Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster
Close
Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer.
Close

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Regionala skyddsombudet Bert Johansson vid Malmöavdelningen är upprörd.

– Sjukhusets säkerhetsansvariga utsätter både sjukvårdpersonalen och Avarns anställda för onödig press och fara. Bara för att spara pengar, säger han.

Om någon kommer till skada, vård- eller bevakningsanställda, är det regionens säkerhetsupphandlare som ska ställas till svars, anser han.

För några år sedan ändrades säkerhetsbemanningen vid sjukhusets akutmottagning också från ordningsvakter till väktare. Transport stoppade då arbetet med hänvisning till hälsa och säkerhet och Arbetsmiljöverket grep in. Först med en mildare bedömning. Men efter några incidenter återinfördes dubbelbemanningen med två ordningsvakter, enligt uppgifter från Transport.

Ändras igen

Efter besked från sjukhusets säkerhetsavdelning, som anlitar Avarn Security, ska ordningshållningen nu ändras igen. Från och med den 3 januari ersätts ordningsvakterna med två väktare. Den ena kommer att vara på plats dygnet om och den andra arbeta en del av dygnet, enligt säkerhetsavdelningen.

Facket tolkar det som att bara en väktare kommer att arbeta dagtid och att de kommer att vara två mellan klockan 17 och 01.

En kvälls- och helgöppen vårdcentral strax intill akuten ska även i fortsättningen bemannas med en ensam ordningsvakt, uppger Transport.

– Fast han eller hon står själv och kan inte kalla på hjälp från andra ordningsvakter som nu. Om det behövs, säger en ordningsvakt som vill vara anonym.

Hen berättar att oron spritt sig bland både säkerhetskollegor och vårdpersonal efter beskedet.

– Som ordningsvakt kan du ingripa och avvisa högljudda och bråkiga personer. Det lagstödet har du inte som väktare. Den psykiska pressen är inte rolig!

Ordningsvakten hänvisar till en tidigare händelse då en missbrukare misshandlade en sjuksköterska så svårt att hon inte kunnat återgå i arbete på grund av hjärnskada.

Nyligen tillkallades sjukhusets ordningsvakter då en frisk person smet in på en infektionssal som skulle städas, bytte om till sjukhuskläder, barrikaderade en dörr och hotade en sköterska med metallföremål, berättar ordningsvakten.

Frustrerande

– Hur hade det gått efter årsskiftet? Polisen finns ju inte alltid runt hörnet. De kommer att få mer jobb, utan tvekan. Det här skapar en frustration!

Att pandemin lugnat ner situation vid akuten antas ligga bakom nedskärningen. Få anhöriga släpps in. Transports Bert Johansson uppfattar att regionen sänker säkerheten till samma nivå som vid sjukhuset i Lund.

– Men Lund är Lund och Malmö är Malmö med betydligt högre kriminalitet. De kriminella gängen finns kvar oavsett pandemin, säger han.

Att polischefer och ministrar vittnar om minskad gängkriminalitet i Malmö lugnar inte Bert Johansson.

– Vi måste sätta personalens säkerhet i främsta rummet. Vid akuten finns både psykiskt och fysiskt sjuka, oroliga och nervösa anhöriga.

Lugnare

Ordningsvakten som Transportarbetaren talat med instämmer i att det blivit lite lugnare vid akuten.

– Vi har inte två skjutningar i veckan längre, men fortfarande knivskärningar mellan gängmedlemmar. Det blir lätt stökigt utanför entrén där skadade släpps av. Människor samlas och kan försöka tränga sig in på sjukhuset.

– Så gör om och gör rätt. Tänk på vårdpersonalens säkerhet. De har det redan knepigt.

Riskbedömning

Regionala skyddsombudet Bert Johansson efterlyser en riskbedömning och tydliga arbetsbeskrivningar till väktarna. Där ska stå att de med hänvisning till sin egen säkerhet ska gå undan och inte ingripa, anför han.

– Trots att de i hjärtat säkert vill något annat.

I september i år presenterade Afa Försäkring en rapport som visar att väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld i arbetet.

”Inte skära ned”

Patrik Tolvsgård är säkerhetschef på Skånes universitetssjukhus. Han har inte fått några signaler om oro bland vård- och säkerhetspersonalen. Säkerhetschefen betonar i stället att de båda väktarna kommer att kompletteras med områdesväktare dygnet runt.

– Dessutom finns en väktare i receptionen som också arbetar dygnet om. Vi ska alltså inte skära ner på bevakningen utan ersätta ordningsvakter med väktare. Det har vi berättat vid olika personalträffar, säger han.

Förändringen beror på ett nytt förordnande från Polisen för sjukhusområdet efter att det tidigare löpt ut, uppger Patrik Tolvsgård. Det nya innebär att ordningsvakter bara får verka på ”allmän plats” och därmed inte kan anlitas för inomhusmiljöer. Där kommer i stället att finnas väktare.

Avarns förslag

Förslaget att byta ut ordningsvakter mot väktare kom från Avarn Security, som sjukhuset kontaktade när förordningen skulle förnyas, förklarar han.

– Vi har fullt förtroende för Avarn. Med väktare får vi större rörlighet och de arbetar dygnet runt, till skillnad från ordningsvakterna. På så sätt ökar vi säkerheten.

Fast fack och ordningsvakter invänder att väktare inte har samma befogenheter att ingripa och avvisa personer?

– Jo, men enligt polisens förordnande så får ordningsvakter inte längre verka inne i lokalerna. Det är bara på sjukhuset i Malmö vi har ordningsvakter, men vi ser att väktare mycket väl kan sköta den här arbetsuppgiften.

Patrik Tolvsgård tillägger:

– När det gäller Arbetsmiljöverkets beslut om stopp för ensamarbetande ordningsvakter har Avarn nu också vidtagit så mycket åtgärder att beslutet upphävts och ordningsvakter kan arbeta ensamma.

Vid vissa incidenter får väktare kalla på polis och väntan kan bli lång?

– Vi har mycket väl utvecklade direktlarm till polisen. Vid exempelvis knivskärningar skickar de patruller direkt och spärrar av området. Det händer att polisen är snabbare på plats än Avarn, säger Patrik Tolvsgård.

Bevakningsanställda vidhåller att säkerhetsavdelningen har mer inflytande över bemanningen än säkerhetschefen ger uttryck för. Och att anställda inom polisen också vill behålla ordningsvakterna.

– Var ordningsvakter får lov att verka, som i exempelvis vänthallar på sjukhus där det kan vara stökigt, beror till stor del på hur du som upphandlare formulerar din ansökan, hävdar en röst. Och tillägger:

– På sjukhuset i Helsingborg arbetar ordningsvakter, så det är inte bara i Malmö.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders:
    31 december, 2021

    Såklart ordningsvakter är bättre och dyrare att ha! De är mycket bättre utbildade av polisen och har mer befogenheter! Dags att skydda våran sjukhuspersonal som kämpar för oss!

  2. Peter Jansson:
    28 december, 2021

    Är det ingen som inser det orimliga i att vi överhuvudtaget behöver ha ordningsvakter eller väktare vid sjukhusens akutmottagningar?Om det nu behövs väktare eller ordningsvakter så skall de arbeta 4 stycken tillsammans för att ha en möjlighet att ingripa mot 1-2 personer som behöver avlägsnas eller omhändertas.De som skyddar skall alltid vara överlägsna i antal för att kunna skydda sig själva och de som de skall skyddas.

Lästips:

UPS-gods fraktas med paketbilar och tunga lastbilar. Plus flyg.

Dom: UPS måste betala 1,2 miljoner i vite

Arbetsmiljö. Förvaltningsrätten slår fast Arbetsmiljöverkets beslut att UPS ska betala 1,2 miljoner i vite på grund av bristfällig arbetsmiljö på terminalen på Sturup.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Wolt och Bolt hotas med vite – överklagar

Arbetsmiljö. Matbudsföretagen Wolt och Bolt hotas med 200 000 kronor vardera i vite. Företagen har inte gjort nog för matbudens arbetsmiljö. Företagen anser att matbuden inte är arbetstagare hos dem och har överklagat.

Transportarbetarens logga

Transports a-kassa stängd på grund av attack

A-kassan. Transports a-kassa och samtliga övriga arbetslöshetskassor i landet har tvingats stänga på grund av en misstänkt cyberattack i slutet av förra veckan. Det betyder att det inte blir någon utbetalning på torsdag.

UPS-gods fraktas med paketbilar och tunga lastbilar. Plus flyg.

Dom: UPS måste betala 1,2 miljoner i vite

Arbetsmiljö. Förvaltningsrätten slår fast Arbetsmiljöverkets beslut att UPS ska betala 1,2 miljoner i vite på grund av bristfällig arbetsmiljö på terminalen på Sturup.

Wolt och Bolt hotas med vite – överklagar

Arbetsmiljö. Matbudsföretagen Wolt och Bolt hotas med 200 000 kronor vardera i vite. Företagen har inte gjort nog för matbudens arbetsmiljö. Företagen anser att matbuden inte är arbetstagare hos dem och har överklagat.

Transports a-kassa stängd på grund av attack

A-kassan. Transports a-kassa och samtliga övriga arbetslöshetskassor i landet har tvingats stänga på grund av en misstänkt cyberattack i slutet av förra veckan. Det betyder att det inte blir någon utbetalning på torsdag.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. Fredagen den 25 november samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.