    Vad hjälper ett kollektivavtal om åkarna inte får in några pengar att betala garantilönerna med?

  4. Niclas Forslund:
    15 april, 2020

    Jobbar själv i ett annat företag, taxi Stockholm. Där har vi iallafall kollektivavtal för samtliga. Kanske något att anamma?

  5. Kennedy:
    14 april, 2020

    Tack för transport arbetarna och vi behöver hjälp akut från staten annars vi kommer hämna en stor skuld och koronafogdon och inkasso

Lästips:

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Transportarbetarens logga

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.