1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Mot framtiden. Transport har lämnat sitt remissvar till Trafikverkets planeringsunderlag för transportsystem 2026 – 2037. (GENREBILD)
Close

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Trafikverkets underlag har varit ute på remissrunda. Svenska Transportarbetareförbundet är en av remissinstanserna som svarat, liksom flera hundra andra instanser; kommuner, regioner, arbetsmarknadsorganisationer och intresseorganisationer bland annat.

Trafikverket lämnade i januari sitt underlag för inriktning på långsiktig planering av landets transportinfrastruktur, ett uppdrag det statliga verket fått från regeringen.

Effektivare koll på kostnader, klimatanpassning och underhåll framför nyinvesteringar. Det är några av riktlinjerna för åren 2026–2037 som bland annat Transport under våren haft chans att yttra sig över.

Transport framhåller sammanfattningsvis att vissa delar av planen är bra, men att det finns vissa brister i slutsatserna och förslagen på åtgärder. Liksom i tidigare remissvar påpekar förbundet att tillståndet på svensk väg och järnväg är kraftigt eftersatt.

I dagsläget finns inget utrymme för nya investeringar över huvud taget. Men det krävs för utvecklingen av infrastrukturen, slår Transport fast i sitt svar: För ett levande Sverige behöver investeringar som kan bidra till stora samhällsekonomiska vinster.

Transportarbetareförbundet efterfrågar satsningar runt om i landet ”där det verkligen behövs”. Och det ska bekostas med offentliga medel – Transport ställer sig kritiskt till frågan om alternativ finansiering av svensk infrastruktur. ”Privata intressen ska inte vara med och besluta om det som ägs gemensamt av oss” heter det i remissyttrandet.

Transport vill att regeringen i stället omprioriterar och ger mer anslag till Trafikverket.

Ytterligare några av de synpunkter som Transport lyfter rör:

  • Prognosen för ökad trafik med nära 25 procent fram till 2040. Djupt problematisk – inte för att prognosen är fel utan att den tas med sådan lätthet. Den bör i stället tas som ett varningstecken och går emot klimatmålets minskning av utsläppen med 70 procent under en tjugoårsperiod.
  • Bra att Trafikverket nämner elektrifieringen av transportsystemet som den långsiktigt viktigaste inriktningen för att minska växthusgasutsläppen till 0. Men elektrifieringen av fordon kommer inte att vara tillräcklig utan det krävs en utbyggnad av elnät och laddningsstationer, en utveckling där industrin också tar ansvar.
  • Förbundet är fortsatt negativt till längre och tyngre lastbilar och att öppna upp vägnät där det finns parallella järnvägar eller möjligheter till sjötranporter. (Trafikverket föreslår att öppna upp ännu större del av vägnätet för fordon upp till 74 ton så att upp mot 80 procent av det strategiska vägnätet ska vara öppet fram till år 2029.).
  • Ordning och reda ska inkluderas i planen! Trafikverket som upphandlande myndighet måste värna arbetsmarknaden mot fusk, social dumpning och illojal konkurrens – i dag vanligt inom transportsektorn.
  • Kompetensförsörjningen i transportbranschen måste synliggöras, och det är viktigt att Trafikverket nämner brister i rapporten. Det är dags att göra något åt bristen på utbildningsplatser.

Trafikverkets inriktningsunderlag bygger på regeringens och EU:s mål, beslutade strategier och bedömning av bland annat ekonomi och teknisk utveckling.

Transports remissyttrande är undertecknat av förbundsordförande Tommy Wreeth och utredaren Sirin Celik som föredragande.

Regeringen gav uppdraget till Trafikverket i juni förra året. Inriktningsplaneringen är ett första steg för att ge regeringen ett underlag till  infrastrukturproposition.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."