Close
Koll på jobbet tack vare ordentlig introduktion. Men Arbetsmiljöverkets statistik visar att unga män, 16–24 år, är de som anmäler flest arbetsolyckor. Förlorad kontroll över transportfordon är en av de vanligaste orsakerna. (GENREBILD)
Close

Arbetsmiljöverket inspekterar sommarjobb

Arbetsmiljö. Förra sommaren råkade nära 1 500 ungdomar ut för olyckor på jobbet och blev tvungna att sjukskriva sig. I år inspekterar Arbetsmiljöverket arbetsplatser som är vanliga bland unga.

De flesta unga är glada att alls ha fått ett jobb. Men många vet inte riktigt vad de har rätt till på arbetet. Eller vad arbetsgivaren har rätt att kräva.

Ungdomar löper större risk än andra att råka ut för arbetsolyckor och är överrepresenterade när det gäller antalet anmälda arbetsskador, visar Arbetsmiljöverkets statistik.

Erna Zelmin. Foto: Pressbild Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljöverkets generaldirektör, Erna Zelmin, betonar i ett utskick från den statliga myndigheten arbetsgivares ansvar när det gäller introduktion och handledning för nyanställda:

– Arbetsgivare behöver ta hänsyn till att många sommarjobbare är oerfarna, kan vara ovana vid den utrustning som används och kanske inte vågar fråga om de är osäkra. Många olyckor går att förebygga om nyanställda får en bra introduktion. Det blir extra viktigt i sommar, när ungdomarna kommer ut på sina första sommarjobb, så att de får en säker start i arbetslivet, säger hon.

Juli är den månad då flest ungdomar skadas på jobbet. Många unga sommarjobbar då – på lager och restauranger och inom handel, fastighetsservice och omsorg. Det är också här de flesta arbetsplatsolyckor som anmäls sker. Lagerassistenter, truckförare, byggnadsarbetare, hemvårdsbiträden och köksbiträden ligger högst i statistiken över anmälda arbetsolyckor bland unga.

Truckolyckor vanliga

Under de senaste fem föregående somrarna, 2018–2022, har över 7 000 unga, mellan 16 och 24 år, anmält att de skadats i arbetsolyckor så allvarligt att det lett till sjukskrivning. Vanligast orsak till olyckorna är förlorad kontroll över transportmedel, som truckar. Det är också vanligt med belastningsskador orsakade av tunga lyft, exempelvis inom vård och omsorg, liksom olyckor vid hantering av verktyg, som vassa knivar.

Arbetsmiljöverket har även tidigare år inspekterat branscher där andelen unga är stor. De tidigare inspektionerna visar att det ofta saknas rutiner för att undersöka, riskbedöma och åtgärda risker i arbetsmiljön. Det får konsekvensen att det också blir svårt att ge en fungerande introduktion för nya medarbetare.

Under årets inspektioner fokuserar Arbetsmiljöverket på arbetsplatser inom bland annat handel, hotell, restaurang och kafé samt fastighetsskötsel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.