”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Huvudskyddsombudsmärke
Foto: Justina Öster

Arbetsmiljöverket presenterade på Valborgsmässoafton den rapport som regeringen beställt. Uppdraget var att analysera dagens situation och ge förslag på åtgärder som kan leda till att fler vill bli skyddsombud. De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco reagerade kraftigt mot en skrivning, när myndigheten fick uppdraget:

”Regeringen anser att åtgärder behöver vidtas för att fler arbetstagare än i dag ska vilja engagera sig som skyddsombud, oavsett om skyddsombuden respektive arbetstagarna har en facklig tillhörighet eller inte”.

I tidningen Arbetsvärlden kritiserar Svenskt Näringslivs arbetsmiljöexpert Anna Bergsten Arbetsmiljöverket för att inte specifikt ha lyft frågan om facklig tillhörighet.

– Uppenbarligen har myndigheten inte velat eller vågat ta i frågan, säger hon som anser att skyddsombud inte är ett fackligt uppdrag.

Projektledare Jeanette Falk Berglind på Arbetsmiljöverket tillbakavisar i tidningen Arbetsvärlden kritiken och förklarar ”att det aldrig varit en del av uppdraget att ta hänsyn till om någon är facklig eller inte”. Regeringens skrivning om facklig tillhörighet var, enligt Falk Berglind en ”bakgrundstext” i beskrivningen och inte en specifikation av vad som skulle ”levereras i själva uppdraget”.

Parterna har kunskap

Fortsatta diskussioner om skyddsombudens hemvist hänvisar Arbetsmiljöverket till parterna. Myndigheten skriver också i rapporten att ”arbetsgivare och fack själva har ”den kunskap och de forum som behövs för att ta fram förslag på och genomföra lämpliga åtgärder, tillvägagångssätt, initiativ eller liknande” som skapar bättre förutsättningar för anställda att ta på sig uppdraget som skyddsombud.

Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg
Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg

Att föreslå lagändringar ingick inte i regeringens uppdrag och Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig säger:

– Det är positivt att Arbetsmiljöverket i rapporten bekräftar att arbetsmiljölagens kapitel 6, paragraf 2 gäller. Men negativt att man från regering och arbetsgivarhåll fortsätter att försöka slå sönder ett fungerande system med risk för att hela jämvikten mellan arbetsgivare och fack på arbetsmarknaden rubbas.

Lagtexten lyder:

Skyddsombud utses av en lokal arbetstagarorganisation som är eller brukar vara bunden av kollektivavtal i förhållande till arbetsgivaren. Finns det inte någon sådan organisation, utses skyddsombud av arbetstagarna”.

– I de allra flesta fall utses skyddsombud av fackförbunden, men vi har också haft problem med falska skyddsombud, som utsetts av arbetsgivaren. Ombuden behöver fackets stöd för att kunna och våga driva arbetsmiljöfrågor på arbetsplatserna. Det framgår också tydligt i Arbetsmiljöverkets rapport, säger Martin Miljeteig.

Fler skyddsombud

Undersökningen lyfter fram att antalet skyddsombud minskar inom LO-förbunden, där majoriteten av ombuden arbetar, men ökar inom tjänstemannafacken. Arbetsmiljöverket har inget eget register över skyddsombud utan stödjer sig på uppgifter från fackförbunden och enkäter som gjorts av bland annat tidningen Arbetet.

– Men vi har inga problem att rekrytera skyddsombud. Vi har till och med ökat antalet med 100 ombud under 2023 och 2024, säger Martin Miljeteig.

Vad beror det på?

– Vi jobbar mycket med de enskilda individerna, skyddar dem om arbetsgivare inte samverkar och skapar förutsättningar för dem att jobba för en bättre arbetsmiljö. Däremot visar våra enkäter att uppdraget inte är så lätt och att arbetsgivare inte alltid samverkar.

– I branscher utan kollektivavtal och där arbetsgivare ägnar sig åt arbetslivskriminalitet och fuskar på olika sätt är det också fruktansvärt svårt att vara skyddsombud.

Skyddsombudsmärke, TransportHösten 2022 presenterades en statlig utredning som föreslog att regionala skyddsombud ska kunna besöka arbetsplatser, som har eller brukar ha kollektivavtal. I dag får ombuden bara tillträde till arbetsplatser med minst en medlem.

– Regeringen borde ha genomfört det förslaget i stället för att tillsätta ännu en utredning om skyddsombuden, säger Martin Miljeteig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    10 maj, 2024

    Skyddsombud skall vara opartiska och vara utsedda av arbetsmiljöverket för att värna om de anställdas arbetsmiljö det är åtminstone min åsikt. Alla arbetsplatser och alla arbetsgivare skall vara skyldiga att ta emot besök av skyddsombud som är utsedda av Arbetsmiljöverket det är också min åsikt. Facken kan ägna sig åt detta med löner, arbetstider, schemaläggning, anställningsavtal och andra saker som de fackanslutna kan behöva ha hjälp med.

Lästips:

Rastplats

700 krav från Arbetsmiljöverket efter inspektioner

Åkeri. Arbetsmiljöverket har genomfört en stor granskning av åkeribranschen. 400 företag har granskats och tre fjärdedelar av dem behövde komma med åtgärder.

Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Förvånande, märkligt, underligt

Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet. (UPPDATERAD)

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.