Close
Elektrifiering är enda lösningen för att nå klimatmålen, enligt ny rapport. Här elväg teststräckan Gävle – Sandviken, som revs tidigare i år.
Close

Professor: ”El enda hållbara lösningen för vägtransporter”

Åkeri. För att nå klimatmålet krävs eldrivna vägtransporter. Den slutsatsen drar Maria Bratt Börjesson i en ny rapport. Hon vill att staten tar ansvar för utbyggnad av elnät längs vägarna.

Elvägar mellan storstäderna kan sänka utsläppen från tunga lastbilstransporter med en tredjedel, heter det forskningsrapporten Transportsektorn och klimatpolitiken. Bakom den står Maria Bratt Börjesson, professor i nationalekonomi vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Hon slår fast att det krävs en ny politik för att förverkliga riksdagens mål, att minska utsläppen av växthusgaser från transportsektorn med 70 procent till år 2030.

Många av de åtgärder som hittills lyfts fram är relativt verkningslösa, enligt rapportförfattaren. Ökad kollektivtrafik och mer cykling har relativt liten effekt när det gäller att minska utsläpp från transportsektorn. Höjda skatter på drivmedel är betydligt mer effektiva, men det varnar Bratt Börjesson för: Transporter är redan högre beskattad än övriga sektorer och har bekymmersamma fördelningseffekter i ett så glest befolkat land som Sverige. Beskattningen riskerar att slå särskilt hårt mot hushåll med långa transportavstånd, framhåller rapporten.

Vägtrafiken fortsätter att öka trots hög beskattning av drivmedel och stora summor avsatta till alternativ till vägtrafik, ”en uppsjö åtgärder” för att använda Maria Bratt Börjessons ord. På lång sikt ser hon därför elektrifiering som den enda hållbara lösningen för transportsektorn.

I en debattartikel i Dagens Nyheter skriver Maria Bratt Börjesson att arbetet för att minska utsläppen skulle underlättas om fler beslutsfattare och debattörer visade mer intresse för i vilken grad olika åtgärder faktiskt minskar utsläppen. Och hon vill att staten tar ansvar:

– En förutsättning är att de statliga elbilsbonusarna trappas ned i takt med att elbilarna faller i pris. Staten borde i stället lägga krutet på att ta ansvar för elektrifieringen i form av utbyggnad av elnät längs vägnätet så att tillräcklig effekt når fram, säger Maria Bratt Börjesson i ett pressmeddelande.

­– För tung trafik kan elvägar vara en lösning. Marknaden kommer inte att klara av detta eftersom elnäten utmärks av skal- och systemeffekter.

Nya elsträckor planeras

Trafikverket planerar för närvarande omfattande test av elvägar. På uppdrag av regeringen ska det statliga verket bygga en pilotanläggning för elväg. Den kommer att bli nästan tre mil lång. I början av nästa år ska det beslutas om vilken sträcka man ska satsa på. Valet står mellan Örebro – Hallsberg och hamnen Norvik/Nynäshamn – Stockholm Årsta.

På världens första allmänna elväg är det däremot färdigkört. I alla fall i Sverige. Elsträckan mellan Gävle och Sandviken togs ned tidigare i år, men utrustningen kan bli aktuell att använda i projekt på autobahn i Tyskland.

Hösten 2019 satsade regeringen också fem miljoner kronor årligen på en ny elektrifieringskommission, som ska jobba inom transportsektorn. Kommissionens uppdrag är att skynda på investeringar i elvägar och laddinfrakstruktur för lastbilar.

Maria Bratt Börjessons rapport Transportsektorn och klimatpolitiken är utgiven inom föreningen SNS forskningsprojekt Hållbar samhällsbyggnad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Charlotte Richter:
    27 oktober, 2020

    Vad är anledningen till att gasbilar inte nämns överhuvudtaget? Kan inte de vara en del av lösningen? Om de tankas med biogas är väl utsläppen minimala?

  2. Ulf Jarnefjord:
    1 september, 2020

    Bra! Elektrifiering av vägar både för bilar, godstransporter och persontrafik med bussar är både enkelt, snabbt och lönsamt. Infrastrukturen (vägarna) finns redan på plats. En satsning på våra huvudvägar skulle ge en enorm effekt på vägsektorn utsläpp och göra det möjligt att nå 2030 målet om en fossiloberoende fordonsflotta.

    https://www.transportarbetaren.se/pa-vag-mot-en-hallbar-miljo/38/

Lästips:

Utställning värd en omväg

Arbetare. ”När arbetsdagen är över känner jag mig stolt och trött. När jag vet att jag har orkat göra det jag ska, för det är en bedrift. Sex timmars arbetsdag vore kanon för oss som arbetar på lager.” Kofi Gyan i Kungälv är en av de 33 arbetare som porträtteras på utställningen "Vi som arbetar med våra kroppar".

”Lite kul ska vi ha också”, säger nya förarklubben på Connect bus. Från vänster Rebwar Hamasaeed (ledamot), Ann-Britt Boström (ledamot), Pernilla Lagerholm Sköld (ordförande), Erik Smedjeborg (skyddsombud) och Mikael Davidsson (sekreterare). Foto: Justina Öster

”Vaccinera oss chaufförer!”

Förarklubb. Förarna på Connect bus i Örebro har nyss dragit i gång sin klubb. Gå inte bakom backande bussar, vädjar de. Och tipsar arkitekter och beslutsfattare: – Lyssna på oss när ni planerar entréer och parkeringar vid sjukhus!

Aj, aj, lägga handen i en myrstack … Gör det inte ont? ”Nej, det kliar lite”, hävdar insektskocken Ola Albrektsson. Så gör han för att fånga myror till dagens insektstacos. Myrorna smakar syrligt, som citron och lime.

Käka myror?

Nymat. Hos insektskocken Ola Albrektsson kittlar de dödsskönt i kistan. Och ger en syrlig smak på tungan – både tillagade och levande. Vi pratar nymat över några insektstacos i det gröna.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.