Close
Seriösa taxiföretag har svårt att konkurrera med lågprisaktörer vid regionala upphandlingar av servicetrafik – allt styrs av lägsta pris, enligt kritik från bland annat facket. (ARKIVBILD)
Close

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Rose-Marie Eberhardson, Hans Wahlström, Ola Bodin, Niclas Sandström och Fredrik Ohrling utanför vita villan som rymmer Gävleavdelningens kontor. Foto: Lilly Hallberg
Niclas Sandström, med kamraterna på Gävleavdelningen.

– Jag pratade förra veckan med en förare och han jobbade över 290 timmar bara i november. Och där finns inget kollektivavtal, det finns ingenting – de får inte betalt som de ska. Ingen ska behöva ha det så i sitt arbete, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning.

Flera av taxibolagen som vunnit upphandlingar hos X-trafik, Region Gävleborgs trafikbolag, saknar kollektivavtal. Ett grundproblem i sammanhanget, enligt facket.

– Att man gjort en usel upphandling vet redan X-trafik. Men tyvärr är det ju tre år kvar, säger Niclas Sandström.

Och det har varit problem under lång tid, enligt honom: En fråga är uppföljning av lönerna, särskilt i bolag som vunnit avtal genom att lägga orealistiskt låga bud.

– X-trafik har i över ett år lovat kontroller, säger Niclas Sandström.

Enligt ansvariga på X-trafik pågår dock kontrollerna av företag om saknar kollektivavtal för fullt. Nu. Avdelningschefen Andreas Eriksson beklagar att det dragit ut på tiden men säger till SR Gävleborg att kontrollerna av den upphandlade trafiken ”i grunden är tillräckliga”.

I kontrollerna synas bland annat anställningsavtal och lönespecifikationer.

Nytt bokningssystem

I maj i år infördes ett nytt planerings- och bokningssystem för den anropsstyrda trafiken i regionen. Något som drastiskt förändrade arbetsvillkoren för många chaufförer och som ökade stressen ytterligare. Framför allt var det problem med orimliga körtider men också dålig samordning. Flera bilar kunde ibland styras till samma kund.

Branschträff i Bollnäs 29 augusti för åkare och förare i taxibranschen. Foto: Niclas Sandström

I slutet av sommaren bjöd två Transportavdelningar – avdelning 11 Norduppland/Gästrikland och avdelning 18 Hälsingland – gemensamt in till en branschträff i Bollnäs för åkare och förare som utför samhällsbetalda resor i Region Gävleborg. Med var också politiker och tjänstemän från regionen.

En punkt på branschträffen var genomgång av upphandlad trafik och hur den påverkar branschens aktörer.

Under hösten blev förhållandena något bättre, enligt flera chaufförer. Bland annat lades extra tid till för vissa körningar och moment, som exempelvis hjälp med lyft eller vid hämtning av rullstolsburna. Men sedan slopades extratiderna.

Niclas Sandström uttrycker i SR Gävleborgs sändning att det är tur att föräldrar, eller anhöriga till äldre, inte vet hur illa det är.

– Jag vet inte om jag skulle sätta mina barn att åka med någon av lågprisbolagens förare. De är tvungna att jobba, jobba, jobba – mata på med timmar, mer än vad som är tillåtet. Kan ha haft sena körningar till hockey en kväll och sedan tidiga skolskjutsar nästa morgon utan den vilotid som krävs mellan, säger han.

För facket fortsätter arbetet. Bland annat är en ny branschträff planerad till början av nästa år.

Transport genomför också en ny enkätundersökning bland förarna. En tidigare enkät visade att problem med stress är utbredd. Flera av frågorna rör säkerhetsaspekter, både för dem som kör och dem som är beroende av körningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Catarina Kjellberg Knutsson:
    17 januari, 2025

    Det måste väl ingå någon spec från Regionen vad de kräver av respektive bolag? Dvs tecknade kollektivavtal. Om företagen inte har det, måste det väl gå att säga upp avtalet?
    Sen förstår jag inte varför förarna inte kör som man ska. Hinner man inte med att köra utan att bryta mot trafikregler, så är det faktiskt INTE förarens fel! Hamnar på X-trafiks bord.
    Om inte arbetstidslagen följs hamnar väl det på både bolagen's och X-Trafik's bord?
    Allt bryts det ju mot, så det måste gå att bryta ingångna avtal, endast pga det. Helt sanslöst att X-trafik skyller på att avtalet ska hållas i 3 år till! Rullstolar och omsorgsresor TAR tid att lasta och lasta ur.
    Trafiksituationer TAR tid, speciellt vintertid.
    Klantig upphandlare om inte detta skrivits in i avtalen. Avtalsbrott måste per automatik generera i uppsägning av avtal!
    Gor om och gör RÄTT!

  2. Zoran Visnjic:
    16 januari, 2025

    Det är samma i kronoberg och Kalmars län

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Transportarbetarens logga

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.