Uberbud på, moped.
Close
De nya EU-reglerna ska ge tryggare anställningsvillkor för matbud och andra plattformsarbetare.
Close

Plattformsarbetarnas villkor stärks i EU

Politik. EU:s nya regler för över fem miljoner plattformsarbetare är klara. Reglerna kan ge plattformsarbetarna en anställning och de rättigheter som följer med det.

Efter två års stötande och blötande har Europaparlamentet och rådet nått en överenskommelse för Europas 28 miljoner plattformsarbetare. Ett revolutionerande avtal för en grupp arbetstagare som växer rekordsnabbt skriver Europaparlamentet i ett pressmeddelande. Redan 2025 beräknas Europa ha ytterligare 15 miljoner plattformsarbetare; oftast egenföretagare utan kollektivavtal som kör taxi, levererar mat, utför hantverk med mera.

EU-parlamentarikern Ilan de Basso (S). Foto: Alain Rolland/EU-parlamentet
Ilan De Basso (S). Foto: Alain Rolland/EU-parlamentet

– Det är viktigt att gigekonomin regleras, men vår hållning är att det främst ska ske genom arbetsmarknadens parter. Det kräver dock att företagen tar sitt ansvar och kommer till förhandlingsbordet. Miljontals arbetare befinner sig i otrygga anställningar och vi måste hitta vägar för att skydda dessa och samtidigt stärka parterna på arbetsmarknaden, säger den svenske socialdemokratiske europaparlamentarikern Ilan De Basso.

Egenföretagare eller inte

Två saker har varit svåra att komma överens om.

För det första. Vem är egenföretagare och vem anställd? Plattformsbolagen vill göra alla till egenföretagare för att slippa ansvar och kostnader. EU beräknar att hela 5,5 miljoner av unionens plattformsarbetare är felaktigt klassificerade som egenföretagare och de snuvas därmed på de rättigheter och det sociala skydd som anställda har.

De nya reglerna inför en lista med fem kriterier. När en plattformsarbetare uppfyller två av de fem kriterierna ska hen betraktas som anställd (varje EU-land kan införa fler kriterier). Plattformsarbetaren kan själv, genom en företrädare (facket) eller myndighet hävda vilka kriterier som gäller. Det är sedan plattformsbolagets ansvar att motbevisa detta.

Hur ser Ilan De Basso på skrivningarna?

– Vi har ännu inte fått tillgång till kompromisstexten och därför kan vi inte uttala oss om det slutliga innehållet.

Den andra stötestenen i förhandlingarna har varit hur algoritmer får användas för att styra den som arbetar för plattformen.

I dag får plattformsarbetaren inte veta vilka algoritmer plattformarna använder för att inhämta uppgifter. Insamlad information om plattformsarbetaren ligger till grund för automatiserade beslut som berör allt från uppsägningar till avstängning av en arbetstagares konton. Nu blir plattformsbolagen skyldiga att med mänsklig tillsyn bedöma effekterna av fattade beslut, hur de påverkar arbetsförhållanden, hälsa, säkerhet och grundläggande rättigheter. Information som plattformsarbetaren och hens representanter, facket till exempel, ska ha tillgång till.

Den italienska socialdemokraten Elisabetta Gualmini. Foto: Philippe Stirnweiss/Europaparlamentet
Elisabetta Gualmini. Foto: Philippe Stirnweiss/Europaparlamentet

”Bättre rättigheter i EU nu”

Förhandlingsansvarig för Europaparlamentet (rapportören) har varit italienska socialdemokraten Elisabetta Gualmini. När uppgörelsen var i hamn sa Gualmini att de minst skyddade arbetarna nu har bättre rättigheter i EU än någon annanstans:

– I dag kan vi säga till 40 miljoner plattformsarbetare att Europa är till för dem också.

Plattformsdirektivet träder i kraft när rådet och parlamentet formellt antagit den överenskomna texten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet i Sverige.

Så röstar svenska politiker i Bryssel

Politik. Den 9 juni går Sverige till EU-val. Transportarbetaren har gått igenom hur svenska partier röstar i EU-parlamentet. Inte likadant som i Sverige, visar det sig.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.