Fortsatt många med i a-kassan

A-kassan. Medlemsantalet i Transports arbetslöshetskassa ligger kvar på en relativt konstant, hög nivå sedan pandemin. Osäkra tider med befarad ökad arbetslöshet kan göra att än fler går med i a-kassan nu, liksom höjd pensionsålder.

Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa.
Daniel Waenerlund, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa. Foto: Lena Blomquist

De tre första månaderna i år fortsatte utvecklingen som inleddes under slutet av förra året: Allt fler går med i någon av landets 24 a-kassor. Den största ökningen hade Unionens kassa, som fått över 5 700 nya medlemmar i år.

Transports a-kassa har i dagsläget omkring 97 200 medlemmar. Ett par hundra färre än ”toppen”, januari 2021, då tillströmningen till arbetslöshetskassorna varit rekordstor; en konsekvens av pandemin. Dels på grund av ökad risk för arbetslöshet, dels tack vare politiskt beslutade gynnsamma ersättningsregler.

– Medlemsantalet hos oss har i stort sett stått still sedan dess. För egen del hade jag kanske trott att det skulle öka något, med tanke på att det nu är möjligt att vara med till 66 år eftersom pensionsåldern höjts, säger biträdande kassaföreståndare Daniel Waenerlund på Transports a-kassa.

– Men vi får se, tillströmningen kan komma. Det är ju osäkra tider.

Den 14 juni kom Arbetsförmedlingen med en ny prognos. Arbetslösheten väntas öka under andra halvåret i år, enligt prognosen. Trots dagens ekonomiska läge är arbetslösheten den lägsta sedan 2009. I slutet av maj var 319 000 personer inskrivna hos Arbetsförmedlingen. Det motsvarar 6,1 procent av arbetskraften.

Men efterfrågan på arbetskraft har börjat avta. Arbetsförmedlingen bedömer också att antalet långtidsarbetslösa kommer att stiga på nytt, men med en viss fördröjning.
För flera av transportbranschens yrkesgrupper ser ändå prognosen god ut när det gäller arbete. Här finns ett stort behov av att anställa fler, inte minst med tanke på pensionsavgångar inom de närmaste åren särskilt bland lastbilschaufförer. Men det gäller också andra kategorier yrkesförare liksom arbetsledare, som transportledare på åkerier.

Okej genomströmningstid

Genomströmningstiden, den tid det tar från anmälan om arbetslöshet till första utbetalning, ligger hos Transports a-kassa på fem veckor. Det har den gjort de tre senaste månaderna.

– Det är något högre än vårt mål på fyra veckor. Man ska få pengarna inom en månad från anmälan, säger Daniel Waenerlund.

Jämfört med andra a-kassor är genomströmningstiden ändå kort.

– Det är också bra med tanke på omständigheterna, att vi införde ett helt nytt system i november 2022. Det tog mycket kraft för handläggarna förra året. Så något normalt år kan vi nog inte säga att vi haft sedan 2020…, säger Daniel Waenerlund.

Nu stundar också semestertider, och med det färre handläggare på plats. Men inför sommaren gör a-kassan omprioriteringar så att utbetalningar av ersättning inte ska ta längre tid. Antalet ansökningar brukar också gå ned under sommarmånaderna.

Men, det vanliga rådet gäller: Kontrollera noggrant att allt är korrekt ifyllt innan ansökning om ersättning skickas in. Och tipsa arbetsgivaren om att arbetsgivarintyget smidigt kan fyllas i digitalt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Avtal 2025

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.