Close
Transports delegation under veckans förhandlingar för nytt flygteknikeravtal. Från vänster Anders Gustafsson, Johan Einarsson, Peter Winstén och Johan Afvander. Joacim Olsson i delegationen är med och hörs via Teams-länk.
Close
Avtal 2023

Fortsatta förhandlingar för flygtekniker

Flyg. I går återupptogs förhandlingarna för tekniker – den sista yrkesgruppen inom flyget som ska få nytt kollektivavtal. Det blir också ett av de sista avtal som Transport tecknar i hela avtalsrörelsen.

Den 31 oktober löper avtalet ut för flygtekniker med typcertifikat. På torsdagen träffades parternas delegationer åter på Näringslivets hus på Östermalm i Stockholm.

Och det är tre parter som möts: förutom Svenska Transportarbetareförbundet och arbetsgivarorganisationen Svenska Flygbranschen också Svensk Flygteknikerförening (SFF).

Transports fem man starka delegation har tidigare träffat arbetsgivarparten under tre dagar förra veckan och har vid två tillfällen SFF:s företrädare.

Den här veckan var två dagar avsatta för förhandlingar.

– Det har fungerat relativt bra hittills, sa flygombudsman Anders Gustafsson i delegationen på förmiddagen den första förhandlingsdagen.

Men på torsdagskvällen ajournerades förhandlingarna. De återupptas den 6 november. Alla tre parter kommer då åter att mötas.

– När vi skildes i går kändes det ju som att vi står långt ifrån varandra, framför allt ersättningsmässigt för byten i avtalet. Men vi får diskutera vidare, säger Anders Gustafsson.

Arbetsgivarparten har bland annat lyft idén att slopa det så kallade nattvetot i utbyte mot krav från facket. Men det är inget facket nappat på: ”De vill slippa prata med oss innan de lägger schema” enligt delegationen, som dock är öppna för att se över annat i avtalet.

Tungt ansvar

Flygteknikerna tillhör de grupper inom Transport som har högst lön i dagsläget. Teknikerna har formell behörighet att godkänna kontroller och underhållsarbeten på flygplan.

Men det är knappast ett skrivbordsyrke där pappersarbete dominerar. Jobbet är oftast detsamma som för flygmekaniker, som går på ett annat kollektivavtal.

– Det tunga ansvaret som tekniker ligger framför allt i att kunna säga nej, att stoppa ett plan från att flyga. Jag jobbar ofta tillsammans med en eller två andra tekniker, och det kan vara någon annan som är den som formellt är den som godkänner, säger Johan Afvander, som arbetar på SAS Arlanda.

De andra i förhandlingsdelegationen kallar Johan för ”vår man på golvet”. Alla är eniga om att samtliga Transports yrkesgrupper har ansvar som motiverar rejält högre lön. För flygtekniker liksom övriga grupper framstår lön som den viktigaste frågan i avtalsförhandlingarna.

Trepartsavtalet omfattar företag anslutna till Svenska Flygbranschen inom civilflygområdet. Det reglerar lön och villkor för flygtekniker anställda vid dessa företag. Med flygtekniker avses formellt anställda som har giltigt certifikat enligt EASA , alternativt militärt certifikat efter lokal överenskommelse.

Nuvarande kollektivavtal löper 1 januari 2021– 31 oktober 2023.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

”Vi måste vara offensiva”

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

Transportarbetarens logga

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.