Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell
Close
Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar.
Close

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

– Amy kommer hit en gång i veckan och går även till Göteborg. Många av ”burkarna” ska av här i Helsingborg, men inte alla, säger Peter Swärdh och nickar mot feeder-båten.

Peter ingår vanligen i ett av elvamanna gängen som jobbar treskift, men för tillfället utbildar han Robin Westlund till kranförare. Utbildningen sker till en början på dagtid.

Cirkulerar

Alla i elvamannagänget cirkulerar mellan att arbeta ombord på fartygen, köra dragbil och att plocka av klackarna som sitter i hörnen på containrarna. Ett byte av arbetsuppgift då och då är helt enkelt bra för kroppen. Att köra dragbil, till exempel, innebär mycket stillasittande. Normalt ingår fyra kranförare i varje gäng.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. På andra sidan hamnområdet lossas det något mindre fartyget Elbsund som rymmer 500 containrar. Förra året, 2021, passerade 8 394 ton gods genom hamnen.

De flesta av containrarna (eller ”burkarna” som Peter också kallar dem) är rödbruna, men nedtill i staplarna finns även vita fryscontainrar. Julen rycker närmare och det betyder att många fryscontainrar innehåller apelsiner och andra citrusfrukter. I Helsingborg finns, enligt uppgift från kommunen, ett 40-tal frukt- och grönsaksgrossister. Till de största hör Ewerman, Everfresh, Ica och AB Banan-kompaniet.

Containerhamn

Helsingborgs hamn är specialiserad som containerhamn. Innehållet i containrarna varierar stort vilket medför att flödet är ganska jämnt. Under pandemin ökade flödet något. En nischad hamn, på till exempel trävaror, är vanligen mer konjunkturkänslig. Men en lågkonjunktur skulle märkas även här i Helsingborg.

Erika Backler, klubbens ordförande i Helsingborgs hamn. Foto: Sven Rosell
Erika Backler, klubbordförande i Helsingborgs hamn. Foto: Sven Rosell

– Den här veckan är rätt normal. Inga tomma luckor, i princip båtar hela tiden. Båtar tre nätter, säger Erika Backler, klubbens ordförande i hamnen, när hon läser igenom veckans båtlista.

Finns forfarande jobb

Erika har just parkerat dragbilen och kopplat i elkabeln. Klockan är 12 och förmiddagsskiftet är slut. De tre skiften täcker dygnets timmar mellan klockan 6 på morgonen och midnatt. De som jobbar skiftet klockan 18–24 måste jobba övertid om det ligger båtar inne.

Många är oroliga för att vi är på väg in i en lågkonjunktur, men Erika tycker inte att det märks än.

– Extringarna rullar på och vi har jobb, säger hon.

Under lågkonjunktur ökar antalet tomma containrar.

Inhoppare

Uppdraget som klubbordförande gör att Erika är inhoppare i de gäng som jobbar treskift. Ett 40-tal av de runt 100 som arbetar i hamnen är anslutna till Transport.

Erika arbetar mest dagtid, men emellanåt även nattskift.

– Jobbet är fritt, man är utomhus och man jobbar i lag med trevliga arbetskamrater. Jag hoppar runt så det blir en variation. Innan var jag lastbilschaufför, men det här är bättre. Det var genom att jag var lastbilschaufför som jag upptäckte jobben i hamnen, säger Erika innan vi skiljs åt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Helsingborgs containerhamn

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.