Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster
Close
Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer.
Close

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Regionala skyddsombudet Bert Johansson vid Malmöavdelningen är upprörd.

– Sjukhusets säkerhetsansvariga utsätter både sjukvårdpersonalen och Avarns anställda för onödig press och fara. Bara för att spara pengar, säger han.

Om någon kommer till skada, vård- eller bevakningsanställda, är det regionens säkerhetsupphandlare som ska ställas till svars, anser han.

För några år sedan ändrades säkerhetsbemanningen vid sjukhusets akutmottagning också från ordningsvakter till väktare. Transport stoppade då arbetet med hänvisning till hälsa och säkerhet och Arbetsmiljöverket grep in. Först med en mildare bedömning. Men efter några incidenter återinfördes dubbelbemanningen med två ordningsvakter, enligt uppgifter från Transport.

Ändras igen

Efter besked från sjukhusets säkerhetsavdelning, som anlitar Avarn Security, ska ordningshållningen nu ändras igen. Från och med den 3 januari ersätts ordningsvakterna med två väktare. Den ena kommer att vara på plats dygnet om och den andra arbeta en del av dygnet, enligt säkerhetsavdelningen.

Facket tolkar det som att bara en väktare kommer att arbeta dagtid och att de kommer att vara två mellan klockan 17 och 01.

En kvälls- och helgöppen vårdcentral strax intill akuten ska även i fortsättningen bemannas med en ensam ordningsvakt, uppger Transport.

– Fast han eller hon står själv och kan inte kalla på hjälp från andra ordningsvakter som nu. Om det behövs, säger en ordningsvakt som vill vara anonym.

Hen berättar att oron spritt sig bland både säkerhetskollegor och vårdpersonal efter beskedet.

– Som ordningsvakt kan du ingripa och avvisa högljudda och bråkiga personer. Det lagstödet har du inte som väktare. Den psykiska pressen är inte rolig!

Ordningsvakten hänvisar till en tidigare händelse då en missbrukare misshandlade en sjuksköterska så svårt att hon inte kunnat återgå i arbete på grund av hjärnskada.

Nyligen tillkallades sjukhusets ordningsvakter då en frisk person smet in på en infektionssal som skulle städas, bytte om till sjukhuskläder, barrikaderade en dörr och hotade en sköterska med metallföremål, berättar ordningsvakten.

Frustrerande

– Hur hade det gått efter årsskiftet? Polisen finns ju inte alltid runt hörnet. De kommer att få mer jobb, utan tvekan. Det här skapar en frustration!

Att pandemin lugnat ner situation vid akuten antas ligga bakom nedskärningen. Få anhöriga släpps in. Transports Bert Johansson uppfattar att regionen sänker säkerheten till samma nivå som vid sjukhuset i Lund.

– Men Lund är Lund och Malmö är Malmö med betydligt högre kriminalitet. De kriminella gängen finns kvar oavsett pandemin, säger han.

Att polischefer och ministrar vittnar om minskad gängkriminalitet i Malmö lugnar inte Bert Johansson.

– Vi måste sätta personalens säkerhet i främsta rummet. Vid akuten finns både psykiskt och fysiskt sjuka, oroliga och nervösa anhöriga.

Lugnare

Ordningsvakten som Transportarbetaren talat med instämmer i att det blivit lite lugnare vid akuten.

– Vi har inte två skjutningar i veckan längre, men fortfarande knivskärningar mellan gängmedlemmar. Det blir lätt stökigt utanför entrén där skadade släpps av. Människor samlas och kan försöka tränga sig in på sjukhuset.

– Så gör om och gör rätt. Tänk på vårdpersonalens säkerhet. De har det redan knepigt.

Riskbedömning

Regionala skyddsombudet Bert Johansson efterlyser en riskbedömning och tydliga arbetsbeskrivningar till väktarna. Där ska stå att de med hänvisning till sin egen säkerhet ska gå undan och inte ingripa, anför han.

– Trots att de i hjärtat säkert vill något annat.

I september i år presenterade Afa Försäkring en rapport som visar att väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld i arbetet.

”Inte skära ned”

Patrik Tolvsgård är säkerhetschef på Skånes universitetssjukhus. Han har inte fått några signaler om oro bland vård- och säkerhetspersonalen. Säkerhetschefen betonar i stället att de båda väktarna kommer att kompletteras med områdesväktare dygnet runt.

– Dessutom finns en väktare i receptionen som också arbetar dygnet om. Vi ska alltså inte skära ner på bevakningen utan ersätta ordningsvakter med väktare. Det har vi berättat vid olika personalträffar, säger han.

Förändringen beror på ett nytt förordnande från Polisen för sjukhusområdet efter att det tidigare löpt ut, uppger Patrik Tolvsgård. Det nya innebär att ordningsvakter bara får verka på ”allmän plats” och därmed inte kan anlitas för inomhusmiljöer. Där kommer i stället att finnas väktare.

Avarns förslag

Förslaget att byta ut ordningsvakter mot väktare kom från Avarn Security, som sjukhuset kontaktade när förordningen skulle förnyas, förklarar han.

– Vi har fullt förtroende för Avarn. Med väktare får vi större rörlighet och de arbetar dygnet runt, till skillnad från ordningsvakterna. På så sätt ökar vi säkerheten.

Fast fack och ordningsvakter invänder att väktare inte har samma befogenheter att ingripa och avvisa personer?

– Jo, men enligt polisens förordnande så får ordningsvakter inte längre verka inne i lokalerna. Det är bara på sjukhuset i Malmö vi har ordningsvakter, men vi ser att väktare mycket väl kan sköta den här arbetsuppgiften.

Patrik Tolvsgård tillägger:

– När det gäller Arbetsmiljöverkets beslut om stopp för ensamarbetande ordningsvakter har Avarn nu också vidtagit så mycket åtgärder att beslutet upphävts och ordningsvakter kan arbeta ensamma.

Vid vissa incidenter får väktare kalla på polis och väntan kan bli lång?

– Vi har mycket väl utvecklade direktlarm till polisen. Vid exempelvis knivskärningar skickar de patruller direkt och spärrar av området. Det händer att polisen är snabbare på plats än Avarn, säger Patrik Tolvsgård.

Bevakningsanställda vidhåller att säkerhetsavdelningen har mer inflytande över bemanningen än säkerhetschefen ger uttryck för. Och att anställda inom polisen också vill behålla ordningsvakterna.

– Var ordningsvakter får lov att verka, som i exempelvis vänthallar på sjukhus där det kan vara stökigt, beror till stor del på hur du som upphandlare formulerar din ansökan, hävdar en röst. Och tillägger:

– På sjukhuset i Helsingborg arbetar ordningsvakter, så det är inte bara i Malmö.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders:
    31 december, 2021

    Såklart ordningsvakter är bättre och dyrare att ha! De är mycket bättre utbildade av polisen och har mer befogenheter! Dags att skydda våran sjukhuspersonal som kämpar för oss!

  2. Peter Jansson:
    28 december, 2021

    Är det ingen som inser det orimliga i att vi överhuvudtaget behöver ha ordningsvakter eller väktare vid sjukhusens akutmottagningar?Om det nu behövs väktare eller ordningsvakter så skall de arbeta 4 stycken tillsammans för att ha en möjlighet att ingripa mot 1-2 personer som behöver avlägsnas eller omhändertas.De som skyddar skall alltid vara överlägsna i antal för att kunna skydda sig själva och de som de skall skyddas.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Kaoset på Arlanda är inte särskilt förvånande

Ordförandeord. Ibland tänker jag den klassiska tanken att man i dessa märkliga tider inte ska förvånas över särskilt mycket. Man ska vara beredd på allt och lite till och man behöver som alltid ha minst en plan A, B och C oavsett vad det rör sig om.

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Hur kan arbetare rösta på högern?

Krönika. I september är det val. Precis som alla andra valår talas det om detta val som ett ödesval och den här gången är jag faktiskt benägen att hålla med.

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

Almedalen 2022
Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

taxiprojektet

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.