Extremt år för a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa har lyckats hålla nere den tid arbetslösa får vänta på ersättning. Men både tillströmning av nya medlemmar och många arbetslösa har gjort trycket extremt hårt.

– Det är mindre än i våras, men betydligt mer arbete än normalt. Lite är det fortfarande som att balansera på skör lina, säger Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare för Transports a-kassa.

Jämfört med andra a-kassor har Transports ändå klarat sig bra under pandemin. I en tid när arbetslösheten nått rekordnivåer har vissa väntat på pengar från andra a-kassor i över fyra månader.

Den som anmält sig som arbetslös hos Transports a-kassa får i snitt vänta drygt en månad på inkomstbaserad ersättning. Mediantiden för genomströmning – tiden mellan ansökan och första utbetalningen – var i augusti sex veckor. Det är inte längre än i augusti förra året, visar siffror från Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF).

– Vi har hållit det bra där, trots att det är så många fler ärenden. Personalen har gjort ett väldigt bra jobb!, säger Daniel Olsson.

Hårt jobb och nyanställningar är förklaringar till resultatet, enligt biträdande a-kassechefen. Och tur.

– Vi har klarat oss från att själva drabbas av sjukdom eller längre frånvaro, säger han.

Transports a-kassa har också anställt fler handläggare. Av sex servicehandläggare, som började i våras, utbildas nu tre för att jobba med ansökningar om ersättning.  I dagarna börjar ytterligare fyra anställda på a-kassekontoren ute i landet. Det handlar om tillsvidareanställningar.

– Vi har ett långsiktigt behov av fler handläggare, säger Daniel Olsson.

Fler medlemmar

Antalet medlemmar i Transports a-kassa har ökat kraftigt under pandemin. Vid årsskiftet var medlemsantalet 89 684. Den sista september var siffran 96 696.

Daniel Olsson tror att förklaringen både är ökad oro för arbetslöshet och att det blivit förmånligare att vara med. Och att a-kassan fått mer uppmärksamhet i debatten.

– Magdalena Andersson uppmanade ”Gå med i a-kassan!”. När Sveriges finansminister säger det i tv så påverkar det så klart, säger han.

För Transports a-kassa har pandemin gjort att året hittills på flera vis varit extremt, enligt Daniel Olsson. Förutom ökat medlemsantal, också genom att så många nya arbetslösa sökt om ersättning, samtidigt. För de anställda på a-kassan har det inneburit en ökad arbetsbörda.

I september anmälde omkring 1 000 personer hos Arbetsförmedlingen att de tillhör Transports a-kassa. Månaden innan var det drygt 6 422 medlemmar i a-kassan som fick ersättning från arbetslöshetsförsäkringen.

– Men det är nog fler, det finns en eftersläpning, säger Daniel Olsson.

Kompletteringar tar tid

Handläggarna hos Transports a-kassa gick i slutet av september igenom ansökningar som kom in i början av månaden. Är allt i sin ordning fattas beslut som kan betyda utbetalning följande torsdag. Problem beror oftast på att något saknas i arbetsgivarintyget. Då krävs komplettering som gör att ärendena drar ut på tiden.

Väntetiden för dem som bara har rätt till grundersättning från Transports a-kassa är längre. De som inte uppfyller arbetskravet får i dag i snitt vänta tio veckor på pengar, jämfört med sex veckor förra året. Men det rör förhållandevis få.
I augusti förra året var det bara tio personer det rörde sig om. I år är det 25. Den stora numerära ökningen gäller arbetslösa som har rätt till a-kassa som grundar sig på tidigare lön. I år ansökte 533 personer om ersättning från Transports a-kassa i augusti, samma månad förra året var det 225.

Olika väntetid

För vissa a-kassor har det ökade trycket lett till extremt långa handläggningstider. Längst väntetider för ersättning har Alfa-kassan.

Den Alfa-medlem som anmält sig som arbetslös fick i augusti vänta 20 veckor på inkomstbaserad ersättning. För grundersättning var genomströmningstiden ännu längre, 21 veckor, hos a-kassan som inte är knuten till yrkesgrupp eller organisation.

Nu ska Sveriges a-kassor hjälpa till att handlägga Alfa-kassans ärenden. Handläggare från andra a-kassor ska ta hand om en del av ansökningsärendena under en period.

– Vi har anmält att vi ska hjälpa dem, och ska naturligtvis försöka göra det även om vi har rätt mycket själva, säger Daniel Olsson på Transports a-kassa.

Insatsen för Alfa-kassan startade den 21 september och ska pågå fram till mitten av december.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Transportarbetarens logga

”Viktigt att inte strama åt för tidigt”

Politik. Ingen promenad men många miljarder. På måndagsmorgonen presenterade finansminister Magdalena Andersson (S) regeringens budgetproposition med 74 miljarder kronor till olika reformer.

Transportarbetarens logga

Synkrav för körkort utreds

Utredning. Syntester för körkort som används i dag kan upplevas som trubbiga, enligt regeringen. Därför ska metoderna för att bedöma om en person med synfältsbortfall kan köra trafiksäkert utredas.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.