Close
Elektrifiering är enda lösningen för att nå klimatmålen, enligt ny rapport. Här elväg teststräckan Gävle – Sandviken, som revs tidigare i år.
Close

Professor: ”El enda hållbara lösningen för vägtransporter”

Åkeri. För att nå klimatmålet krävs eldrivna vägtransporter. Den slutsatsen drar Maria Bratt Börjesson i en ny rapport. Hon vill att staten tar ansvar för utbyggnad av elnät längs vägarna.

Elvägar mellan storstäderna kan sänka utsläppen från tunga lastbilstransporter med en tredjedel, heter det forskningsrapporten Transportsektorn och klimatpolitiken. Bakom den står Maria Bratt Börjesson, professor i nationalekonomi vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Hon slår fast att det krävs en ny politik för att förverkliga riksdagens mål, att minska utsläppen av växthusgaser från transportsektorn med 70 procent till år 2030.

Många av de åtgärder som hittills lyfts fram är relativt verkningslösa, enligt rapportförfattaren. Ökad kollektivtrafik och mer cykling har relativt liten effekt när det gäller att minska utsläpp från transportsektorn. Höjda skatter på drivmedel är betydligt mer effektiva, men det varnar Bratt Börjesson för: Transporter är redan högre beskattad än övriga sektorer och har bekymmersamma fördelningseffekter i ett så glest befolkat land som Sverige. Beskattningen riskerar att slå särskilt hårt mot hushåll med långa transportavstånd, framhåller rapporten.

Vägtrafiken fortsätter att öka trots hög beskattning av drivmedel och stora summor avsatta till alternativ till vägtrafik, ”en uppsjö åtgärder” för att använda Maria Bratt Börjessons ord. På lång sikt ser hon därför elektrifiering som den enda hållbara lösningen för transportsektorn.

I en debattartikel i Dagens Nyheter skriver Maria Bratt Börjesson att arbetet för att minska utsläppen skulle underlättas om fler beslutsfattare och debattörer visade mer intresse för i vilken grad olika åtgärder faktiskt minskar utsläppen. Och hon vill att staten tar ansvar:

– En förutsättning är att de statliga elbilsbonusarna trappas ned i takt med att elbilarna faller i pris. Staten borde i stället lägga krutet på att ta ansvar för elektrifieringen i form av utbyggnad av elnät längs vägnätet så att tillräcklig effekt når fram, säger Maria Bratt Börjesson i ett pressmeddelande.

­– För tung trafik kan elvägar vara en lösning. Marknaden kommer inte att klara av detta eftersom elnäten utmärks av skal- och systemeffekter.

Nya elsträckor planeras

Trafikverket planerar för närvarande omfattande test av elvägar. På uppdrag av regeringen ska det statliga verket bygga en pilotanläggning för elväg. Den kommer att bli nästan tre mil lång. I början av nästa år ska det beslutas om vilken sträcka man ska satsa på. Valet står mellan Örebro – Hallsberg och hamnen Norvik/Nynäshamn – Stockholm Årsta.

På världens första allmänna elväg är det däremot färdigkört. I alla fall i Sverige. Elsträckan mellan Gävle och Sandviken togs ned tidigare i år, men utrustningen kan bli aktuell att använda i projekt på autobahn i Tyskland.

Hösten 2019 satsade regeringen också fem miljoner kronor årligen på en ny elektrifieringskommission, som ska jobba inom transportsektorn. Kommissionens uppdrag är att skynda på investeringar i elvägar och laddinfrakstruktur för lastbilar.

Maria Bratt Börjessons rapport Transportsektorn och klimatpolitiken är utgiven inom föreningen SNS forskningsprojekt Hållbar samhällsbyggnad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Charlotte Richter:
    27 oktober, 2020

    Vad är anledningen till att gasbilar inte nämns överhuvudtaget? Kan inte de vara en del av lösningen? Om de tankas med biogas är väl utsläppen minimala?

  2. Ulf Jarnefjord:
    1 september, 2020

    Bra! Elektrifiering av vägar både för bilar, godstransporter och persontrafik med bussar är både enkelt, snabbt och lönsamt. Infrastrukturen (vägarna) finns redan på plats. En satsning på våra huvudvägar skulle ge en enorm effekt på vägsektorn utsläpp och göra det möjligt att nå 2030 målet om en fossiloberoende fordonsflotta.

    https://www.transportarbetaren.se/pa-vag-mot-en-hallbar-miljo/38/

Lästips:

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt statligt stöd till lätta ellastbilar införs

Klimat. (UPPDATERAD) Regeringen inför ett nytt tillfälligt stöd för inköp av lätta ellastbilar, som efterfrågats av transportbranschen. Små och medelstora åkerier som satsar på tunga miljölastbilar ska också kunna få utökat ekonomiskt stöd. Syftet är att skynda på omställningen till eldrivna fordon.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.