Close
Taxiåkare vädjar om hjälp för att klara våren.
Close

Taxiåkarnas nödrop: ”Vi drunknar”

Taxi. Ett 50-tal taxiåkare och ett par chaufförer samlades under tisdagsmorgonen vid Gärdet och tv-huset i Stockholm. De vädjade om hjälp från staten, politikerna och beställningscentralen Cabonline.

Klockan är kvart i tio på morgonen. Samtliga står mer eller mindre utan inkomster sedan utbrottet av covid-19. Däremot med högar av räkningar i sina företag och lägenheternas hallmattor. Stora delar av de få kronor som körs in ser åkerierna aldrig skymten av. Pengarna mellanlandar nämligen på Cabononline, ägare av Taxikurir och Sverigetaxi, som tar ut sina fasta avgifter innan pengarna skickas vidare till åkarna.

– Samtliga åkare står utan körningar och inkomster. Men de fasta utgifterna finns kvar. Situationen vi har är ohållbar, många åkare har inte kunnat betala sin hyra för april, säger Samson Woldeghiorgis som talar för Transportörsföreningen, en sammanslutning av åkerier.

Irritationen mot växeln är påtaglig. Inte nog med att åkerierna inte får någon rabatt på avgiften. De upplever inte att de får vad de ska betala för.

– Vi betalar en avgift på 12 500 kronor (per månad och bil) och de ska leverera oss körningar och service. Men det finns inga körningar och de har korttidspermitterat sin personal, så vi kan inte komma förbi och få service, säger en åkare.

Hur ofta brukar ni göra det annars?

– Nästan varje dag.

Åkarna som samlats har mer eller mindre gett upp att få hjälp från beställningscentralen eller branschorganisationen Taxiförbundet. De hoppas att staten eller myndigheterna ska hjälpa dem.

– Vi vädjar till staten och politikerna att hjälpa oss så att vi överlever det här. Vi kör färdtjänst och skolbarn, vi är en viktig del av samhället. När den här krisen är över kommer vi fortfarande behövas, säger Samson Woldeghiorgis.

Andställda förare jobbar för rak provision och just nu leder det till exakt inga pengar. Därför står många åkerier helt utan personal.

Samson Woldeghiorgis säger att många taxiåkerier är vid ruinens brant. Foto: John Antonsson

Enligt Samson har kassorna per bil minskat från 80 000 – 90 000 kronor i månaden till en bra bit under 20 000 kronor i månaden. Det går inte ihop.

– Cabonline låter oss få uppskov på hälften av avgiften som är på 12 500 kronor i månaden. Men det spelar ingen roll. Ingen kommer att ha råd.

Av alla Transportarbetaren talar med är det bara en åkare som säger att han egentligen har råd att betala avgiften till växeln. Han har ett bättre deal på grund av att han är över 65 år. Han är också kontrollant för Cabonline, han och en annan man tar bilder på de protesterande och deras bilar.

Vissa av åkarna hoppas att de klarar april ut, kanske en bit in i maj, men ingen tror sig överleva juni.

De ekonomiska trångmålen är så stora att skafferier gapar tomma.

– Mina barn ska studera hemifrån och får därför ingen mat på skolan. Jag tjänar inga pengar och har inte råd med mat till mina tre barn, säger en åkare.

Johan Dahlbäck är en av få anställda som dykt upp. Han har klarat sig hyggligt.

– Jag har mycket skolkörningar så jag klarar mig, ungefär en tredjedel av min lön har försvunnit. Men någon måste göra någonting. Det här håller inte.

Åkarna har valt gräsplätten bredvid SVT-huset i hopp om att någon tv-journalist ska komma ut och prata med dem. Efter en timme och trekvart har ingen gjort det. Däremot har polisen dykt upp för att meddela att folksamlingar med fler än 50 personer inte är okej. Transportörsföreningens representant ropar till åkarna att sätta sig i sina bilar.

Någon säger att de ska köra sina bilar i parad. Det är inte en del av föreningens planer. Mitt i centrum kommer istället föraren Johan Dahlbäck. Han och två åkare går iväg och kommer snart tillbaka med en handskriven lapp med paradens färdväg. Åkarna ska först köra förbi tv-huset och visa upp sig för SVT-husets personal som inte kommit ut. Sedan vill de köra centrala Stockholm och förhoppningsvis visa sig för de politiker som inte kommit dit. Därefter ska de köra till Cabonlines lokaler i Huvudsta, Solna, för att visa sig för det företag som de inte anser lyssnar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    21 april, 2020

    De flesta taxiåkerier drabbas mycket negativt av den rådande situationen, något även drabbar beställning
    centralerna som de är anslutna till.
    Cabonline är (ö)kända för sitt upplägg och affärsmetoder, de struntar fullkomligt i om åkerierna klarar sig och hur de anställdas arbetsförhållanden. De flesta anslutna åkerierna saknar kollektivavtal, med Cabonlines goda minne. Dessutom saknas de ekonomiska möjligheter ofta hos åkerier, något som Cabonline är vållande till pga deras prissättning och ersättningsnivå.
    Vid transporter av de sk samhällsbetalda transporterna (färdtjänst, sjukresor och skoltransporter) är det väldigt vanligt att Cabonlines ersättning till taxiåkerierna är betydligt lägre än vad de fakturar den som betalar transporten (kommun, region/landsting).
    Även om det här bitvis har blivit lite bättre, eller snarare mindre sämre vid offentligaupphandlingar beträffande sociala vilkor återstår det väldigt mycket.

  2. Mattias Wikander:
    17 april, 2020

    Att det är dåligt med jobb är förjävligt och det får stora konsekvenser för berörda. Avtal och dylikt med beställningscentralerna kring pengar bör ni nog se över ordentligt. Verkar som det är skott mot ett mål där. Bara skyldigheter åt ett håll. Inte sunt för branschen alls. Hoppas för ssmtliga berörda att det går att lösa för det kommer ta tid innan vi är tbx som tidigare

  3. Susanne Niederer:
    17 april, 2020

    Vad hjälper ett kollektivavtal om åkarna inte får in några pengar att betala garantilönerna med?

  4. Niclas Forslund:
    15 april, 2020

    Jobbar själv i ett annat företag, taxi Stockholm. Där har vi iallafall kollektivavtal för samtliga. Kanske något att anamma?

  5. Kennedy:
    14 april, 2020

    Tack för transport arbetarna och vi behöver hjälp akut från staten annars vi kommer hämna en stor skuld och koronafogdon och inkasso

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

Utsatt arbete i färdtjänsten

Insändare. Vi färdtjänstchaufförer är en av de personalgrupper som får samhället att fungera. Vi tillhör en samhällsviktig funktion. Vi kör barn med olika behov till skolan. Äldre till daglig verksamhet, vårdinrättningar och sjukhus.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.