Inget avtal för EU:s 28 miljoner plattformsarbetare

Politik. EU säger nej igen till bättre villkor för Europas plattformsarbetare. Transport vill att LO agerar.

Det bidde inte ens en tumme. Efter mer än två års förhandlande om förbättrade arbetsvillkor för Europas plattformsarbetare sa EU återigen nej till en överenskommelse. Striden står om tolkningen av arbetstagarbegreppet för plattformsarbetare (även kallade gigarbetare) – de som arbetar via digitala plattformar som Uber, Bolt och Wolt. Vem ska anses egenföretagare och vem anställd med rätt till sjuklön, semester, pensionsavsättningar med mera?

I julas sade nästan hälften av EU:s medlemsländer nej till ett första konkret avtalsförslag. Enligt det skulle plattformsarbetaren garanteras anställning om två av fem kriterier uppfylldes; bevisbördan att påvisa motsatsen låg hos arbetsgivaren.

I förslaget som medlemsländerna nu sagt nej till hade kriterierna tagits bort, i stället skulle medlemsländerna själva bestämma vilka krav som skulle gälla för anställning. Rätten till anställning var inte längre lika självklar utan beroende av respektive medlemsstats välvilja. En klar försämring menade Europafacket.

Vid senaste omröstningen röstade visserligen bara ett land nej till överenskommelsen och tre avstod ifrån att rösta. Men det räckte enligt EU:s regler. Vilka länder är inte offentligt – men alla vet att det är Frankrike, Tyskland, Grekland och Estland. Regeringskansliet bekräftar att Sverige röstade för.

Ilian De Basso, Socialdemokratisk EU-parlamentariker.
Ilian De Basso, Socialdemokratisk EU-parlamentariker. Foto: Alain Rolland/EU-parlamentet

Ilan de Basso, svensk socialdemokratisk ledamot i Europaparlamentet, röstade i parlamentet nej till ett direktiv eftersom det är något han anser parterna ska avtala om.

– Vi socialdemokrater har varit starkt kritiska till EU-lagstiftning och de uppenbara konsekvenser som skulle följa för svenskt vidkommande. Trots att vi inte får ett plattformsdirektiv på plats nu vet jag att det har satt press på både arbetsgivare och fackförbund i Sverige att hitta kollektivavtalslösningar för plattformsarbetare. Det är helt uppenbart att mer behöver göras för att förbättra arbetsvillkoren för gigarbetare i både Sverige och Europa, säger han till Transportarbetaren.

Enligt EU-kommissionen arbetar idag över fem miljoner gigarbetare som egenföretagare fast de borde vara anställda. Det skulle ett direktiv ändra på.

Transports ordförande Tommy Wreeth är bekymrad.

Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.
Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande. Foto: Kristina Sjöberg

– Den här branschen har kommit för att stanna och vi har ett jätteproblem, för vem är arbetsgivare och vem ansvarig för arbetsmiljön?

Behöver EU ett plattformsdirektiv?

– Ja, det är min uppfattning. Förslaget var visserligen urvattnat, men det hade ändå blivit ett visst skydd och vissa ramar.

Normalt är det här en fråga för parterna. Ska EU lägga sig i?

– Plattformsarbete är en hybrid som inte funkar i den svenska modellen med arbetsgivare och arbetstagare. Så modellen vi har måste kompletteras, så att den relaterar till den här sektorn.

Totalt finns 28 miljoner plattformsarbetare i EU, redan nästa år beräknar EU-kommissionen dem till 43 miljoner.

– Vi har medlemmar som jobbar i sektorn som kan bli utkonkurrerade av appar. Men det här kommer i flera sektorer, och fler förbund kommer hamna i den här sektorn. Så det borde vara en större fråga för LO än vad det är, säger Tommy Wreeth.

Vad som nu händer med EU:s lagförslag är oklart. De är ont om tid att få ett direktiv på plats under den här mandatperioden innan EU-valet i juni. Hinns det inte med kan det mycket väl innebära inget direktiv  alls.

Lagstiftning behövs för plattformsarbete

En Kammarrättsdom nyligen visar på behovet av att lagstifta om plattformsarbetares villkor. Arbetsmiljöverket hade begärt att matleverantören Bolt skulle vidta arbetsmiljörelaterade åtgärder då de har den största rådigheten över arbetsmiljön för de inhyrda kurierna (de som jobbar för Bolt). Bolt tillbakavisade kravet och får nu rätt eftersom, menar Kammarrätten, Bolt inte ger direkt arbetsledning och saknar fast verksamhetsställe där kurirerna kan inordnas. Och dessutom saknar rådighet över de verksamheter som tillagar den beställda maten och har inga egna anställda kurirer och de kurirer som arbetar genom plattformen kan därmed inte anses inordnade i Bolts ordinarie verksamhet. Detta trots att maten kurirerna levererar till syvende och sist levereras av Bolt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Mattias Goldmann vd och grundare 2030-sekretariatet.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.