Fortsatt många med i a-kassan

A-kassan. Medlemsantalet i Transports arbetslöshetskassa ligger kvar på en relativt konstant, hög nivå sedan pandemin. Osäkra tider med befarad ökad arbetslöshet kan göra att än fler går med i a-kassan nu, liksom höjd pensionsålder.

Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa.
Daniel Waenerlund, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa. Foto: Lena Blomquist

De tre första månaderna i år fortsatte utvecklingen som inleddes under slutet av förra året: Allt fler går med i någon av landets 24 a-kassor. Den största ökningen hade Unionens kassa, som fått över 5 700 nya medlemmar i år.

Transports a-kassa har i dagsläget omkring 97 200 medlemmar. Ett par hundra färre än ”toppen”, januari 2021, då tillströmningen till arbetslöshetskassorna varit rekordstor; en konsekvens av pandemin. Dels på grund av ökad risk för arbetslöshet, dels tack vare politiskt beslutade gynnsamma ersättningsregler.

– Medlemsantalet hos oss har i stort sett stått still sedan dess. För egen del hade jag kanske trott att det skulle öka något, med tanke på att det nu är möjligt att vara med till 66 år eftersom pensionsåldern höjts, säger biträdande kassaföreståndare Daniel Waenerlund på Transports a-kassa.

– Men vi får se, tillströmningen kan komma. Det är ju osäkra tider.

Den 14 juni kom Arbetsförmedlingen med en ny prognos. Arbetslösheten väntas öka under andra halvåret i år, enligt prognosen. Trots dagens ekonomiska läge är arbetslösheten den lägsta sedan 2009. I slutet av maj var 319 000 personer inskrivna hos Arbetsförmedlingen. Det motsvarar 6,1 procent av arbetskraften.

Men efterfrågan på arbetskraft har börjat avta. Arbetsförmedlingen bedömer också att antalet långtidsarbetslösa kommer att stiga på nytt, men med en viss fördröjning.
För flera av transportbranschens yrkesgrupper ser ändå prognosen god ut när det gäller arbete. Här finns ett stort behov av att anställa fler, inte minst med tanke på pensionsavgångar inom de närmaste åren särskilt bland lastbilschaufförer. Men det gäller också andra kategorier yrkesförare liksom arbetsledare, som transportledare på åkerier.

Okej genomströmningstid

Genomströmningstiden, den tid det tar från anmälan om arbetslöshet till första utbetalning, ligger hos Transports a-kassa på fem veckor. Det har den gjort de tre senaste månaderna.

– Det är något högre än vårt mål på fyra veckor. Man ska få pengarna inom en månad från anmälan, säger Daniel Waenerlund.

Jämfört med andra a-kassor är genomströmningstiden ändå kort.

– Det är också bra med tanke på omständigheterna, att vi införde ett helt nytt system i november 2022. Det tog mycket kraft för handläggarna förra året. Så något normalt år kan vi nog inte säga att vi haft sedan 2020…, säger Daniel Waenerlund.

Nu stundar också semestertider, och med det färre handläggare på plats. Men inför sommaren gör a-kassan omprioriteringar så att utbetalningar av ersättning inte ska ta längre tid. Antalet ansökningar brukar också gå ned under sommarmånaderna.

Men, det vanliga rådet gäller: Kontrollera noggrant att allt är korrekt ifyllt innan ansökning om ersättning skickas in. Och tipsa arbetsgivaren om att arbetsgivarintyget smidigt kan fyllas i digitalt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hungry Panda-bud i Chinatown. Med stenkoll på sina mobiler. Foto: Jörgen Cardell

Covid-19 satte fart på matleveranserna

Gigjobb. Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att det finns ungefär 40 000 förare som levererar restaurangmat till hem och arbetsplatser i staden. Det märks verkligen i gatubilden. Oftast är det unga män, med rötter i länder utanför England, som kör omkring med färgglada boxar på ryggen. Ju snabbare de kör, desto högre blir timpengen.

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.