Close
Taxiåkare vädjar om hjälp för att klara våren.
Close

Taxiåkarnas nödrop: ”Vi drunknar”

Taxi. Ett 50-tal taxiåkare och ett par chaufförer samlades under tisdagsmorgonen vid Gärdet och tv-huset i Stockholm. De vädjade om hjälp från staten, politikerna och beställningscentralen Cabonline.

Klockan är kvart i tio på morgonen. Samtliga står mer eller mindre utan inkomster sedan utbrottet av covid-19. Däremot med högar av räkningar i sina företag och lägenheternas hallmattor. Stora delar av de få kronor som körs in ser åkerierna aldrig skymten av. Pengarna mellanlandar nämligen på Cabononline, ägare av Taxikurir och Sverigetaxi, som tar ut sina fasta avgifter innan pengarna skickas vidare till åkarna.

– Samtliga åkare står utan körningar och inkomster. Men de fasta utgifterna finns kvar. Situationen vi har är ohållbar, många åkare har inte kunnat betala sin hyra för april, säger Samson Woldeghiorgis som talar för Transportörsföreningen, en sammanslutning av åkerier.

Irritationen mot växeln är påtaglig. Inte nog med att åkerierna inte får någon rabatt på avgiften. De upplever inte att de får vad de ska betala för.

– Vi betalar en avgift på 12 500 kronor (per månad och bil) och de ska leverera oss körningar och service. Men det finns inga körningar och de har korttidspermitterat sin personal, så vi kan inte komma förbi och få service, säger en åkare.

Hur ofta brukar ni göra det annars?

– Nästan varje dag.

Åkarna som samlats har mer eller mindre gett upp att få hjälp från beställningscentralen eller branschorganisationen Taxiförbundet. De hoppas att staten eller myndigheterna ska hjälpa dem.

– Vi vädjar till staten och politikerna att hjälpa oss så att vi överlever det här. Vi kör färdtjänst och skolbarn, vi är en viktig del av samhället. När den här krisen är över kommer vi fortfarande behövas, säger Samson Woldeghiorgis.

Andställda förare jobbar för rak provision och just nu leder det till exakt inga pengar. Därför står många åkerier helt utan personal.

Samson Woldeghiorgis säger att många taxiåkerier är vid ruinens brant. Foto: John Antonsson

Enligt Samson har kassorna per bil minskat från 80 000 – 90 000 kronor i månaden till en bra bit under 20 000 kronor i månaden. Det går inte ihop.

– Cabonline låter oss få uppskov på hälften av avgiften som är på 12 500 kronor i månaden. Men det spelar ingen roll. Ingen kommer att ha råd.

Av alla Transportarbetaren talar med är det bara en åkare som säger att han egentligen har råd att betala avgiften till växeln. Han har ett bättre deal på grund av att han är över 65 år. Han är också kontrollant för Cabonline, han och en annan man tar bilder på de protesterande och deras bilar.

Vissa av åkarna hoppas att de klarar april ut, kanske en bit in i maj, men ingen tror sig överleva juni.

De ekonomiska trångmålen är så stora att skafferier gapar tomma.

– Mina barn ska studera hemifrån och får därför ingen mat på skolan. Jag tjänar inga pengar och har inte råd med mat till mina tre barn, säger en åkare.

Johan Dahlbäck är en av få anställda som dykt upp. Han har klarat sig hyggligt.

– Jag har mycket skolkörningar så jag klarar mig, ungefär en tredjedel av min lön har försvunnit. Men någon måste göra någonting. Det här håller inte.

Åkarna har valt gräsplätten bredvid SVT-huset i hopp om att någon tv-journalist ska komma ut och prata med dem. Efter en timme och trekvart har ingen gjort det. Däremot har polisen dykt upp för att meddela att folksamlingar med fler än 50 personer inte är okej. Transportörsföreningens representant ropar till åkarna att sätta sig i sina bilar.

Någon säger att de ska köra sina bilar i parad. Det är inte en del av föreningens planer. Mitt i centrum kommer istället föraren Johan Dahlbäck. Han och två åkare går iväg och kommer snart tillbaka med en handskriven lapp med paradens färdväg. Åkarna ska först köra förbi tv-huset och visa upp sig för SVT-husets personal som inte kommit ut. Sedan vill de köra centrala Stockholm och förhoppningsvis visa sig för de politiker som inte kommit dit. Därefter ska de köra till Cabonlines lokaler i Huvudsta, Solna, för att visa sig för det företag som de inte anser lyssnar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    21 april, 2020

    De flesta taxiåkerier drabbas mycket negativt av den rådande situationen, något även drabbar beställning
    centralerna som de är anslutna till.
    Cabonline är (ö)kända för sitt upplägg och affärsmetoder, de struntar fullkomligt i om åkerierna klarar sig och hur de anställdas arbetsförhållanden. De flesta anslutna åkerierna saknar kollektivavtal, med Cabonlines goda minne. Dessutom saknas de ekonomiska möjligheter ofta hos åkerier, något som Cabonline är vållande till pga deras prissättning och ersättningsnivå.
    Vid transporter av de sk samhällsbetalda transporterna (färdtjänst, sjukresor och skoltransporter) är det väldigt vanligt att Cabonlines ersättning till taxiåkerierna är betydligt lägre än vad de fakturar den som betalar transporten (kommun, region/landsting).
    Även om det här bitvis har blivit lite bättre, eller snarare mindre sämre vid offentligaupphandlingar beträffande sociala vilkor återstår det väldigt mycket.

  2. Mattias Wikander:
    17 april, 2020

    Att det är dåligt med jobb är förjävligt och det får stora konsekvenser för berörda. Avtal och dylikt med beställningscentralerna kring pengar bör ni nog se över ordentligt. Verkar som det är skott mot ett mål där. Bara skyldigheter åt ett håll. Inte sunt för branschen alls. Hoppas för ssmtliga berörda att det går att lösa för det kommer ta tid innan vi är tbx som tidigare

  3. Susanne Niederer:
    17 april, 2020

    Vad hjälper ett kollektivavtal om åkarna inte får in några pengar att betala garantilönerna med?

  4. Niclas Forslund:
    15 april, 2020

    Jobbar själv i ett annat företag, taxi Stockholm. Där har vi iallafall kollektivavtal för samtliga. Kanske något att anamma?

  5. Kennedy:
    14 april, 2020

    Tack för transport arbetarna och vi behöver hjälp akut från staten annars vi kommer hämna en stor skuld och koronafogdon och inkasso

Lästips:

Inget smittskydd i taxibilarna längre

Insändare. Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det ”business as usual”.

FK: Taxiförare ofta sjukskrivna under pandemin

Covid-19. Taxiförare är ett av de yrken som oftast drabbades av sjukskrivningar under pandemin, visar en ny rapport från Försäkringskassan.

Emma Brodin. Foto: Lilly Hallberg

Att kramas eller inte kramas post-covid

Gästkrönika. För inte så länge sen fick vi höra den goda nyheten och gissningen att vi kan släppa restriktionerna och börja återgå till det normala. Och det innebär en stor omställning för de flesta av oss.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.