Lastbilschauffören Magnus Stenhols
Close
Allt är inte bra på hemmafronten. Lastbilschauffören Magnus Stenhols efterlyser som fackligt förtroendevald förbättringar i arbetsmiljön. Men framför allt vill han att frågorna lyfts på det globala planet. Det är inte bara något som berör chaufförer i Stockholm eller Sverige eller inom Europa, betonar han.
Close
Chaufförslöner i Europa

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

– Nu verkar polackerna ha blivit för dyra, i stället tar man in folk från Moldavien. Det finns många som kör under eländiga förhållanden, säger Magnus Stenhols.

Han parkerar lastbilen under björkarna som kantar villagatan i Täby, en av huvudstadens mest välmående kranskommuner. Han är bokstavligen på sin mammas gata, född och uppvuxen och fortfarande bosatt, i närheten. I jobbet kör han i dag för Schenker, framför allt i norra Stockholmsregionen.

Många av arbetskamraterna kommer från början från andra länder. Hos Sveriges största arbetsgivare inom åkerinäringen utlovas trygghet: ”Det är självklart att du ska ha kollektivanställning, fasta arbetstider och alltid rätt till rast. Din lön kommer i tid, varje månad, året om.” heter det på det tyska bolagets hemsida i chaufförsbristens tid.

”Måste vara kompromissvillig”

– Det är jättebra med kollektivavtal, men jag tror inte att det behöver vara en förutsättning för bra villkor. Nu gäller det att alla jobbar för bättre villkor, globalt. Då måste man vara kompromissvillig, säger Magnus Stenhols.

– Det handlar om allas framtid, vi kommer inte att klara den här planeten om vi inte sprider välståndet.

När Magnus Stenhols framför sina åsikter om allas rätt till det goda arbetslivet har han ofta fått höra invändningar – vi får det sämre, menar skeptikerna.

– Då brukar jag svara att man inte behöver tre tv-apparater i huset eller två utlandsresor varje år.

Han är tveksam till att kalla sig privilegierad vid en jämförelse med andra yrkesförare i Europa.

– Det finns många som har det sämre och det finns många problem i branschen. Men jämfört med genomsnittsmannen i Stockholm har vi det sämre, lönemässigt, säger Magnus Stenhols. Han har en ingenjörsexamen i grunden och har tidigare undervisat i matematik och teknik.

Fackligt aktiv

En kompis, som visste att Magnus ville köra lastbil, lockade honom att prova genom att köra sopbil. Och på den vägen är det sedan 20 år. Numera är Magnus Stenhols ordförande i Transports klubb hos Schenker Stockholm. Han är också skyddsombud, ett uppdrag som ofta är svårt och där han upplever att facket alltmer motarbetas.

– Det är ett bra jobb, roligt att vara ute och åka och träffa folk. Men det finns mycket att göra när det gäller arbetsmiljön, även när det gäller hur man driver ett företag.

 

Fotnot: En lastbilsförare i Stockholms har efter fyra år i yrket en grundlön på 27 058 kronor, samt en premiekompensation på 700 kronor, i månaden enligt det gällande kollektivavtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Davids krönika. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Insänt logga

Se lönen som en investering

Insändare. Vi måste sluta bokföra arbetstagares löner som en "kostnad" på företagens balansräkningar, då kostnader är något väldigt negativt för ett vinstdrivande företag.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.

Brist på flygtekniker

Flyg. Lastbilschaufförer och taxiförare var först ut. Nu slår också flygbranschen larm om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver rekryteras och utbildas för att plan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Störst är bristen på plåtslagare.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Foodora fick rätt mot Transport i AD

Arbetsrätt. Transport förlorade mål i Arbetsdomstolen. Domen slår fast att ett matbud var anställd av ett så kallat egenanställningsföretag och inte Foodora.

Genrebild tidningsbud

Bud – en hotad yrkeskår?

Tidningsbud. En av Transportarbetareförbundets kärngrupper, tidningsdistributörerna, har blivit allt mindre. Tidningsdöd och minskad utgivningstakt har slagit hårt. Nyligen aviserade Tidningen Ångermanland att det nästa år bara blir utdelning tre dagar i veckan.

”Ingen ska riskera att skadas eller dö på jobbet”

Arbetsmiljö. Arbetsgivarna brister när det gäller både tillsyn och kontroll av olycksdrabbade mobila maskiner som bland annat truckar. Skriftliga tillstånd för att få köra truck saknas också på många arbetsplatser inom verkstad, tillverkning, transporter och magasinering. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

Om nya LAS och huvudavtalet

Arbetsrätt. Den 1 oktober började nya lagen om anställningsskydd (LAS) att gälla. Men det är inte bara LAS som fått nya regler. Huvudavtalet som vissa fack antagit spelar också roll.