Hamnområdet i Karlshamn. Foto: Lilly Hallberg
Close
I Karlshamns hamn stoppades lastbilschauffören, men hävdar att han inte kände till det stöldgods som tullen fanns i lasten. Trots det dömdes mannen till fängelse i tingsrätten, en dom som är överklagad. (ARKIVBILD)
Close

Dömda för frakt av ”okänt” gods

Rättsfall. Hur mycket behöver en lastbilschaufför känna till om godset som fraktas? Det ska hovrätten nu avgöra sedan en chaufför som dömts till fängelse överklagat. Han fastnade i tullen i Karlshamn med stulen utrustning till solceller, värt över en miljon kronor.

I flera fall i år har lastbilsförare dömts i svenska domstolar för att ha smugglat varor. I flera fall har de också i rätten hävdat att de inte känt till vad de fraktat, och att de bara fått reda på sådant om det gäller farligt eller särskilt skrymmande gods.

På tisdag, den 11 juli, inleds rättegången i hovrätten i Malmö mot den litauiske chaufför som tidigare dömts i Blekinge tingsrätt till fängelse i ett år och fyra månader. Han fastnade i tullen, på väg att köra ombord på färjan i hamnen i Karlshamn.

Först såg allt bra ut i tullens särskilda kontroll, allt var ordentligt packat. Men bakom möbler i släpets ena ände fanns fem pallar, vars innehåll inte fanns upptaget i några papper. Chauffören sa att han bara fått muntligt besked om att de skulle till Litauen med det övriga, deklarerade godset.

Pallarna visade sig innehålla växelriktare för solcellsanläggningar – stulna vid ett inbrott i Skåne förra året och sammanlagt värda 1,1 miljoner kronor.

Mannen nekar till brott. Han förklarade i Blekinge tingsrätt att det ofta tillkommer last som inte är deklarerad, men anser inte att det är hans ansvar så länge godset inte är farligt eller skrymmande. Vilket den stulna utrustningen förvisso inte var. Men tingsrätten dömde honom mot hans nekande ändå till fängelse. En anledning var att det först var i det femte förhöret som lastbilschauffören erkände att han över huvud taget fått med sig extra gods, rapporterar Blekinge Läns Tidning.

Lastbilschauffören är inte tidigare straffad, varken i Sverige eller Litauen, och har valt att överklaga domen till hovrätten över Skåne och Malmö.

Knarksmuggling

Nyligen dömdes en spansk lastbilschaufför i tingsrätten i Helsingborg till sex års fängelse. I början av januari i år fastnade han i tullen i Helsingborgs hamn. När han hade svårt att redogöra för lasten, eller ens tala om vart den skulle, blev tulltjänstemännen misstänksamma. Lastbilen togs ut för noggrannare kontroll.

Med scanner avslöjades att under den lagliga lasten, gipsplattor, fanns dolda utrymmen. I dessa utrymmen fanns över 300 kilo knark, cannabispreparat, med ett värde på gatan på över 38 miljoner kronor.

Lastbilschauffören åtalades för grov narkotikasmuggling. I rättegången erkände han bara att han kört lastbilen, men nekade till brott och hävdade att han inte kände till knarklasten. Enligt tingsrättens bedömning kunde smuggel-utrymmena i fordonet inte gjorts utan chauffören fått reda på det.

Tidningen Proffs skrev i juni i år om att chaufförer blir måltavlor för knarksmugglare, efter att två nederländska tv-journalister gjort ett granskande reportage. De har talat med 50 lastbilschaufförer som fått erbjudanden om att transportera misstänkta föremål. Lastbilar med containrar på väg till Skandinavien eller Storbritannien sägs vara särskilt attraktiva i sammanhanget. Drogpriserna i dessa länder är betydligt högre än i Nederländerna, vilket leder till stora vinster för de kriminella som driver handeln.

I vissa fall har också lastbilschaufförer blivit hotade av misstänkta gängmedlemmar för att hämta visst gods eller blivit stoppade då de kört. Nederländska chaufförer har efterlyst säkrare parkeringsplatser och en särskild ”hotline”-kanal för att kunna rapportera incidenter, skriver Proffs.

Skärpta straff

För två år sedan avgjorde hovrätten i Göteborg det mycket omfattande så kallade Sigma-målet, som rörde narkotikasmuggling i stor skala från Nederländerna till Sverige.

I målet hade 13 personer överklagat domen men hovrätten skärpte straffet för 6 av de som tidigare dömts i tingsrätten. Liksom den lägre domstolen gjorde hovrätten bedömningen att det rörde sig om en storskalig, organiserad verksamhet med ett konstant flöde av narkotika.

Den så kallade huvudmannen i Nederländerna fick straffet höjt till 9,5 år. En man, som bland annat transporterat narkotika inom Sverige och instruerat andra, dömdes till maxstraffet för synnerligen grovt narkotikabrott: 10 års fängelse.

Däremot sänkte hovrätten straffet för den nederländske lastbilschaufför som ”endast agerat kurir” till fängelse i 8 år och 9 månader.

Samtliga inblandade, förutom de som var svenska medborgare när domen föll, dömdes också till utvisning efter avtjänade straff.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.