Rasmus Österström färdtjänstförare Connect Bus
Close
Rasmus Österström, skyddsombud på Connect Bus i Norrköping, i väntan på att ta spårvagn till möte med nya Tranportklubben.
Close
Stress och körtider

”Ska folk stanna krävs förändring”

Arbetsmiljö. Det hade inte behövt vara så illa. Men problemet med den pressade arbetssituationen är komplext, har många aspekter. Arbetet med Transports enkät visar att facket gör skillnad. Det tycker färdtjänstföraren Rasmus Österström, skyddsombud på Connect Bus i Norrköping.

Först, Rasmus Österström trivs i grunden med jobbet som chaufför inom servicetrafiken. Liksom han gjorde med arbetet som trafikledare hos regionens trafikbolag, Östgötatrafiken.

– Det jobbet var i sig jätteroligt, men när trafikledningen tajtades till mer och mer kom det till slut bara att handla om att släcka bränder, säger Rasmus som slutade och återgick till förararbete.

Han är i hög grad medveten om hur pressat schemat är för många som kör färdtjänst. Men också om att 14 år trots allt gör det lättare:

– Jag tänker på dem som inte har erfarenhet. Många orkar helt enkelt inte utan slutar. Arbetet kräver ett viss slags mentalitet, men man måste också få tid att lära sig – köra fel, vänta in kunder som behöver hjälp eller vill klara sig själv även om det tar tid. Ska folk stanna krävs förändringar, säger Rasmus Österström.

Rasmus Österström klubbmöte, med sonen Elliot på spårvägens hållplats.
Rasmus på väg till klubbmöte, sonen Elliot vid hans sida på spårvagnshållplatsen.

– För mig tog det nog fem, sex år innan jag inte kände stress i vissa situationer. När någon kund i dag frågar om jag har tid att hjälpa dem brukar jag svara att det är självklart, jag slutar först klockan fem.

Det är också självklart för honom att skriva avvikelserapport om något gör att det blir förseningar. Avvikelser som alltid uppstår i en eller annan form. Trafikolyckor, vägavstängningar, ändringar i körorder.

– Men även om ingen skäller kan det också vara stressande att veta att man orsakar företaget viten på flera tusen kronor för förseningar, särskilt om du är ny.

Minutjakt

Rasmus Österström är själv relativt ny som skyddsombud men har sett och hört om hur förändringarna inom en alltmer slimmad struktur påverkat förarna länge.

– Det har blivit värre och värre. Framför allt i Linköping, då handlar det om minutpassning. I Norrköping finns det lite mer luft i schemat, säger Rasmus, som själv bor i Norrköping och ser fördelar med att staden är kompakt och mer rund än långsträckt i jämförelse, vilket gör det enklare med körtiderna.

Men orsaken till problemen är inte enkel. Handlar det om att kommunerna beviljar fler färdtjänst? Att det finns för få fordon? Eller att regionens trafikbolag, Östgötatrafiken, gör allt för att pressa kostnaderna? Eller att företagen, taxiåkerierna, gör allt för att inte bli av med sina uppdrag inom den upphandlade trafiken?

– Det är säkert en kombination. Allt är inte bara Östgötatrafikens ansvar. Men det är heller inte rätt att skylla på åkerierna, det är inte som lägger ut fordonsscheman, säger Rasmus Österström.

Ny klubb

Transportklubb Connect Bus Linköping
I klubben på Connect Bus: stående Mikael Sandberg, Rasmus Österström, Åke Arén (ordförande) och sittande Jonny Eriksson och Ghassan Tomas. Foto: Lilly Hallberg

På Connect Bus i Norrköping där han är anställd arbetar ett fyrtiotal chaufförer på heltid. Företaget startade upp verksamheten i regionen förra året.

– De är inte fientligt inställda till facklig verksamhet på något vis, tvärtom verkar de insett att det har fördelar att jobba gemensamt för många saker, säger Rasmus.

Han tycker att enkäten som Transports avdelning genomfört fungerar på ett närmast revolutionerande sätt. Och att det är en stor poäng att i arbetet med uppföljningen av enkäten inte enbart peka ut åkerierna som ansvariga för arbetsmiljön. När problem med körtider och pressade scheman tidigare lyfts för några år sedan fick åkarna viten på sexsiffriga belopp för brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Rasmus Österström ser det också som ett led i att öka det fackliga engagemanget att visa avdelningens enkät.

– Vi jobbar hårt på det. Den senaste månaden har flera skickat in ansökan.

Och den 20 februari i år bildades klubben på Connect Bus i Norrköping. Om den nya Transportklubben går det att läsa mer i nästa nummer av tidningen, aprilnumret. Då som Månadens klubb!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Alexandras krönika. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Transportarbetarens logga

Kollegahjälpen – ett kvartssekel med kamratstöd

Arbetsmiljö. För 25 år sedan startade Kollegahjälpen, ett kostnadsfritt stöd till lastbilschaufförer som råkat ut för en trafikolycka eller andra svåra händelser i jobbet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.