Close
Färdtjänstförare och fack är starkt kritiska för hur Östgötatrafikens nya bokningssystem för anropsstyrd trafik fungerat i praktiken.
Close

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Den 1 april i år införde Region Östergötlands trafikbolag ett nytt system för att bokningar av anropsstyrd trafik; färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar.

Samir Atlagic. Foto: privat

– Det finns bara ett ord som beskriver hur det varit på sistone. Kaos, säger Samir Atlagic.

Han är Transportombud på Taxibil i Östergötland, en av länets större taxibolag med depåer i Norrköping, Linköping och Motala.

Samir Atlagic, som själv utgår från Norrköping, har kört servicetrafik i närmare 14 år. Han säger att han aldrig upplevt något liknande:

– Folk gråter av stress, vi går alla på knäna. Många är sjukskrivna. Och vi är förbannade allihop.

Chaufförerna i Norrköping har just haft ett möte om situationen som uppstått sedan Östgötatrafiken införde det nya bokningssystemet, något de fick reda på skulle ske bara två veckor före det blev skarpt – utan någon provperiod.

Liksom chaufförerna som kör för Connect Bus har nu även förarna på Taxibil i Östergötland skrivit en lista med krav till Östgötatrafiken. Det rör bland annat realistiska körtider och i förväg inplanerad tid för den längre rasten, samt möjlighet att äta lunch på depån.

Både Beställningscentralen och facket, Transports Linköpingsavdelning, har fått ta emot mängder av samtal om det kaos bokningssystemet skapat de senaste veckorna.

– Systemet är galet. Det förra hade brister, nu är det en katastrof. Ingen klarar de körtider det handlar om ibland ens om man skulle bryta mot trafikreglerna, säger Samir Atlagic.

– Det kan handla om minuter för att köra en person som är över 90 år och sjuklig, som behöver ett speciellt fordon, kanske bälte eller rullstol. Och systemet gör fel, blandar barn med vuxna och ensamåkare i fordon med flera.

Flera av kollegorna har sett sig om efter nya jobb, än fler funderar på att byta bransch om det inte sker någon förändring. Tankar som också finns hos Samir Atlagic.

– Tyvärr är det så, jag har funderat på att leta efter något annat om det inte blir en förändring, säger han.

– Det finns de som kört i över 20 år och knappt klarar jobbet nu. Om det är så för oss som kört länge, hur ska det då inte vara för dem som nyss börjat? De slutar ju direkt.

Samtidigt framhåller Samir Atlagic att arbetsgivarna, taxibolagen, har förståelse för den omöjliga situationen. Men att det är regionens trafikbolag, Östgötatrafiken, som ytterst har ansvar.

– Arbetsgivaren försöker ju, och skickar hela tiden avvikelserapporter. Och vi som kör ringer Beställningscentralen, men får bara höra att de inte kan hjälpa oss, att det inte finns bilar, säger Samir.

– Jag har faktiskt knappt ord för hur det fungerar.

”Rena försämringar”

Mats L Andersson är ombudsman med ansvar för taxiavtalet på Transports avdelning i Östergötland. Och han förstår att systemet retat upp förarna.

– Du kommer och börjar jobba klockan halv sju och sedan kommer det upp att den långa rasten ska du ha klockan elva. Och sedan ändras det och det kommer upp om lunchrast klockan tio, säger han.

Mats L Andersson Transport avdelning 4 Östergötland
Foto: John Antonsson

Körtiderna är helt orimliga, enligt Mats L Andersson.

– Det kan ibland vara fem minuter mellan Norrköping och Linköping. De orealistiska tiderna har gjort att chaufförerna ringer Beställningscentralen och hamnar i telefonkö, och i värsta fall har det varit väntetid på upp till en timme, säger han.

Enligt honom är det också självklart att chaufförerna vill kunna ta sin lunch på sin depå där de kan värma mat, tvätta av händerna och har tillgång till fikarum – inte på ett sjukhusområde.

Facket har haft flera möten om bokningssystemet med arbetsgivarna och även fört diskussioner med Östgötatrafikens ansvariga. Det har bland annat resulterat i att förarna nu ska få ta lunch på sin depå och besked om dagens långrast ligger direkt på morgonen. Förändringar som ska genomföras från den 1 maj.

– Men allra bäst hade det ju varit om förarna fått ha sin lunchrast inlagd i schemat, och så tycker vi att det ska vara. Men ett exakt schema som tidigare blir det inte, säger Mats L Andersson.

Han håller med om att ett nytt system kan dras med vissa ”barnsjukdomar” till att börja med, brister som går att bygga bort på sikt.

– Men här handlar det om rena försämringar för våra medlemmar. Och när man laborerar med förarnas raster är det ju någon som laborerat, och som lagt in ändringar i systemet, säger Mats L Andersson.

En svårighet för facket i sammanhanget är att de har en part – de olika arbetsgivarna – som de egentligen kan förhandla med. Men taxiföretagens hållning är på flera sätt densamma som förarnas, och med det nya systemet riskerar de dessutom höga viten för förseningar.

Det är regionens trafikbolag som har den verkliga makten i sammanhanget. Vilket alltså leder tillbaka till Östgötatrafiken och det nya, flexibla bokningssystemet.

– Det är en ökad flexibilitet som är helt ensidig – alla vill spara pengar och göra verksamheten så effektiv som möjligt, men det blir våra medlemmar som får stå för notan, säger Transports ombudsman på Linköpingsavdelningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

LO: ”Dags att sänka arbetstiden”

Arbetstid. ”Det är dags att sänka arbetstiden för alla som jobbar i Sverige för det har vi helt enkelt råd med”. Så sa ordförande Johan Lindholm när LO presenterade sin slutrapport om förkortad arbetstid.

Avtal 2025
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

Norwegian-klubbens ordförande stolt över nytt avtal

Kabinavtalet. Norwegian-klubbens ordförande Danijel Kovacic har varit med under hela vägen till Transports första avtal för kabinpersonal. – För mig är det extra speciellt eftersom det var jag, Susanne Kindblad, Karen Paz Vasquez och vår kabinklubb som startade resan från Unionen till Transport.