Close
Färdtjänstförarnas svar visar på en stress som bokstavligen är livsfarlig för såväl dem som kör, de som blir körda som andra i trafiken.
Close

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

– Vi visste att det var illa, men inte att det var så här illa. Över 90 procent av de som kör är stressade på grund av körtiderna, säger Mats L Andersson, ombudsman på Transport avdelning 4 Östergötland.

Han har gjort utvärderingen av enkäten Stress och körtider tillsammans med Viktor Petrov, regional samordnare taxibranschen, som delar sin tid mellan avdelningarna i Linköping, Nyköping och Jönköping.

– Vi gjorde enkäten för att konkret kunna visa på stora problem, som bland andra förtroendevalda känner till, utan att ansvariga ska kunna blunda eller vifta bort det, säger Viktor Petrov, som själv kört färdtjänst under många år.

Värst är situationen i Östergötlands två största städer, Linköping och Norrköping. De planerade körtiderna tar varken hänsyn till rusningstrafik, avstånd eller olika väglag beroende på årstid. Skillnaden blir tydlig när svaren filtreras så att orter vissa orter väljs bort, som Vimmerby och Västervik – där Transport organiserar, men där Kalmar Läns Trafik och inte Östgötatrafiken upphandlar samhällsbetald trafik.

Men resultatet är alarmerande, oavsett arbetsort. En chaufför vittnar om omöjliga tider: ”Alltid natt, har hänt att jag kört i 200 km/t för att komma fram i tid till akuten på sjukhuset” på hala vintervägar. Viktor Petrov konstaterar att det är lätt att döma den som på så vis riskerar liv, både det egna och andras, men att frågan om vad som ligger bakom måste ställas. Hur stressad är den som trycker gaspedalen i botten i det läget för att klara jobbet?

– Svaren visar att situationen är ohållbar. Alla parter, utom förarna, vill begrava frågan. Men vi vill visa att situationen inte heller är hållbar för företagen, ingen vanlig människa orkar med de här arbetsvillkoren i längden, säger Mats L Andersson.

– Gick det att sänka tempot skulle det i själva verket bli mer lönsamt för bolagen som kör upphandlad trafik. Kostnader för sjukskrivningar, fordonsskador och personalomsättning på grund av stress kan minska.

Transport hoppas att både regionens trafikbolag, Östgötatrafik, och de taxiåkerier som kör upphandlad trafik agerar – och ytterst de politiskt ansvariga i regionen. Omgående. Samtidigt som det är ett arbete som tar tid.

Många svar

Totalt har 169 personer svarat på enkäten, som gjordes i november förra året. Påfallande många, 70 förare, har utöver de givna kryssfrågorna kommenterat fritt. ”Finns ingen tid för att spänna fast eller lossa rullstol, rollator eller hjälpa kunderna in i port eller dyl” skriver en, ”Har sagt upp mig. Oseriöst i många avseenden. Orkar inte mer…” skriver en annan.

  • 94 procent av förarna upplever att det förekommer fel i körorder.

  • 73 procent av förarna uppger att deras arbetstid blir förlängd varje vecka och att det inte går att sluta i tid.

  • 34 procent av förarna har råkat ut för någon form av trafikolycka som kan härledas till stress.

  • 42 procent av förarna har sjukskrivit sig minst en gång det senaste året på grund av stress och hög arbetsbelastning.

  • 91 procent av förarna är stressade på grund av för korta körtider.

De som arbetar på Transports Linköpingsavdelning kan så gott som dagligen se hur körtiderna påverkar förarna. I samma fastighet som avdelningskontoret ligger en dagverksamhet, där resor till och från lokalen för många ingår – på morgonen verkar förarna som lämnar vid gott mod, vid hämtning på eftermiddagen bokstavligen slutkörda.

Transport och ansvariga på Östgötatrafiken har haft ett första möte där undersökningens resultat presenterades, i mitten av januari.

– Vi tar förarnas upplevelser på stort allvar. De gör ett bra jobb och är en viktig del i att färdtjänsten och sjukresorna i Östergötland ska fortsätta att ha den höga kundnöjdhet som den har i dag, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på AB Östgötatrafiken.

Han pekar på att Östgötatrafiken sedan 2019 skärpt kraven, bland annat när det gäller kollektivavtal och sociala krav.

– Vi upplever att det påverkat positivt och fortsätter dialogen med Transport om de berörda frågorna. Vi har endast tagit del av redovisningen av enkäten och inte själva analyserat resultaten, säger Mattias Näsström.

Det regionala trafikbolaget framhåller att de ”levererar fordonsscheman till trafikföretagen, men det är inte detsamma som personalscheman.”

Leder framåt

Viktor Petrov och Mats Andersson på avdelningskontoret i Linköping.
Viktor Petrov, regional samordnare taxi, och ombudsman Mats L Andersson på avdelningskontoret i Linköping. Foto: Lilly Hallberg

Den dag Transportarbetaren besöker Transports Linköpingskontor har Mats L Andersson och Viktor Petrov från Transport tidigare träffat representanter från trafikföretagen, de taxiåkerier som kör upphandlad trafik, i regionen.

Samtliga åkerier hade tackat ja till inbjudan och redan den första sittningen hos avdelningen gav resultat. Ett muntligt löfte om att förare ska få betald lunch på annan ort, vid körningar som gör att de inte kan äta medhavd mat på arbetsorten. I dag är det inte ett ovanligt problem att matlådans innehåll måste slängas. Inte ens hälften av förarna i enkäten uppger att de alltid får rast enligt schema på sin depå.

På sikt finns planer på att i år göra en liknande enkät bland färdtjänstförare också i de två andra avdelningar som Viktor Petrov är kopplad till, 20 Norra Småland och 7 Södermanland.

Fotnot: I Transportarbetarens nummer 3, marsnumret, skriver vi mer om vilka konsekvenser och förändringar enkäten leder till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Plånbok med pengar

Här är årets nya löner

Avtal. Nu har halva 2024 gått och nästan alla Transports grupper har fått nya löner. Här är några av dem.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Kabinpersonalens klubbar
Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.