Foodorabud. Foto: John Antonsson
Close
Förhoppningen är att direktivet ska ge Europas 28 miljoner plattformsarbetare tydligare, tryggare och bättre villkor.
Close
Plattformsdirektivet antaget

Oklart vad nya EU-reglerna innebär för svenska gigarbetare

Gigarbetare. EU har förhandlat fram ett plattformsdirektiv. Oklart hur det påverkar den svenska arbetsmarknaden.

Ett historiskt avtal. Det upprepades ett otal antal gånger när EU efter mer än två års förhandlande enades om ett plattformsdirektiv. Till sist sa 25 av EU:s 27 medlemsländer ”ja” till det föreslagna direktivet när unionens arbetsmarknadsministrar var samlade i Bryssel. Frankrike och Tyskland röstade fortsatt emot respektive lade ned sin röst.

Förhoppningen är att direktivet ska ge Europas 28 miljoner plattformsarbetare – eller gigarbetare som de också kallas, och som arbetar som taxiförare, matbud med mera via digitala plattformar som Uber och Wolt – tydligare, tryggare och bättre villkor. Redan nästa år beräknar kommissionen att det finns 43 miljoner gigarbetare i EU.

Stridsfråga

Striden har stått om tolkningen av arbetstagarbegreppet. Vem ska anses egenföretagare och vem anställd med rätt till sjuklön, semester, pensionsavsättningar med mera?

EU-kommissionen menar att cirka 5,5 miljoner av dagens 28 miljoner gigarbetare är felklassificerade och har rätt till en anställning och de sociala trygghetssystemen.

Vad betyder då direktivet för svenska förhållanden?

När EU:s arbetsmarknadsministrar samlades i Bryssel välkomnade Sveriges Johan Pehrson i sitt korta anförande att direktivet tar hänsyn till svenska kollektivavtal.

Enligt ett tidigare direktivförslag skulle plattformsarbetaren garanteras anställning om två av fem kriterier uppfylldes; bevisbördan att påvisa motsatsen låg hos uppdragsgivaren.

Nu har kriterierna tagits bort och i stället ska medlemsländerna själva bestämma vilka krav som ska gälla för anställning. Rätten till anställning är inte längre lika självklar utan beroende av respektive medlemsstats välvilja. En urvattning av direktivet anser vissa, bland dem Europafacket.

Från svenskt fackligt håll finns en oro för att arbetstagarbegreppet nu kan komma att omtolkas. Men mycket pekar på att tolkningen av arbetstagarbegreppet kommer att lämnas orört.

Både svenska socialdemokrater och fack har varit emot direktivet. Precis som med minimilönedirektivet anser man att frågan är nationell, ska skötas av arbetsmarknadens parter och regleras med kollektivavtal. Problemet är att facken knappt lyckats sluta några kollektivavtal.

”Bra balans”

Paulina Brandberg (L)
Biträdande arbetsmarknadsminister
Paulina Brandberg. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Via mejl svarar biträdande Arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg (L) att hon tror plattformsdirektivet är bra för svensk arbetsmarknad:

Gigekonomins flexibilitet har många fördelar men fördelarna ska inte komma på bekostnad av arbetstagarnas rättigheter. Regeringen anser att efter flera förhandlingar har nu texten en bra balans mellan att skydda arbetstagare och ge klarhet för plattformsföretagen.

Vilken roll kollektivavtal kan komma att spela när plattformsdirektivet ska tillämpas i Sverige är oklart:

I direktivet finns en bestämmelse om möjlighet att avvika från vissa bestämmelser genom kollektivavtal. Denna bestämmelse kommer vara en del som nu kommer att utvärderas närmare inom ramen för ett svenskt genomförande.

Vilken funktion arbetsmarknadens parter kommer få vid tillämpningen av plattformsdirektivet är inte heller klart.

Arbetsmarknadens parter har varit ett viktigt expertstöd under förhandlingarna. Nu väntar först översättning av direktivet, det formella antagandet och sedan ett genomförande, skriver Paulina Brandberg.

”Obskyra plattformsbolag”

Transports utredare Sirin Celik. Foto: Christina Ahlund
Transports utredare Sirin Celik. Foto: Christina Ahlund

Sirin Celik, utredare på Transport, bevakar plattformsfrågan. Bland annat har hon deltagit i EU-projektet Don’t GIG Up, Never!, som avslutades i somras.

– Då insåg jag hur många obskyra plattformsbolag det finns, hur många affärslösningar riskkapitalister finansierar.

Kommer Transport utifrån projektet ta sig an gigarbete på ett nytt sätt?

– Det tror jag inte. Vi har en stabil hållning, att företagen ska ta arbetsgivaransvar och teckna kollektivavtal.

Nu har EU-länderna kommit överens om ett plattformsdirektiv. Blir gigarbetarnas villkor bättre tror du?

– Vi får se vad som händer.

Men Sirin har förhoppningar.

– Det som är intressant och som jag tror kan innebära förbättringar för arbetstagarna är det som handlar om algoritmisk arbetsledning.

Hon berättar närmare:

– Det handlar om arbetsgivarens övervakning och rätt att ta del av persondata. Algoritmer blir allt vanligare på arbetsmarknaden, och här saknas reglering.

Nu kommer algoritmisk arbetsledning för plattformsarbetare att regleras. Vilket Sirin Celik hoppas kan komma att omfatta hela arbetsmarknaden.

– Något som skulle vara väldigt bra för oss att få ta del av, vid till exempel våra förhandlingar om arbetsmiljö.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

Här prövas misstänkta brott mot mänskliga rättigheter

Juridik. När Högsta domstolen nekade Transport prövning av rätten att utesluta en SD-politiker tog förbundet ärendet till Europadomstolen. Men väntan på besked om klagomål kommer att behandlas är ofta lång.

John van Dinther och Nasar Khan, Taxiunionen

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Avtal 2025

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.