Elsa Alm är LO:s ungsekreterare och talar med unga på arbetsplatser
Close
LO:s ungsekreterare Elsa Alm har i början av sommaren varit runt om i landet på den årliga sommarkampanjen, riktad till unga på väg ut i arbetslivet.
Close

Kampanjar för trygg väg ut i arbetslivet

Facket. Just nu börjar många sitt första jobb. Under två veckor har LO drivit en uppsökande kampanj, riktad till sommarjobbare och unga på väg ut i arbetslivet.

Får jag sitta i kassan som 16-åring? Ska jag provjobba utan lön? Hur ska det fungera med raster när man säljer jordgubbar vid vägkanten dagen lång? Frågorna är många.

– Första jobbet är speciellt, det är stort att ha fått ett arbete och att tjäna egna pengar. Men det kan också vara mycket som man inte har koll på och kanske inte tänkt på innan, säger LO:s ungsekreterare Elsa Alm.

– Vår uppgift är att stärka unga, att ge stöd och tips för vad som gäller i arbetslivet och vilka rättigheter du har.

Med start måndagen efter midsommar har LO:s ungsekreterare Alm, tillsammans med företrädare från de olika LO-distrikten i landet, varit ute på arbetsplatser och evenemang där många unga sommarjobbar eller samlas. Glasskiosker, kaféer, minigolfbanor, hotell och restauranger, jordgubbsförsäljare i vägrenar…

Den första juliveckan har Elsa Alm träffat unga i arbete i bland annat Ystad, Växjö och Motala. När Transportarbetaren talar med henne är hon i Göteborg och ska senare på dagen till köpcentrumet i Nordstaden.

– Vi ska träffa folk i butiker och informera, säger hon.

”Solskensavtal” helt fel

Frågor om rätt till rast, tillåtna arbetstider och om ändringar i scheman är vanliga året om. Och många unga tar också upp problem med otrygga anställningar, berättar Elsa.

– Sedan är det ju vissa saker som är speciella för sommaren, som jordgubbsförsäljning – det är rätt vanligt att de som jobbar med det får stå väldigt länge vid vägkanten. Men man har alltid rätt till en paus och raster efter en viss arbetad tid. Det är tydligt reglerat hur det ska vara. Det är sådant vi svarar på, sådant arbetsgivaren inte informerat om, säger hon.

Ett annat typiskt sommarfenomen är så kallade solskensavtal, som strider helt mot alla regler. Exempel på sådant är att arbetsgivaren skickar hem personal tidigare från glasskiosken när det regnar. Det går visserligen bra så länge det är med lön enligt schemat: Står det sex timmar är det sex timmars betalt arbete som gäller.

LO:s ungsekreterare tycker att de flesta arbetsplatser hon varit i kontakt med är bra, att arbetsgivaren vill göra rätt för sig. Ändå är det så att ungdomar löper större risk än andra att skadas på jobbet. Anställda i åldersgruppen 16–24 år är överrepresenterade i statistiken över anmälda arbetsskador och juli är den månad då flest unga skadas, visar statistik från Arbetsmiljöverket. Den statliga myndigheten efterlyser bra introduktion och handledning från arbetsgivarna.

– Många unga vi träffar säger just sådant som ”jag har inte fått så mycket instruktioner”, säger Elsa Alm.

Hjälp från jobbjour

LO har även en jourlinje där det går att få stöd och råd om det dyker upp problem. På hemsidan ”Koll på jobbet” finns kontaktuppgifter och det går att få svar både på telefon, mejl och i chatt. Hjälpen är gratis och det krävs inte medlemskap i facket för att få svar.

På LO:s Koll på jobbet–sida finns också de vanligaste frågorna samlade. Bland annat den om det är rätt med provanställning utan lön. Svar: Nej. Däremot går det att som 16-åring jobba med nästan vad som helst, med undantag för arbete med farliga kemikalier, för tunga lyft eller med maskiner där det finns särskilda risker. Det är heller inte tillåtet inte att arbeta ensam. Men annars är det upp till arbetsgivaren att avgöra om det är lämpligt med kassajobb, så länge det sker inom tillåtna tider.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.