Hamnområdet i Karlshamn. Foto: Lilly Hallberg
Close
I Karlshamns hamn stoppades lastbilschauffören, men hävdar att han inte kände till det stöldgods som tullen fanns i lasten. Trots det dömdes mannen till fängelse i tingsrätten, en dom som är överklagad. (ARKIVBILD)
Close

Dömda för frakt av ”okänt” gods

Rättsfall. Hur mycket behöver en lastbilschaufför känna till om godset som fraktas? Det ska hovrätten nu avgöra sedan en chaufför som dömts till fängelse överklagat. Han fastnade i tullen i Karlshamn med stulen utrustning till solceller, värt över en miljon kronor.

I flera fall i år har lastbilsförare dömts i svenska domstolar för att ha smugglat varor. I flera fall har de också i rätten hävdat att de inte känt till vad de fraktat, och att de bara fått reda på sådant om det gäller farligt eller särskilt skrymmande gods.

På tisdag, den 11 juli, inleds rättegången i hovrätten i Malmö mot den litauiske chaufför som tidigare dömts i Blekinge tingsrätt till fängelse i ett år och fyra månader. Han fastnade i tullen, på väg att köra ombord på färjan i hamnen i Karlshamn.

Först såg allt bra ut i tullens särskilda kontroll, allt var ordentligt packat. Men bakom möbler i släpets ena ände fanns fem pallar, vars innehåll inte fanns upptaget i några papper. Chauffören sa att han bara fått muntligt besked om att de skulle till Litauen med det övriga, deklarerade godset.

Pallarna visade sig innehålla växelriktare för solcellsanläggningar – stulna vid ett inbrott i Skåne förra året och sammanlagt värda 1,1 miljoner kronor.

Mannen nekar till brott. Han förklarade i Blekinge tingsrätt att det ofta tillkommer last som inte är deklarerad, men anser inte att det är hans ansvar så länge godset inte är farligt eller skrymmande. Vilket den stulna utrustningen förvisso inte var. Men tingsrätten dömde honom mot hans nekande ändå till fängelse. En anledning var att det först var i det femte förhöret som lastbilschauffören erkände att han över huvud taget fått med sig extra gods, rapporterar Blekinge Läns Tidning.

Lastbilschauffören är inte tidigare straffad, varken i Sverige eller Litauen, och har valt att överklaga domen till hovrätten över Skåne och Malmö.

Knarksmuggling

Nyligen dömdes en spansk lastbilschaufför i tingsrätten i Helsingborg till sex års fängelse. I början av januari i år fastnade han i tullen i Helsingborgs hamn. När han hade svårt att redogöra för lasten, eller ens tala om vart den skulle, blev tulltjänstemännen misstänksamma. Lastbilen togs ut för noggrannare kontroll.

Med scanner avslöjades att under den lagliga lasten, gipsplattor, fanns dolda utrymmen. I dessa utrymmen fanns över 300 kilo knark, cannabispreparat, med ett värde på gatan på över 38 miljoner kronor.

Lastbilschauffören åtalades för grov narkotikasmuggling. I rättegången erkände han bara att han kört lastbilen, men nekade till brott och hävdade att han inte kände till knarklasten. Enligt tingsrättens bedömning kunde smuggel-utrymmena i fordonet inte gjorts utan chauffören fått reda på det.

Tidningen Proffs skrev i juni i år om att chaufförer blir måltavlor för knarksmugglare, efter att två nederländska tv-journalister gjort ett granskande reportage. De har talat med 50 lastbilschaufförer som fått erbjudanden om att transportera misstänkta föremål. Lastbilar med containrar på väg till Skandinavien eller Storbritannien sägs vara särskilt attraktiva i sammanhanget. Drogpriserna i dessa länder är betydligt högre än i Nederländerna, vilket leder till stora vinster för de kriminella som driver handeln.

I vissa fall har också lastbilschaufförer blivit hotade av misstänkta gängmedlemmar för att hämta visst gods eller blivit stoppade då de kört. Nederländska chaufförer har efterlyst säkrare parkeringsplatser och en särskild ”hotline”-kanal för att kunna rapportera incidenter, skriver Proffs.

Skärpta straff

För två år sedan avgjorde hovrätten i Göteborg det mycket omfattande så kallade Sigma-målet, som rörde narkotikasmuggling i stor skala från Nederländerna till Sverige.

I målet hade 13 personer överklagat domen men hovrätten skärpte straffet för 6 av de som tidigare dömts i tingsrätten. Liksom den lägre domstolen gjorde hovrätten bedömningen att det rörde sig om en storskalig, organiserad verksamhet med ett konstant flöde av narkotika.

Den så kallade huvudmannen i Nederländerna fick straffet höjt till 9,5 år. En man, som bland annat transporterat narkotika inom Sverige och instruerat andra, dömdes till maxstraffet för synnerligen grovt narkotikabrott: 10 års fängelse.

Däremot sänkte hovrätten straffet för den nederländske lastbilschaufför som ”endast agerat kurir” till fängelse i 8 år och 9 månader.

Samtliga inblandade, förutom de som var svenska medborgare när domen föll, dömdes också till utvisning efter avtjänade straff.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Transportarbetarens logga

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Avtal 2025

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Så kan skatten bli mer rättvis

Rapport. Beskattning på arbete behöver förändras för att klara välfärden och öka jämlikheten. Och det är dags att släppa myten om att sänkt skatt leder till fler jobb. Det är slutsatser i en översyn från tankesmedjan Arena Idé.

Avtal 2025

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.