Hamnområdet i Karlshamn. Foto: Lilly Hallberg
Close
I Karlshamns hamn stoppades lastbilschauffören, men hävdar att han inte kände till det stöldgods som tullen fanns i lasten. Trots det dömdes mannen till fängelse i tingsrätten, en dom som är överklagad. (ARKIVBILD)
Close

Dömda för frakt av ”okänt” gods

Rättsfall. Hur mycket behöver en lastbilschaufför känna till om godset som fraktas? Det ska hovrätten nu avgöra sedan en chaufför som dömts till fängelse överklagat. Han fastnade i tullen i Karlshamn med stulen utrustning till solceller, värt över en miljon kronor.

I flera fall i år har lastbilsförare dömts i svenska domstolar för att ha smugglat varor. I flera fall har de också i rätten hävdat att de inte känt till vad de fraktat, och att de bara fått reda på sådant om det gäller farligt eller särskilt skrymmande gods.

På tisdag, den 11 juli, inleds rättegången i hovrätten i Malmö mot den litauiske chaufför som tidigare dömts i Blekinge tingsrätt till fängelse i ett år och fyra månader. Han fastnade i tullen, på väg att köra ombord på färjan i hamnen i Karlshamn.

Först såg allt bra ut i tullens särskilda kontroll, allt var ordentligt packat. Men bakom möbler i släpets ena ände fanns fem pallar, vars innehåll inte fanns upptaget i några papper. Chauffören sa att han bara fått muntligt besked om att de skulle till Litauen med det övriga, deklarerade godset.

Pallarna visade sig innehålla växelriktare för solcellsanläggningar – stulna vid ett inbrott i Skåne förra året och sammanlagt värda 1,1 miljoner kronor.

Mannen nekar till brott. Han förklarade i Blekinge tingsrätt att det ofta tillkommer last som inte är deklarerad, men anser inte att det är hans ansvar så länge godset inte är farligt eller skrymmande. Vilket den stulna utrustningen förvisso inte var. Men tingsrätten dömde honom mot hans nekande ändå till fängelse. En anledning var att det först var i det femte förhöret som lastbilschauffören erkände att han över huvud taget fått med sig extra gods, rapporterar Blekinge Läns Tidning.

Lastbilschauffören är inte tidigare straffad, varken i Sverige eller Litauen, och har valt att överklaga domen till hovrätten över Skåne och Malmö.

Knarksmuggling

Nyligen dömdes en spansk lastbilschaufför i tingsrätten i Helsingborg till sex års fängelse. I början av januari i år fastnade han i tullen i Helsingborgs hamn. När han hade svårt att redogöra för lasten, eller ens tala om vart den skulle, blev tulltjänstemännen misstänksamma. Lastbilen togs ut för noggrannare kontroll.

Med scanner avslöjades att under den lagliga lasten, gipsplattor, fanns dolda utrymmen. I dessa utrymmen fanns över 300 kilo knark, cannabispreparat, med ett värde på gatan på över 38 miljoner kronor.

Lastbilschauffören åtalades för grov narkotikasmuggling. I rättegången erkände han bara att han kört lastbilen, men nekade till brott och hävdade att han inte kände till knarklasten. Enligt tingsrättens bedömning kunde smuggel-utrymmena i fordonet inte gjorts utan chauffören fått reda på det.

Tidningen Proffs skrev i juni i år om att chaufförer blir måltavlor för knarksmugglare, efter att två nederländska tv-journalister gjort ett granskande reportage. De har talat med 50 lastbilschaufförer som fått erbjudanden om att transportera misstänkta föremål. Lastbilar med containrar på väg till Skandinavien eller Storbritannien sägs vara särskilt attraktiva i sammanhanget. Drogpriserna i dessa länder är betydligt högre än i Nederländerna, vilket leder till stora vinster för de kriminella som driver handeln.

I vissa fall har också lastbilschaufförer blivit hotade av misstänkta gängmedlemmar för att hämta visst gods eller blivit stoppade då de kört. Nederländska chaufförer har efterlyst säkrare parkeringsplatser och en särskild ”hotline”-kanal för att kunna rapportera incidenter, skriver Proffs.

Skärpta straff

För två år sedan avgjorde hovrätten i Göteborg det mycket omfattande så kallade Sigma-målet, som rörde narkotikasmuggling i stor skala från Nederländerna till Sverige.

I målet hade 13 personer överklagat domen men hovrätten skärpte straffet för 6 av de som tidigare dömts i tingsrätten. Liksom den lägre domstolen gjorde hovrätten bedömningen att det rörde sig om en storskalig, organiserad verksamhet med ett konstant flöde av narkotika.

Den så kallade huvudmannen i Nederländerna fick straffet höjt till 9,5 år. En man, som bland annat transporterat narkotika inom Sverige och instruerat andra, dömdes till maxstraffet för synnerligen grovt narkotikabrott: 10 års fängelse.

Däremot sänkte hovrätten straffet för den nederländske lastbilschaufför som ”endast agerat kurir” till fängelse i 8 år och 9 månader.

Samtliga inblandade, förutom de som var svenska medborgare när domen föll, dömdes också till utvisning efter avtjänade straff.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Utplockad container. Vissa omständigheter har gjort att tullarna valt att ställa en container åt sidan för manuell kontroll. Den här gången var det dock grönt även invändigt.

En dag med tullarna i Helsingborgs hamn

Hamn. I dag har 60 containrar kommit in. Den mobila scannern är på plats. Tullarna och hunden Sadie har börjat ett pass. Både färjehamnen och containerhamnen i Helsingborg ligger i topp när det gäller beslag av narkotika i Sverige.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Lyftande flygplan

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.