Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet. Foto: Kristina Wallin
Close
Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet.
Close

Fortsatta protester i italienska hamnar

Internationellt. De italienska hamnarbetarna fortsätter att leda de fredliga protesterna mot det ”gröna covidpasset” som krävs för att få jobba. Detta trots att polisen svarat med vattenkanoner och en av ledarna förvisats från Rom i ett år. Men ilskan är stor bland arbetarna som känner sig överkörda och utnyttjade.

Från den 15 oktober får ingen gå till jobbet i Italien utan ett ”grönt covidpass”. Det får man antingen genom vaccination, genomgången covid sedan mindre än sex månader eller ett nytaget test som gäller i två dagar och som kostar 150 kronor per gång.

Även om bara en åttondedel av befolkningen över 12 år valt att inte vaccinera sig, har det gröna passet skapat stora demonstrationer och protester över hela landet. Hamnarbetarna i Trieste i norra Italien var först ut med strejker och protester. De poängterar att det inte handlar om vaccinmotstånd, utan mot kravet på covidpasset för att kunna gå till arbetet.

– Efter att ha låtit oss jobba i ett och ett halvt år utan nästan några skyddsåtgärder, trots att vi ständigt begärt dem, så ska en del av oss plötsligt vara tvungna att betala för att jobba. Det blev droppen som fick bägaren att rinna över, berättar sekreteraren för det oberoende facket CLPT (Coordinamento lavoratori portuali Trieste) Sandro Volk för Transportarbetaren.

– De allra flesta av oss är vaccinerade, jag också. Det vi vänder oss emot är att det här covidpasset inte ökar säkerheten på våra arbetsplatser, utan att det krävs andra åtgärder som arbetsgivarna måste betala och som inte alltid finns på plats. Dessutom är reglerna om covidpasset omöjliga att följa. Till exempel får inte utländska förare gå ur sitt fordon, men det måste de så klart om de behöver gå på toaletten eller köpa sig mat.

Startade i oktober

Strejken som startade 15 oktober avblåstes efter ett par dagar, och ersattes med en grupp arbetare som turades om att stå vid hamnentrén. De stoppade inte trafiken, men det tog något längre tid för lastbilarna att komma in och ut.

Efter tre dagar kom kravallpoliser med vattenkanoner. Hamnarbetarna svarade med att sätta sig ner, arm i arm, och göra passivt motstånd, men tvingades ge upp. Protesten flyttades till ett centralt torg, där många invånare i Trieste mötte upp för att visa sin solidaritet. Det ledde i sin tur till att regionens guvernör förbjöd alla demonstrationer i centrum.

När sedan en av ledarna, Stefano Puzzer, åkte och satte sig i ett hörn på ett torg i centrala Rom för att fortsätta sin fredliga protest, blev han bortförd av polis och fick inreseförbud till Rom i ett år. Trots allt detta har inte protesterna exploderat eller blivit våldsamma igen bland hamnarbetarna.

– Missnöjet ökar dock, eftersom många nu känner sig utsatta för repressalier från arbetsgivarna. Det handlar om att de kontrolleras ständigt och får anmärkningar på minsta lilla fel. Men vi kommer inte att blåsa på elden, utan alla eventuella protester ska vara fredliga, förklarar Sandro Volk.

Strängare regler

Den italienska regeringen diskuterar just nu att göra reglerna för covidpasset strängare, eftersom smittan ökar oerhört mycket trots att en månad gått sedan det infördes, och de intagna på sjukhus ökar med 30 procent per vecka. Speciellt allvarligt är läget i Triestes region Friuli, som har många pendlare från närliggande Slovenien, där smittan är bland de högsta i Europa. Fast hamnarbetarna och deras demonstrationer har fått hela skulden.

– Bara en vecka innan vår strejk startade var det festival här, med hamnen full av folk. Men det är klart att vi får skulden, det är enklast så, trots att vi inte sett speciellt mycket smitta bland arbetarna här, säger Sandro Volk.

Den som inte har ett covidpass blir avstängd från arbetet utan lön, men får inte avskedas. Arbetsgivarna får inte heller fråga om man är vaccinerad eller har testat sig.

Problemet är att företagen inte vet från en dag till en annan hur många som kommer till jobbet, eftersom det inte är obligatoriskt att säga till innan om man är utan covidpass. En del som vill testa sig hittar inga bokningstider, och måste därför stanna hem en eller två dagar. Enligt CLPT är det främst de timanställda som sätts in vid arbetstoppar, som har uteblivit i hamnen i Trieste, eftersom de har svårt att planera testningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Transportarbetarens logga

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt” (som vi lottar ut tre ex av).

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.

En man dog vid ett ingripande av två ordningsvakter på Rådmansgatans tunnelbanestation.

Ordningsvakter misstänkta efter dödsfall i tunnelbana

Bevakning. Två ordningsvakter misstänks för grovt vållande till annans död efter ingripandet i tunnelbanan i Stockholm, den 31 juli. – Vi vill vänta med att uttala oss tills vi har helt klart för oss vad som har hänt, säger Jerker Nilsson, central bevakningsombudsman på Transport.

Lastbilarnas väg valfråga

Åkeri. Om mindre än en vecka är det val till riksdag, regioner och kommuner. I Trelleborg får kommuninvånarna den 11 september dessutom rösta om vilken väg lastbilarna ska ta till färjeläget.

Kongress 2022
Tomas Eneroth på Transports kongress 2022. Foto: John Antonsson

Eneroth fick stående ovationer

Kongressen. Under kongressens sista dag talade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Schysta villkor, hårdare kontroller och flera svingar åt höger möttes till slut av stående ovationer.

Kongress 2022
Susanna Gideonsson, LO-ordförande. Foto: John Antonsson

LO-basen: ”Känn stolthet”  

Kongressen. LO:s ordförande Susanna Gideonsson gästade Transports kongress under söndagen. Hon inledde med att tacka transportarbetarna för deras arbete när pandemin var som värst. 

Kongress 2022

Jimmy talade för ordning i taxibranschen

Kongressen. Flera heta debatter handlade om taxinäringen. På kongressen lyftes förslag om höjda förarlöner, återreglering av taximarknaden och hårdare kontroll av kör- och vilotider. En av de flitigaste debattörerna var Jimmy Andersson, taxiförare och aktiv i Örebroavdelningen.