Close
Hösten 2013 startade Allonias Sebhatu kampen mot Cabonline, som då hette Fågelviksgruppen.
Close

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

– Samtransåkaren jag fick jobb hos följde inte kollektivavtalet. När jag ifrågasatte arbetstiderna och lönen blev jag utsparkad, säger han.

Allonias Sebhatu blev rikskänd när han började organisera chaufförer på Taxi Kurir och Taxi 020, två av bolagen som ingick i Fågelviksgruppen. En koncern som senare bytte namn till Cabonline.

På senhösten 2013 organiserade han protestaktioner utanför Taxi Kurirs huvudkontor och han fick sedan huvudrollen i dokumentärfilmen Taxiklubben, som visades på bio.

Kort efter att Allonias Sebhatu tvingats bort från Taxi Kurir fick han nytt jobb – som färdtjänstchaufför söder om Stockholm. De senaste fyra åren har han kört för bolaget Sirius, både som egenföretagare och anställd.

Han beskriver Sirius och åkaren han körde för som seriösa arbetsgivare.

– Bolagen följde kollektivavtalet och arbetstidsreglerna. Det var ordning och reda, förtydligar han.

I våras gjorde Huddinge och några andra kommuner söder om Stockholm en ny upphandling av färdtjänst och skolresor. Vinnare blev Samtrans, som tog över trafiken i juli.

Allonias Sebhatu sökte och fick jobb hos en Samtransåkare med fyra minibussar. Anställningen började med en tre dagar lång utbildning i Samtrans regi.

– Det första jag frågade var om kollektivavtalet. Svaret jag fick var att alla de anslutna åkarna tillämpar Transports kollektivavtal.

Allonias Sebhatu började köra den 21 augusti. Ganska snabbt reagerade han över arbetstiderna, som i snitt blev 9,5 timmar per dag – när lunchrasten räknats bort. Betalningen skulle inte heller komma upp i avtalets nivå, insåg han.

När Allonias Sebhatu tog upp saken med åkeriet blev reaktionen drastisk:

– Åkaren sa upp mig muntligt, det var torsdagen den 1 september. På fredagen hade han ändrat sig. Men det slutade ändå med att han åkte hem till min familj på lördagen och krävde att få nyckeln till färdtjänstbussen.

Transportarbetaren träffar Allonias Sebhatu på måndagen, efter den omtumlande helgen. Han har kontaktat facket, som får en svår nöt att knäcka.

– Jag hade inte fått något anställningsbevis. Åkaren la fram ett när jag anställdes, men det innehöll fel som jag påpekade och då tog han snabbt tillbaka den enda kopian.

Turerna på Samtransåkeriet har tänt stridsviljan igen hos Allonias Sebhatu. Han hävdar att Samtrans vann färdtjänstkontraktet i södra Stockholm genom att dumpa priserna.

– Vad som än händer kommer jag att fortsätta kämpa för att chaufförerna ska ha bra villkor. I decennier slogs svenska arbetare får att få kollektivavtal, det måste vi hålla i.

– Jag är inte orolig för framtiden. Jag vet att jag är en bra färdtjänstförare, en chaufför som gillar jobbet och som uppskattas av kunderna. Jag kommer att få jobb någon annanstans.

Transportarbetaren har sökt åkeriet, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Yon SEB:
    1 oktober, 2020

    I stort sett är det kommunerna som tillåter att arbetarna blir lurade. De vet väl att prisdumpningen inte håller måttet. Det värsta är att de förväntar sig att vi betalar 30 procent skatt för det. Prisdumpningen av kommunerna är oansvarig!!!

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Yrkesförarens dag 9/9!

Transport. De ser till att både människor och gods kommer fram dygnet runt, alla dagar på året. På torsdag, den 9 september, hyllas landets yrkesförare på sin egen dag.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Inga generella beslut om plexiglasskydd i taxi

Taxi. – Vi har inte möjlighet att fatta generella beslut för en hel bransch. Så bemöter Arbetsmiljöverket Transports kritik om långsamma beslut när det gäller coronaskydd för taxi- och färdtjänstförare.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Krav på plexiglasskydd i taxibilar

Färdtjänst. Barriärskydd mellan chaufförer och resenärer och stopp för passagerare i framsätet. De corona-kraven riktar Arbetsmiljöverket till två taxibolag i Örebro. Är åtgärderna inte genomförda den 3 september hotar myndigheten med vite på 100 000 kronor.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.