Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.
Close
Mikael Ladman, ombudsman med ansvar för bevakningsavtalet, talar på Avarnklubbens konfliktskola i Stockholm.
Close
Avtal 2023

De laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Vad händer om parterna inte kommer överens? Är det risk att det blir strejk den 1 juni? Vilka olika konfliktåtgärder finns det? När är det dags att ta på västen som strejkvakt? Vilka får strejka, egentligen? Vad kan arbetsgivaren ta till för motåtgärder? Får man lön om man inte arbetar?

Den sista maj löper bevaknings- och säkerhetsavtalet ut. Förhandlingar för nytt kollektivavtal har inletts med arbetsgivarparten, Säkerhetsföretagen. Men de är långt ifrån klara.

– Det har varit mycket frågor och vår skyldighet inom facket är att ge svar. Konfliktskolan fyller uppenbart ett behov, säger Jörgen Öhman, tillförordnad ordförande i Avarnklubben.

Fackklubben är en av de största inom Tranport. Till Avarnklubbens konfliktskola var samtliga kollektivanställda på Avarn i Stockholm, både medlemmar och icke medlemmar, välkomna.

Ett tjugotal transportare kom på onsdagskvällen till utbildningen, som hölls i en lokal i närheten av Avarns lokaler i Västberga. Konfliktskolan fick flytta ut från den ordinarie klubblokalen hos säkerhetsbolaget.

Utbildningen genomfördes två kvällar, både den 16 och den 17 maj. Det var medvetet med tanke på bevakningsanställdas arbetstid. Spegelvända scheman var orsaken till att även klubbens medlemsmöte, efter utbildningen, hölls både på tisdagen och onsdagen.

– Alla ska ha en chans att komma. Det kan ändå vara svårt att få folk att komma efter långa arbetspass, säger Jörgen Öhman.

På plats var också gamla klubbordföranden, Alexander Saviharju, ny ordförande för Transports Stockholmsavdelning. Liksom ombudsmännen med ansvar för bevakningsavtalet på avdelningen, Mikael Ladman och Magnus Kinnunen.

Magnus Kinnunen, som också sitter i avtalsdelegationen, inledde med att tala om vad arbetsgivarsidan vill. Det gäller bland annat önskan om att införa individuella löner, i stället för dagens tarifflöner och att det ska räcka för arbetsgivaren att enbart skicka ut scheman och lönespecifikationer digitalt.

Både förslagen säger Transport helt nej till. Liksom Säkerhetsföretagens önskan att kunna förlänga provanställningsperioden, från sex till tolv månader.

– Aldrig i helvete, vi tycker att redan sex månader är för långt, sa Kinnunen.

Så lyftes vad Transport vill uppnå, bland annat:

  • Sänkt arbetstid med tolv timmar i månaden.
  • Branschvanetillägg för den med många år i yrket.
  • Schema senast 14 dagar innan en schemalagd period startar.
  • Höjd lön för nyanställda.
  • Högre lön (5,5 procent) och högre ob-ersättning.

Flera på mötet hade också frågor om hur det fungerar i dag i praktiken, bland annat när det rör dispenser för övertidsarbete.

Sedan handlade det om årets avtalsrörelse. Och det alla delegationer har med sig till förhandlingarna, oavsett avtalsområde: Pengar, pengar, pengar.

– Det har sett rätt bra ut hittills med de avtal som är klara, sa Mikael Ladman.

Lönehöjningarna ligger för i stort sett samtliga över märket, industrinfackens normerande procentsats. Som Transport tidigt avvisade som riktlinje när det handlar om de egna kollektivavtalen.

Men att Transport i årets avtalsrörelse valt att stå utanför LO-samordningen betyder inte att yrkesgrupper inom förbundet som när de slåss för bättre kollektivavtal saknar backning, underströk Ladman:

– Ni står inte ensamma i kampen, det finns en vilja från andra yrkesgrupper inom förbundet att ge stöd.

Vad händer då när bevakningsavtalet löper ut, den sista maj?

– Jag tror inte att man kommer slå på den stora trumman, att det om det blir tal om konflikt blir andra åtgärder än strejk, sa Mikael Ladman.

Övertidsblockad och nyanställningsstopp kan vara sådana konfliktåtgärder som blir aktuella. Något som nämndes på konfliktskolan var också punktinsatser på strategiska platser, som entimmes arbetsnedläggning vid flygplatser och i hamnar. Kostar lite för Transport, skrämmande bara som tanke för arbetsgivaren.

Men den som ville veta konkret tågordning vid en konflikt fick svaret att det inte går att säga exakt; i sakens natur ligger att konflikter ska skapa ett slags kaos för arbetsgivaren och då går det inte att vara så förutsägbar.

Det är Transports förbundsstyrelse som beslutar om strejk. Liksom det är förbundsstyrelsen som tar beslut om hur hög strejkersättningen blir från ”strejkkassan”.

Arbetsgivarsidan kan svara med att stänga ute de anställda från ett företag – lockouta – och då är det enbart fackets medlemmar som får ersättning. Vid en total lockout får alltså de som inte är med i facket varken lön och pengar från strejkkassan. Vid en partiell kan arbetsgivaren enbart stänga ute fackets medlemmar och ge de icke organiserade arbetarna tillträde till arbetsplatsen.

Men så långt som kommer det sannolikt inte gå i år, enligt dem som talade på Avarnklubbens konfliktskola. Vilket också hördes röster som beklagade. Att Transport ska vara ett kampförbund rådde dock enighet om.

Förhandlingarna för nytt bevakningsavtal återupptas i slutet av månaden, den 30 och 31 maj.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Herr Ano Nym:
    4 juni, 2023

    Otroligt lågt lönekrav på 5,5%. Man borde gå ut med 15,5% då vi levt med extrem inflation länge nu.

  2. Robin:
    30 maj, 2023

    Givetvis så borde individuella löner samt endast digitala scheman godkänas.

    Varför ska jag tjäna lika mycket som någon som presterar mindre än vad jag gör?

  3. Morgan Nero:
    24 maj, 2023

    Väldigt bra nyttig läsning för mig hade velat vara med på denna konflikt skola

  4. Sandra:
    19 maj, 2023

    Väldigt bra initiativ att informera om rättigheter och skyldigheter vid en konflikt! Lärorikt för alla och viktigt att veta om.
    Att arbetsgivaren begärt att informationsmötet flyttas ut från företagets lokaler visar vad Avarn tycker om den fackliga organisationen och medarbetarna. Likaså att arbetsgivaren föreslår 0% i löneökning. Hur mycket fick chefen i lönelyft?

Lästips:

En vit limousin på Hornsgatan i Stockholm.

Nya löner för hyrverk

Limousinchaufförer. Den 28 september 2023 tecknades nytt avtal för limousinchaufförer och andra som går under avtalet för hyrverk.

LO-borgen. Foto: Shutterstock

Nytt avtal för Samhall

Samhall. Den 1 oktober 2023 höjdes grundlönen för Samhall-anställda med 1 020 kronor. Nästa år kommer lönen att höjas med 931 kronor från den 1 oktober 2024. Dessutom höjs arbetsuppgiftstilläggen.

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport.

Nytt avtal för reklamutdelare långt bort

Reklamutdelning. I somras sa Transport upp avtalet som kallats Sveriges sämsta. Och uppmanade medlemmar att söka andra jobb. Nu har parterna mötts igen men utsikterna till framgång är små, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2023

Nya löner för hyrverk

Limousinchaufförer. Den 28 september 2023 tecknades nytt avtal för limousinchaufförer och andra som går under avtalet för hyrverk.

Avtal 2023

Nytt avtal för Samhall

Samhall. Den 1 oktober 2023 höjdes grundlönen för Samhall-anställda med 1 020 kronor. Nästa år kommer lönen att höjas med 931 kronor från den 1 oktober 2024. Dessutom höjs arbetsuppgiftstilläggen.

Global utblick från LO-borgen

Internationellt. Majoriteten av världens länder hindrar i dag människor att gå med i en fackförening. Och när demokratin trängs tillbaka blir facken måltavla. Men det finns också positiva exempel i världen på stärkt facklig närvaro, visar en ny rapport från LO.

Tidningsbud i Ystad

Högre chefer lever längre än arbetare

Statistik. Chefer med högre utbildning och inkomst lever generellt längre än arbetare med kortare utbildning och lägre lön. Kvinnliga och manliga tidningsbud, liksom manliga återvinningsarbetare, ligger i riskzonen för kortare liv, enligt en rapport från SCB

Avtal 2023

Nytt avtal för reklamutdelare långt bort

Reklamutdelning. I somras sa Transport upp avtalet som kallats Sveriges sämsta. Och uppmanade medlemmar att söka andra jobb. Nu har parterna mötts igen men utsikterna till framgång är små, enligt fackets förhandlare.

Skredet på E6: Tung trafik stora utmaningen

Trafik. Natten till i lördags rasade stora delar av E6:an utanför Stenungsund i ett jordskred. Vägen är nu helt avstängd och trafiken leds om via riksväg 650 över Ucklum. Men Trafikverket vill att tung trafik i stället ska gå via Trollhättan på E45:an.

Bilkö fotad från förarplatsen

Se upp! Med höstmörker kommer fler viltolyckor

Viltolyckor. Hösten är här, så var uppmärksam bakom ratten. Och du som går: Glöm inte reflexer! Under oktober och november ökar antalet skadeanmälningar till försäkringsbolagen om viltolyckor rejält.

Hyllning och tjat om tjänstepension

Pension. På onsdag infaller Tjänstepensionens dag. Och denna försäkring är det hög tid att ägna tid åt, oavsett var du befinner dig i arbetslivet.

Svinpest – så påverkas sophanteringen

Miljöarbete. En avfallsanläggning i Fagersta misstänks vara platsen där vildsvin smittats av afrikansk svinpest. Lokalt har kraven för hantering av hushållssopor redan blivit hårdare men det kan bli skärpta regler i hela landet, enligt ansvariga myndigheter.

SD-uteslutning till Europadomstolen

Facket. Transport tar frågan om förbundets rätt att utesluta en SD-politiker vidare till Europadomstolen. Det beslutade förbundsstyrelsen på ett extramöte på måndagskvällen.

Transport ute och träffar transportarbetare

Uppsökeri. Runt om i landet pågår Transportarbetareförbundets kampvecka, då förbundets anställda ger sig ut till rastplatser och arbetsställen för att träffa anställda i Transports olika branscher. En hel del frågor handlar om det nya avtalet för åkerichaufförer och terminalarbetare.

Hallå där!

Henrik Hansson

… modellbyggare från Kvidinge, Skåne, som nyligen blev både nordisk mästare och tog hem publikpriset vid Trailer Trucking-festivalen i Mantorp.

Transport stämmer Varbergs taxi inför Arbetsdomstolen

Taxi. Facket har rätt att få ut uppgifter om övertid för alla anställda chaufförer, hävdar Transportarbetareförbundet. Men Varbergs taxi vill bara lämna ut anteckningar om medlemmar i facket. Nu stämmer Transport taxibolaget inför Arbetsdomstolen för brott mot kollektivavtalet.