Årets kollektivavtal

Sociala krav från politiker – sänkt lön för taxichaufförer

Taxi. Cabonlines förare i Stockholm ska få avtalspension och försäkringar. Notan får anställda stå för själva.

Cabonlines bolag Taxi Kurir och Sverigetaxi kör färdtjänst i Stockholm. Sedan förra året med ett avtal där krav ställs på kollektivavtalsliknande villkor.

De två företagen anställer inga egna chaufförer. Chaufförer anställs av åkerier anslutna till bolagens växlar.

Tidigare har Cabonline rekommenderat åkerier att betala chaufförer en rak procentlön på 37 procent plus semesterersättning på inkört belopp när momsen räknats bort. Nu rekommender de en sänkning.

Enligt ett internt nyhetsbrev har Cabonline som mål att samtliga anslutna åkerier med anställda förare ska vara anslutna till Fora under 2020. Fora är ett paket med försäkringar och tjänstepension som alla chaufförer med kollektivavtal har. Det kostar pengar. Därför föreslår Cabonline att anslutna åkerier ska göra en så kallad löneväxling. Chaufförerna ska helt enkelt betala Fora-paketet själva och få lönen sänkt till 35,7 procent av inkört belopp netto. Det blir ungefär 700 kronor mindre i månaden i lön för en chaufför som kör in 50 000 kronor i månaden.

– Det är oacceptabelt! Chaufförer tjänar dåligt redan innan sänkningen. De jobbar många och långa pass för att få en lön som räcker till mat och hyra. Nu kommer de att bli ännu mera stressade att få ihop en inkomst som går att leva på. Det ger konsekvenser för förares hälsa och sociala liv, men också för trafiksäkerheten. Stressade förare ger stressad trafik, säger Sofia Lindqvist, utredare på Transport som just nu djupdyker i taxibranschens villkor.

Så här kan man göra trots politiska löften och ambitioner om att den nya upphandlingslagen skulle ge chaufförerna bättre villkor genom krav på kollektivavtalsliknande villkor.

Hur har det blivit så? Regionen i Stockholm har till största del upphandlat färdtjänst av företag som kombinerar privata körningar med samhällsbetalda resor, det kallas ofta blandad körning. Chaufförens ena resa kan vara en privatkund till Arlanda, nästa en patient från hem till sjukhus.

I kollektivavtalet för taxi från 2017 står det att månadslön ska betalas till förare som till 100 procent av sin arbetstid kör färdtjänst.

Vid andra fall står det fritt att välja bland andra avlöningsformer i avtalet. En av dem är procentlön. Hur många procent anges inte utan är en fråga om överenskommelse eller förhandling. Ingenting i reglerna om upphandling, som beslutades 2017 i riksdagen, hindrar en arbetsgivare från att sänka procentlönen.

Däremot är även avtalslösa arbetsgivare som kör till exempel färdtjänst skyldiga att betala garantilönen i kollektivavtal, åtminstone för den tid som chauffören kört upphandlad trafik. Garantilönen beräknas på heltid och är sedan den förra sommaren 20 423 kronor i Stockholm och 19 653 kronor i övriga landet.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran:
    28 februari, 2020

    Verkar vara på det viset i Malmö också att cabonline har sänkt priset på färdtjänsten. Vid lite kontroll av nya priset så tappar vi ca 40-50kr på varje tur.Det blir mycket STOR LÖNESÄNKNING i månaden .(ca 200kr om dagen gånger 21dagar nära 4300kr i månaden, ev mer detta är för jävligt)

  2. Andreas Abrahamsson:
    12 februari, 2020

    Dax att sätta ner foten i hela EU!!

  3. Roj:
    11 februari, 2020

    Det krävs att länsstyrelsen sätter ett tak för antalet förare som får trafikera Stockholm och alla andra städer. För att kunna jobba enligt svensk modell, 8 timmar om dagen och kunna få en vettig lön behövs det förändringar i branschen nu. Vi får lida som chaufförer på våran hälsas bekostnad, politiker måste sluta spela ett spel med oss....

  4. Biniam:
    10 februari, 2020

    Det är på tok för många taxi och uber bilar!!!
    Mindre bilar skulle ge bättre förtjänst.

  5. Robert:
    10 februari, 2020

    Kan inte fatta att arbetsförmedlingen skickar folk till Cabonline med lönebidrag men det är väl på order av regeringen så de kan frisera arbetlöshetssiffrorna

  6. Edde Barrberg:
    10 februari, 2020

    Det är åt helvete.Största felet är att det är för många taxibilar.Mindre antal bilar mera förtjånst till förare och åkare.

  7. Anonym:
    8 februari, 2020

    Det bästa anledningem att lämna taxibranchen för alltid 😂👍

  8. Margit Maždin:
    7 februari, 2020

    Äntligen lyfts denna fråga ut i ljuset!

Lästips:

Diagram reallönesänkning. Grafik: Christina Ahlund

Så mycket mindre är din lön värd

Ekonomi. Lönerna urholkas av kraftiga prishöjningar. Om ett halvår löper flera av Transports stora kollektivavtal ut. Tankbilschauffören Özgür Günez tycker att facket ska ställa höga krav i nästa avtalsrörelse. Inte minst för att det kan locka nya medlemmar.

Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Jagade renar – döms i hovrätten

Dom. Hovrätten för övre Norrland fastställer domen för djurplågeri mot den chaufför som jagade en renflock med sin lastbil, filmade och la ut i sociala medier.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.