Emil Burman
Close
Emil Burman är bensinmacksarbetaren som blev Transports valledare.
Close

Emil vill prata politik med dig

Val 2018. Den 9 september är det val. Transport kommer att vara en del av valrörelsen och han som leder arbetet heter Emil Burman.

Vad ska Transport göra i valet?
– Vår insats ska framför allt bestå i att lyfta upp Transports politiska frågor på den politiska agendan. Men vi vill också börja snacka med våra medlemmar och inbjuda till engagemang. Vi har dessutom ett mål att få in mer vanligt folk och transportare i politiken.

Hur ska en vanlig väljare kunna veta hur regeringsalternativen ser ut?
– Det är lätt att fastna i en teoretisk diskussion om hur de olika regeringsalternativen potentiellt ser ut inför ett val. Till slut avgör ju det hur valet går. Jag tror att det man ska fokusera på är vilka huvudalternativ som finns. Där ser jag den socialdemokratiskt ledda regeringen och ett borgerligt alternativ. Jag klumpar även in Sverigedemokraterna där.
Det borgerliga alternativet, inklusive SD, pratar i termer av sänkta ingångslöner, att se över anställningsskyddet och att helt enkelt skapa mer otrygghet på arbetsmarknaden. Som en slags medicin för att komma tillrätta med problemen som finns.

Politiker står ofta i tv och slänger siffror hit och dit. Kan du förstå den väljare som har svårt att sålla mellan alternativen?
– De allra flesta väljare är klokare än vad många tror. Det gör att de flesta av påståendena blir genomskådade. För det är klart att man inte kan lova guld och gröna skogar till allt och alla.
Det tråkiga när det händer är att man försöker sänka förtroendet för politiken överlag. Ibland så undrar jag om det är en strategi: att få folk att inte bry sig, inte gå och rösta, inte delta i det demokratiska samtalet.
– Jag tror att det är upp till väljarna att använda den klokhet de har och titta på vad som ligger till grund för de här påståendena. Det finns många bra faktagranskare nu för tiden.

Du är ju socialdemokrat. Om du är ute på en arbetsplats och träffar en medlem som svajar mellan SD och S. Vad säger du då?
– Då skulle jag fråga: Vill du ha svenska villkor i Sverige för dem som är här och jobbar? Jag tror att många skulle svara ja på den frågan. Har man gjort det. Då blir det ganska naturligt att man ska rösta på Socialdemokraterna, som står upp för det. Ett antal andra partier gör det i mer eller mindre uträckning, men för mig är det klart att borgerligheten och SD inte gör det.

Vad tycker du att regeringen har gjort bra och vad borde ha lösts vid det här laget?
– Jag tycker att man har gjort flera saker bra. Det är viktigt att man höjde a-kassan. En annan bra sak är höjningen av barnbidraget som gör stor nytta för barnfamiljer. Det finns också ett antal fackliga segrar i det regeringen har gjort.
– Men vi är inte nöjda. Det finns ett antal saker kvar att göra. Vi tycker nog att man tidigare borde ha snabbat på arbetet med den olagliga inrikestrafiken. Och man skulle ha infört ett krav på att kör- och vilotidsboken inom taxi är digitaliserad, så att det inte går att fuska eller tvingas fuska.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Socialdemokraterna säljer sin själ

Debatt. Villkoren som arbetare i Sverige har före 1900-talets början varit allt annat än bra. Vilket leder till att arbetare i slutet 1800-talet går ihop på arbetsplatserna, som med tiden blir fackföreningar.

Transport vill ha ny myndighet

EU-regler. Trots beslut om lika löner och nya lagpaket som tröskats genom EU jobbar tusentals chaufförer i Sverige med låg lön under usla förhållanden. De flesta omfattas inte av utstationeringsdirektivet och det är oklart vem som ska se till att reglerna i mobilitetspaketet följs.

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.