Close
Koll på jobbet tack vare ordentlig introduktion. Men Arbetsmiljöverkets statistik visar att unga män, 16–24 år, är de som anmäler flest arbetsolyckor. Förlorad kontroll över transportfordon är en av de vanligaste orsakerna. (GENREBILD)
Close

Arbetsmiljöverket inspekterar sommarjobb

Arbetsmiljö. Förra sommaren råkade nära 1 500 ungdomar ut för olyckor på jobbet och blev tvungna att sjukskriva sig. I år inspekterar Arbetsmiljöverket arbetsplatser som är vanliga bland unga.

De flesta unga är glada att alls ha fått ett jobb. Men många vet inte riktigt vad de har rätt till på arbetet. Eller vad arbetsgivaren har rätt att kräva.

Ungdomar löper större risk än andra att råka ut för arbetsolyckor och är överrepresenterade när det gäller antalet anmälda arbetsskador, visar Arbetsmiljöverkets statistik.

Erna Zelmin. Foto: Pressbild Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljöverkets generaldirektör, Erna Zelmin, betonar i ett utskick från den statliga myndigheten arbetsgivares ansvar när det gäller introduktion och handledning för nyanställda:

– Arbetsgivare behöver ta hänsyn till att många sommarjobbare är oerfarna, kan vara ovana vid den utrustning som används och kanske inte vågar fråga om de är osäkra. Många olyckor går att förebygga om nyanställda får en bra introduktion. Det blir extra viktigt i sommar, när ungdomarna kommer ut på sina första sommarjobb, så att de får en säker start i arbetslivet, säger hon.

Juli är den månad då flest ungdomar skadas på jobbet. Många unga sommarjobbar då – på lager och restauranger och inom handel, fastighetsservice och omsorg. Det är också här de flesta arbetsplatsolyckor som anmäls sker. Lagerassistenter, truckförare, byggnadsarbetare, hemvårdsbiträden och köksbiträden ligger högst i statistiken över anmälda arbetsolyckor bland unga.

Truckolyckor vanliga

Under de senaste fem föregående somrarna, 2018–2022, har över 7 000 unga, mellan 16 och 24 år, anmält att de skadats i arbetsolyckor så allvarligt att det lett till sjukskrivning. Vanligast orsak till olyckorna är förlorad kontroll över transportmedel, som truckar. Det är också vanligt med belastningsskador orsakade av tunga lyft, exempelvis inom vård och omsorg, liksom olyckor vid hantering av verktyg, som vassa knivar.

Arbetsmiljöverket har även tidigare år inspekterat branscher där andelen unga är stor. De tidigare inspektionerna visar att det ofta saknas rutiner för att undersöka, riskbedöma och åtgärda risker i arbetsmiljön. Det får konsekvensen att det också blir svårt att ge en fungerande introduktion för nya medarbetare.

Under årets inspektioner fokuserar Arbetsmiljöverket på arbetsplatser inom bland annat handel, hotell, restaurang och kafé samt fastighetsskötsel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. (UPPDATERAD 25-06-03) Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

En vanlig arbetsdag i livet som kraftlinjeinspektör. Foto: Michael Moe

Michael inspekterar på höga höjder

Ny teknik. Drönare blir allt vanligare och kommer i framtiden att kunna användas mer och mer för olika typer av transporter. Vilka är möjligheterna, och vilka hinder finns det på vägen? Kommer vi kanske snart att kunna åka drönartaxi om persontransporter blir verklighet?

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

LO: ”Dags att sänka arbetstiden”

Arbetstid. ”Det är dags att sänka arbetstiden för alla som jobbar i Sverige för det har vi helt enkelt råd med”. Så sa ordförande Johan Lindholm när LO presenterade sin slutrapport om förkortad arbetstid.

Avtal 2025
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

Norwegian-klubbens ordförande stolt över nytt avtal

Kabinavtalet. Norwegian-klubbens ordförande Danijel Kovacic har varit med under hela vägen till Transports första avtal för kabinpersonal. – För mig är det extra speciellt eftersom det var jag, Susanne Kindblad, Karen Paz Vasquez och vår kabinklubb som startade resan från Unionen till Transport.