Extremt år för a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa har lyckats hålla nere den tid arbetslösa får vänta på ersättning. Men både tillströmning av nya medlemmar och många arbetslösa har gjort trycket extremt hårt.

– Det är mindre än i våras, men betydligt mer arbete än normalt. Lite är det fortfarande som att balansera på skör lina, säger Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare för Transports a-kassa.

Jämfört med andra a-kassor har Transports ändå klarat sig bra under pandemin. I en tid när arbetslösheten nått rekordnivåer har vissa väntat på pengar från andra a-kassor i över fyra månader.

Den som anmält sig som arbetslös hos Transports a-kassa får i snitt vänta drygt en månad på inkomstbaserad ersättning. Mediantiden för genomströmning – tiden mellan ansökan och första utbetalningen – var i augusti sex veckor. Det är inte längre än i augusti förra året, visar siffror från Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF).

– Vi har hållit det bra där, trots att det är så många fler ärenden. Personalen har gjort ett väldigt bra jobb!, säger Daniel Olsson.

Hårt jobb och nyanställningar är förklaringar till resultatet, enligt biträdande a-kassechefen. Och tur.

– Vi har klarat oss från att själva drabbas av sjukdom eller längre frånvaro, säger han.

Transports a-kassa har också anställt fler handläggare. Av sex servicehandläggare, som började i våras, utbildas nu tre för att jobba med ansökningar om ersättning.  I dagarna börjar ytterligare fyra anställda på a-kassekontoren ute i landet. Det handlar om tillsvidareanställningar.

– Vi har ett långsiktigt behov av fler handläggare, säger Daniel Olsson.

Fler medlemmar

Antalet medlemmar i Transports a-kassa har ökat kraftigt under pandemin. Vid årsskiftet var medlemsantalet 89 684. Den sista september var siffran 96 696.

Daniel Olsson tror att förklaringen både är ökad oro för arbetslöshet och att det blivit förmånligare att vara med. Och att a-kassan fått mer uppmärksamhet i debatten.

– Magdalena Andersson uppmanade ”Gå med i a-kassan!”. När Sveriges finansminister säger det i tv så påverkar det så klart, säger han.

För Transports a-kassa har pandemin gjort att året hittills på flera vis varit extremt, enligt Daniel Olsson. Förutom ökat medlemsantal, också genom att så många nya arbetslösa sökt om ersättning, samtidigt. För de anställda på a-kassan har det inneburit en ökad arbetsbörda.

I september anmälde omkring 1 000 personer hos Arbetsförmedlingen att de tillhör Transports a-kassa. Månaden innan var det drygt 6 422 medlemmar i a-kassan som fick ersättning från arbetslöshetsförsäkringen.

– Men det är nog fler, det finns en eftersläpning, säger Daniel Olsson.

Kompletteringar tar tid

Handläggarna hos Transports a-kassa gick i slutet av september igenom ansökningar som kom in i början av månaden. Är allt i sin ordning fattas beslut som kan betyda utbetalning följande torsdag. Problem beror oftast på att något saknas i arbetsgivarintyget. Då krävs komplettering som gör att ärendena drar ut på tiden.

Väntetiden för dem som bara har rätt till grundersättning från Transports a-kassa är längre. De som inte uppfyller arbetskravet får i dag i snitt vänta tio veckor på pengar, jämfört med sex veckor förra året. Men det rör förhållandevis få.
I augusti förra året var det bara tio personer det rörde sig om. I år är det 25. Den stora numerära ökningen gäller arbetslösa som har rätt till a-kassa som grundar sig på tidigare lön. I år ansökte 533 personer om ersättning från Transports a-kassa i augusti, samma månad förra året var det 225.

Olika väntetid

För vissa a-kassor har det ökade trycket lett till extremt långa handläggningstider. Längst väntetider för ersättning har Alfa-kassan.

Den Alfa-medlem som anmält sig som arbetslös fick i augusti vänta 20 veckor på inkomstbaserad ersättning. För grundersättning var genomströmningstiden ännu längre, 21 veckor, hos a-kassan som inte är knuten till yrkesgrupp eller organisation.

Nu ska Sveriges a-kassor hjälpa till att handlägga Alfa-kassans ärenden. Handläggare från andra a-kassor ska ta hand om en del av ansökningsärendena under en period.

– Vi har anmält att vi ska hjälpa dem, och ska naturligtvis försöka göra det även om vi har rätt mycket själva, säger Daniel Olsson på Transports a-kassa.

Insatsen för Alfa-kassan startade den 21 september och ska pågå fram till mitten av december.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.