Close
Välbesökt möte i Bollnäs. Transports avdelningar 11 och 18 bjöd in åkare och förare som utför samhällsbetalda resor i Region Gävleborg.
Close

Nytt bokningssystem – orimliga körtider

Servicetrafik. I maj införde trafikbolaget i Gävleborgs län ett nytt system för färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. För många chaufförer med redan tajta körtider innebar det att uppdrag blev omöjliga. Och dagligen se hur stress och förseningar ytterst drabbar dem som är i behov av transport.

Nils Ehrling Foto: Lilly Hallberg

– Jag upplever att körtiderna var bättre med det gamla systemet, det var lättare att hinna till kunderna. I dag är det oftare man blir sen till nästa körning om man inte bryter mot hastighetsgränserna, säger Nils Ehrling.

Han har över 20 års erfarenhet av samhällsbetald trafik i länet, både som åkare och som anställd chaufför hos Gävle Taxi en period. I dag kör Nils åter eget, med specialutrustad buss, men är kvar som medlem i Transport.

– Jag kan tänka mig hur det är för nya chaufförer, jag har svårt att hinna med, säger han.

Under sina år i branschen har han sett hur ”taxikartan ritats om”, hur upphandlingarna av servicetrafik allt oftare vinns av aktörer som konkurrerar med låga priser.

Nils Ehrling efterlyser dialog med ansvariga, både ansvariga tjänstemän på X-trafik och regionens politiker.

– I dag upplever jag inte att vi har någon verklig dialog med dem även om det är deras diplomatiska svar, säger Nils Ehrling.

Branschträff för åkare och förare

Den 29 augusti bjöd två Transportavdelningar – avdelning 11 Norduppland/Gästrikland och avdelning 18 Hälsningland – gemensamt in till en branschträff i Bollnäs för åkare och förare som utför samhällsbetalda resor i Region Gävleborg.

Med var också politiker och tjänstemän, liksom representanter från bland annat Transportstyrelsen.

En punkt var genomgång av upphandlad trafik och hur den påverkar branschens aktörer.

– Det har varit problem under lång tid. Upphandlingarna riskerar att slå undan benen på seriösa företag som betalar enligt avtal. En fråga är uppföljning av lönerna, särskilt i bolag som vunnit avtal genom att ta orealistiskt lite betalt, säger Niclas Sandström, ombudsman på Gävleavdelningen.

– Till det kommer ett nytt planeringsverktyg, som verkar inkomplett med tider som inte stämmer. Det har varit något av hela havet stormar.

Också konsekvenser av det nya bokningssystemet kom upp på mötet. Den som kör för fort för att hinna riskerar att straffas för det, förseningar straffas med viten.

Personer med rätt att åka ensamma i bilen men som bokats för samåkning, körorder från Bollnäs till Akademiska sjukhuset i Uppsala där 48 minuter ”saknas” vid laglig körning, förare som tvingas ta raster ute i skogen och andra som överväger att sluta.

Fortsättning på arbetet

Monica Westlund är enhetschef för servicetrafik hos X-trafik. Hon framhåller först att det var helt nödvändigt att införa ett nytt boknings- och planeringssystem, som i grunden bygger på generella körtider.

– Sedan det infördes i maj har vi gjort en hel del åtgärder för att trimma det. Fördelen är att vi kan göra justeringar i systemet själva, utan att behöva anlita leverantören.

En sådan åtgärd är att lägga längre körtider vid rusningstrafik i tätorter; Gävle, Sandviken, Hudiksvall, Söderhamn och Bollnäs. En annan är längre körtider under vintermånaderna eller när väderförhållandena kräver det.

– Vi har också öppnat en särskild funktionsbrevlåda i och med att det nya systemet infördes.

Dit kan trafikföretagens kontaktpersoner vända sig med sådant som inte fungerar om det är återkommande.

Monica Westlund betonar att det är ett pågående arbete för att få trafiken att flyta så bra som möjligt, för alla inblandade. Det gör även facket. Uppföljning på Bollnäsmötet, med bland annat trafikföretagen, är inplanerat till januari nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Skolskjutsar är en viktig del av den upphandlade trafiken.

Vägen till säkrare upphandlingar

Servicetrafik. Myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor genom att inte ställa arbetsrättsliga krav vid upphandling, visar Riksrevisionens granskning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.