Massimo Mazza
Close
För Massimo Mazza, facklig representant på ett av hamnföretagen i Livorno, är det oförklarligt att en del arbetare måste betala för att få arbeta.
Close

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

En grupp fackmedlemmar samlas utanför hamnkontoret i Livorno. De är här för att protestera mot införandet av det gröna passet. För att få det måste du vara antingen vaccinerad, ha haft covid för mindre än sex månader sedan eller ha gjort en test de senaste två dagarna.

– Vi är inte emot vaccinet i sig, utan denna protest gäller helt och hållet det gröna passet. Vi anser att alla arbetare borde ha rätt till gratis tester, men främst är det avsaknaden av information som vi vänder oss mot, förklarar Massimo Mazza, som är facklig representant på ett av företagen i hamnen.

– I hamnarna finns ju inte bara de anställda på företagen, utan det kommer ständigt folk från hela världen. Hur företagen har tänkt hantera det är det ingen som kan berätta för oss, fortsätter han.

Den som inte vill vaccinera sig måste vara beredd att lägga ut närmare två tusen kronor per månad för testerna. Om de lyckas hitta någon, för det finns inte tillräckligt med testkapacitet för alla som ska jobba.

– Jag har inte fått någon tid för testning och är tvungen att stanna hemma från jobbet i dag. Vare sig jag eller min fru har vaccinerat oss, och det kommer att kosta oss mer än vi har råd med, förklarar en av mötesdeltagarna för Transportarbetaren.

En av kollegorna, som vaccinerat sig, säger sig vara solidarisk med honom.

– Det här passet tillåter de högavlönade att köpa sig fria. Därför har det ingenting med hälsoskäl att göra. De som inte kan vaccinera sig slipper att testa sig, men de är väl lika smittsamma som andra? konstaterar han.

Detta är några av anledningarna till att hamnarbetarna i Italiens största hamn Trieste, på gränsen mot Slovenien, ordnade en protest med närmare tio tusen deltagare under fredagen. Större delen av dem var hamn- och transportarbetare från hela Italien.

– Vi vill inte kriga mot regeringen. Däremot anser vi att detta är ett hårt slag mot valfriheten och mot ekonomin hos familjer som i många fall redan drabbats hårt av pandemin. Vi kommer att fortsätta vår protest så länge det gröna passet finns kvar, förklarar ledaren för protesten, Stefano Puzzer (som deklarerat att han själv vaccinerat sig och alltså inte strider för egen sak).

Fler blockader

Även hamnen i Genua blockerades delvis under fredagen, och det blev långa köer av lastbilar som inte kunde komma in på hamnområdet. Från de andra stora hamnarna rapporteras protester, men inga stopp för in- och utgående trafik.

Inrikesministeriet har vädjat till företagen inom hamnarna att betala för arbetarnas tester. Något som går helt emot regeringens officiella linje, att alla som inte vill vaccinera sig måste stå för kostnaderna.

– Om detta är ett instrument för att höja säkerheten när det gäller arbetarnas hälsa, då förstår jag inte varför vi måste betala själva. Det gör vi ju inte med andra skyddsåtgärder. Många yrkeskategorier har dessutom jobbat under hela pandemin, ofta utan några som helst extra skydd, utan att få mer betalt för det, och nu måste en del av dem betala för att jobba, säger Massimo Mazza och skakar på huvudet.

Det finns inga säkra siffror på hur många som är ovaccinerade inom den arbetsföra befolkningen, men de flesta anser att det handlar om mellan tre och fyra miljoner personer. Testkapaciteten i Italien är högst en miljon per dag.

Ingen får komma in på en italiensk arbetsplats utan covidpass, även om hen inte är anställd. Det gäller även till exempel utländska lastbilschaufförer som ska lasta av.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Ung lastbilschaufför omkom vid järnvägsövergång

Åkeri. (UPPDATERAD) En 20-årig kvinnlig lastbilschaufför omkom i helgen då ett passagerartåg krockade med hennes lastbil. Olyckan inträffade vid en obevakad järnvägsövergång mellan Järpen och Undersåker i Åre kommun, Jämtland. Det innebär att 40 personer dött på arbetet i år. Fem av dem var lastbilsförare.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya regler för långa nattpass i lastbil

Åkeri. I det nya transportavtalet har facket och arbetsgivarna kommit överens om kompledighet vid arbetspass som är längre än tio timmar och där en del av arbetstiden är mellan 01.00 och 05.00.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Det handlar om det fria ordet

Ledare. Fler och fler tidningar halverar sin utgivning, går över till digital utgivning eller läggs ner helt. Detta påverkar tidningsbuden och på flera ställen varslas det om uppsägningar.

Strejken på Tesla

Europeiska transportfack sluter upp i Tesla-konflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

34,5 meters ekipage – nu är de här

Åkeri. Från och med i dag, den 1 december, får 34,5 meter långa lastbilar köra på vissa vägsträckor. Enligt Trafikverket det leda till minskade utsläpp.

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

Här sugs fartyg in

Hamn. Kappelskärs hamn är först i landet med att använda automatisk förtöjning med vakuumplattor. Att fartygen förtöjs med jättelika sugproppar i stället för trossar ska göra arbetet säkrare och effektivare.

Ojämlik vägstandard orsak till olycksrisk

Trafik. Risken att dö i olyckor på vägarna är betydligt högre i skogslänen i norr än i södra delen av landet. Kvaliteten på vägarna har avgörande betydelse, visar en ny rapport.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Mörk trend i trafiken

Trafik. Dödsolyckorna på vägarna fortsätter att öka. Under årets nio första månader omkom 194 personer i trafiken, visar statistik från Transportstyrelsen. Även i november har antalet olyckor legat högt, flera med yrkesförare inblandande.

Lönebidrag och nystartsjobb – en fuskfabrik

Lönebidrag. En granskning av subventionerade anställningar som lönebidrag och nystartsjobb visar på flera brister. Arbetsförmedlingen har svårt att kontrollera löner på arbetsplatser utan kollektivavtal, och trots omfattande bidragsfusk döms knappt någon alls.

Populärt soundtrack stoppas i Teslabilar

Konflikt. Musikerförbundet ansluter sig till de fackförbund som, likt Transport, vidtar sympatiåtgärder för att stötta IF Metall i kampen för att förmå Tesla att teckna kollektivavtal med IF Metall.

Strejken på Tesla
Jimmy Åsberg den första blockaddagen i Södertälje, en av de fyra hamnar som togs ut i första blockadvågen. Foto: Lilly Hallberg

Brett stöd i Tesla-konflikt

Konflikt. Sympatiåtgärderna blir allt fler – 40 nordiska transportförbund står nu bakom IF Metall i konflikten om rätten till kollektivavtal. Från klockan 12 i dag gäller Transports utökade blockad mot Tesla i alla svenska hamnar.

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

Granskning: Stora brister på yrkesvux lastbilsutbildningar

Utbildning. Dålig eller ingen träning på att köra lastbilsmonterad kran, truck och hjullastare. Ingen mörkerkörning. Listan på brister är lång när Skolinspektionen krävt åtgärder på 25 av 28 granskade lastbilsförarutbildningar inom yrkesvux.

Blockad mot Tesla en världsnyhet

Konflikt. Transports sympatikonflikt mot Tesla har inte gått obemärkt förbi. I hela världen rapporteras om beslutet att stoppa Elon Musks elbilar i de svenska hamnarna.

Utesluten SD-politiker utesluts från – SD

Politik. Transport har i svenska domstolar förgäves hävdat sin rätt att utesluta en lastbilschaufför sedan han valts in för Sverigedemokraterna i ett kommunfullmäktige. Nu utesluts han från SD efter att ha dömts för grovt rattfylleri.

Avtal 2023
Lastare vid SAS-plan på Arlanda. Foto9: Justina Öster

Nytt lönesystem i stora flygavtalet

Flyg. I Transport och Svenska Flygbranschens nya kollektivavtal öppnas det upp för lokalt förhandlade individuella löner. Det blir en ny utmaning för fackklubbarna att fördela potterna.