Close
Transports Ulf Jarnefjord på väg mot klimatriksdagen.
Close

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

Mottagare till de konkreta förslagen för en bättre klimatpolitik är partierna som röstats in i den vanliga riksdagen. Till klimatriksdagen är däremot alla välkomna att rösta fram rätt förslag. Utöver transporter handlar det om till exempel mat, utbildning och livsstil.

Ulf Jarnefjord, till vardags regionalt skyddsombud i Transports avdelning 3 i Göteborg, är en av delegaterna. Han håller också, tillsammans med Hans Kotzan från Kommunal, ett seminarium om facken som drivkraft i klimatarbetet.

Huvudbudskapet?

– Våra medlemmar är redan mitt uppe i omställningen. Transporter är en stor fråga när vi talar om en smartare klimatpolitik, säger han.

– Samtidigt är det viktigt att det sker på ett schyst och rättvist sätt.

Ulf Jarnefjord beskriver en hållbar framtid som består av tre lika viktiga delar: ekologisk hållbarhet (för världens överlevnad), ekonomisk hållbarhet (så att åkerier och andra företag klarar sig) och social hållbarhet (det vill säga schysta villkor för chaufförer och andra anställda). Grunden är FN:s mål att bromsa den globala uppvärmningen så att den inte överstiger två grader, helst stannar under 1,5 grader.

Själv är han lite av Transports spjutspets när det handlar om klimatmål och omställningen till ett hållbarare samhälle. Engagemanget startade med det internationella klimatmötet i Sydafrika 2011. Ulf Jarnefjord är också en av dem som tagit fram LO:s första klimatpolitiska rapport någonsin. Den kom i början av året.

– Jag är glad att vi kunde enas om en linje med de olika förbunden.

Rapporten fokuserar på fem områden. Ett är transportsektorn, som står för ungefär en tredjedel av de svenska klimatutsläppen.

– När det handlar om transporter behövs det många olika energibärare för att vi ska minska koldioxidutsläppen, säger Ulf Jarnefjord. Och jag tror att elektrifierade vägbanor är det bästa sättet. Det kan både den tunga trafiken och vanliga bilar använda sig av.

Hans slutsats är att staten behöver ta ett större ansvar för att bygga ut en hållbar infrastruktur.

Klimatriksdagen hålls på universitetet i Stockholm. Ett evenemang som arrangeras för andra gången.

Målet är att få upp klimatet på den politiska dagordningen inför höstens val. Alla som har anmält sig får rösta. De cirka 800 delegaterna kommer att stå bakom tolv motioner som klimatriksdagen skickar vidare till de vanliga riksdagspartierna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    8 maj, 2018

    Återigen en man som skjuter ifrån sig problemen, man börjar tröttna på tjatet om utsläppsnivån gällande transportsektorn. En taxibil drar lika mycket energi som tre normalvillor. Hur skall man då komma tillrätta med problemen. Första steget är renare bränslen baserat tex på naturgas, det ger mindre utsläpp förutsatt att processenergin inte blir för hög och att man kan hålla energivärdet på bränslet runt 10 kWh/liter. Vätgas kan man fetglömma då energivärdet är för lågt. Ja men naturgasen är fossil, förvisso, men nu handlar det om utsläppsnivåerna av föroreningar gällande trafiken. ett exempel, Uppsala bränner sopor för uppvärmning 1 kg sopor ger 3,5 kWh per kilo. Olja ger 13 kWh per kilo. Det innebär att du måste elda upp ca 4 ggr så mycket sopor för att få lika mycket energi som vad 1 kilo olja ger. Eftersom förbränning är oxidering så innebär det att 4 ggr mer gaser i form av CO2, NOx går upp i atmosfären om man eldar med sopor istället för olja. Här har vi problemet med biobränslen och bränslen med låga energivärden. El-drift har högre verkningsgrad än andra energislag för fordonsdrift. El kräver dock fruktansvärt mycket investeringar i infrastrukturen och det är tveksamt för Sveriges del om eldrift i större skala går att genomföra. Hybridbilar kan lösa luftkvaliteten i städerna. På totalen blir effekten dock liten. Vi har ännu ingen teknisk- praktisk lösning för alla fordonstyper idag. Man får leva med vissa föroreningar, det gäller dock att minska de totala utsläppen istället för att öka dem i ena änden för att försöka minska dem i andra änden.

Lästips:

Snabbkollen – Nyanställd

Första jobbet: Tänk på det här!

Arbetsliv. Har du tagit studenten och ska börja jobba i sommar? Eller går du i gymnasiet och ska sommarjobba för första gången? Då har du säkert många funderingar. Här är några tips som är bra att ha i bakhuvudet.

Laura Hartman är ny chefsekonom på LO. Foto: Pernilla Ahlsén

Lönegapet bara ökar

7 frågor. Under pandemin har LO-arbetarna avstått från löneökningar. Samtidigt har det blivit dyrare att tanka och de rikastes inkomster har dragit i väg. Det och mer berättar LO-ekonomen Laura Hartman om i 7 frågor.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sveriges arbetare förtjänar bättre

Ordförandeord. Vi har nyss påbörjat år 2022, ett år som lär bli mycket händelserikt utifrån många olika aspekter och synvinklar.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.