Close
Färdtjänstförarnas svar visar på en stress som bokstavligen är livsfarlig för såväl dem som kör, de som blir körda som andra i trafiken.
Close

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

– Vi visste att det var illa, men inte att det var så här illa. Över 90 procent av de som kör är stressade på grund av körtiderna, säger Mats L Andersson, ombudsman på Transport avdelning 4 Östergötland.

Han har gjort utvärderingen av enkäten Stress och körtider tillsammans med Viktor Petrov, regional samordnare taxibranschen, som delar sin tid mellan avdelningarna i Linköping, Nyköping och Jönköping.

– Vi gjorde enkäten för att konkret kunna visa på stora problem, som bland andra förtroendevalda känner till, utan att ansvariga ska kunna blunda eller vifta bort det, säger Viktor Petrov, som själv kört färdtjänst under många år.

Värst är situationen i Östergötlands två största städer, Linköping och Norrköping. De planerade körtiderna tar varken hänsyn till rusningstrafik, avstånd eller olika väglag beroende på årstid. Skillnaden blir tydlig när svaren filtreras så att orter vissa orter väljs bort, som Vimmerby och Västervik – där Transport organiserar, men där Kalmar Läns Trafik och inte Östgötatrafiken upphandlar samhällsbetald trafik.

Men resultatet är alarmerande, oavsett arbetsort. En chaufför vittnar om omöjliga tider: ”Alltid natt, har hänt att jag kört i 200 km/t för att komma fram i tid till akuten på sjukhuset” på hala vintervägar. Viktor Petrov konstaterar att det är lätt att döma den som på så vis riskerar liv, både det egna och andras, men att frågan om vad som ligger bakom måste ställas. Hur stressad är den som trycker gaspedalen i botten i det läget för att klara jobbet?

– Svaren visar att situationen är ohållbar. Alla parter, utom förarna, vill begrava frågan. Men vi vill visa att situationen inte heller är hållbar för företagen, ingen vanlig människa orkar med de här arbetsvillkoren i längden, säger Mats L Andersson.

– Gick det att sänka tempot skulle det i själva verket bli mer lönsamt för bolagen som kör upphandlad trafik. Kostnader för sjukskrivningar, fordonsskador och personalomsättning på grund av stress kan minska.

Transport hoppas att både regionens trafikbolag, Östgötatrafik, och de taxiåkerier som kör upphandlad trafik agerar – och ytterst de politiskt ansvariga i regionen. Omgående. Samtidigt som det är ett arbete som tar tid.

Många svar

Totalt har 169 personer svarat på enkäten, som gjordes i november förra året. Påfallande många, 70 förare, har utöver de givna kryssfrågorna kommenterat fritt. ”Finns ingen tid för att spänna fast eller lossa rullstol, rollator eller hjälpa kunderna in i port eller dyl” skriver en, ”Har sagt upp mig. Oseriöst i många avseenden. Orkar inte mer…” skriver en annan.

  • 94 procent av förarna upplever att det förekommer fel i körorder.

  • 73 procent av förarna uppger att deras arbetstid blir förlängd varje vecka och att det inte går att sluta i tid.

  • 34 procent av förarna har råkat ut för någon form av trafikolycka som kan härledas till stress.

  • 42 procent av förarna har sjukskrivit sig minst en gång det senaste året på grund av stress och hög arbetsbelastning.

  • 91 procent av förarna är stressade på grund av för korta körtider.

De som arbetar på Transports Linköpingsavdelning kan så gott som dagligen se hur körtiderna påverkar förarna. I samma fastighet som avdelningskontoret ligger en dagverksamhet, där resor till och från lokalen för många ingår – på morgonen verkar förarna som lämnar vid gott mod, vid hämtning på eftermiddagen bokstavligen slutkörda.

Transport och ansvariga på Östgötatrafiken har haft ett första möte där undersökningens resultat presenterades, i mitten av januari.

– Vi tar förarnas upplevelser på stort allvar. De gör ett bra jobb och är en viktig del i att färdtjänsten och sjukresorna i Östergötland ska fortsätta att ha den höga kundnöjdhet som den har i dag, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på AB Östgötatrafiken.

Han pekar på att Östgötatrafiken sedan 2019 skärpt kraven, bland annat när det gäller kollektivavtal och sociala krav.

– Vi upplever att det påverkat positivt och fortsätter dialogen med Transport om de berörda frågorna. Vi har endast tagit del av redovisningen av enkäten och inte själva analyserat resultaten, säger Mattias Näsström.

Det regionala trafikbolaget framhåller att de ”levererar fordonsscheman till trafikföretagen, men det är inte detsamma som personalscheman.”

Leder framåt

Viktor Petrov och Mats Andersson på avdelningskontoret i Linköping.
Viktor Petrov, regional samordnare taxi, och ombudsman Mats L Andersson på avdelningskontoret i Linköping. Foto: Lilly Hallberg

Den dag Transportarbetaren besöker Transports Linköpingskontor har Mats L Andersson och Viktor Petrov från Transport tidigare träffat representanter från trafikföretagen, de taxiåkerier som kör upphandlad trafik, i regionen.

Samtliga åkerier hade tackat ja till inbjudan och redan den första sittningen hos avdelningen gav resultat. Ett muntligt löfte om att förare ska få betald lunch på annan ort, vid körningar som gör att de inte kan äta medhavd mat på arbetsorten. I dag är det inte ett ovanligt problem att matlådans innehåll måste slängas. Inte ens hälften av förarna i enkäten uppger att de alltid får rast enligt schema på sin depå.

På sikt finns planer på att i år göra en liknande enkät bland färdtjänstförare också i de två andra avdelningar som Viktor Petrov är kopplad till, 20 Norra Småland och 7 Södermanland.

Fotnot: I Transportarbetarens nummer 3, marsnumret, skriver vi mer om vilka konsekvenser och förändringar enkäten leder till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

De flesta mötesdeltagare följde samtalen digitalt. Foto: John Antonsson

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Martin Kertész har testat många yrken. ”Jag skulle gärna jobba som ballongclown på heltid”, säger han.

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.