Close
Helsingborgs hamn har under senare år i allt högre grad kommit att fungera som inkörsport från knark från Sydamerika som sedan förs vidare i Europa. (GENREBILD)
Close

Ett skepp kommer lastat med bananer – och kokain?

Hamn. Förra veckan stängdes fyra hamnarbetare av i Helsingborgs hamn. De är inte misstänkta för något brott men är kollegor till den man som är åtalad misstänkt för att inifrån hamnen hjälpt kokainsmugglare i stor skala.

Helsingborgs hamn har under senare år i allt högre grad kommit att fungera som inkörsport från knark från Sydamerika – främst kokain – som sedan förs vidare ut i Europa.

I det aktuella fallet, med de fyra hamnarbetarna som i slutet av förra veckan blev inkallade till hamnkontoret och med omedelbar verkan stängdes av med lön, är grunderna fortfarande oklara.

Roger Jönsson, RSO på Transports avdelning 2 hamn. Foto: Jan Lindkvist
Roger Jönsson, RSO på Transports avdelning 2 Hamn. Foto: Jan Lindkvist

– De är så klart jätteoroliga och förstår inte vad det handlar om, annat än kopplingen att de umgåtts utanför jobbet. Vi jobbar för dem men är också konfunderade och har hittills enbart fått reda på att deras namn är nämnda i förundersökningen, säger Roger Jönsson, regionalt skyddsombud (RSO) på Transports avdelning 2 Hamn – Syd-och Mellansverige.

Roger Jönsson ser i sin roll att det handlar om en arbetsmiljöfråga hur de som nu går hemma behandlas av arbetsgivaren, kommunala bolaget Helsingborgs hamn.

– Min tro är att de kommer tillbaka i arbete, säger han.

Varken polis eller åklagare har riktat några brottsmisstankar mot de fyra, men deras namn förekommer alltså i den mycket omfattande förundersökningen.

Den internutredningen, som görs av SRS Security på uppdrag av Helsingborgs hamn, går bland annat igenom åklagarens material om knarksmugglingen. En nu åtalad hamnarbetare har en central roll, misstänkt för att ha agerat insider åt kokainsmugglare.

Inga brott bakom

Men i fallet med de fyra avstängda hamnarbetarna handlar det inte om brottsmisstankar utan, enligt uppgift, om saker att de har umgåtts privat och semestrat med den åtalade hamnarbetaren.

Också Bart Steijaert, vd för Helsingborgs hamn, har i flera medier framhållit att inga brottsmisstankar är riktade mot männen. Han hoppas att utredningen kring de fyra avstängda ska kunna gå snabbt:

– Vi hoppas att inom någon vecka få tydlighet i de här fallen, sa han till Helsingborgs Dagblad i samband med avstängningen.

Facket kommer i början av nästa vecka att ha möte om den internutredning som görs av hamnen.

Transportarbetaren har utan att lyckas sökt Bart Steijaert för en kommentar, också på frågan om avstängningen inte riskerar att bli ett slag i luften – för att visa att det kommunala hamnbolaget tar krafttag mot narkotikasmugglingen. De fyra avstängda är inte de enda som umgåtts privat med den åtalade hamnarbetaren, som under nära 30 år jobbat i Helsingborgs hamn.

Hamnbolagets vd har i lokala medier betonat vikten av samarbete med polis och myndigheter för att stoppa införseln av narkotika. Helsingborgs hamn har också ansökt om att bli klassat som civilt skyddsobjekt, vilket skulle öppna för ökade befogenhet när det gäller bevakning och kontroll.

Att Helsingborgs hamn har direktimport av frukt och grönt från Sydamerika gör hamnen också attraktiv för smuggling; Helsingborg har blivit en transitpunkt för införsel av kokain till Europa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Helsingborgs containerhamn

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.