Dom: Ringhals stoppade inte Transports skyddsombud

Ringhals. Tingsrätten i Varberg anser inte att Ringhals stoppade Transports skyddsombud Andreas Ehm från att verka på kärnkraftverket. Ehm och Transports skadeståndskrav avslås och nu måste Transport stå för rättegångskostnaderna. – Vi ska nu analysera domen och se om vi kommer att överklaga till Arbetsdomstolen, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Det är snart två år sedan Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda Ringhals kärnkraftverk där han jobbade för Avarn som skyddsvakt, något som Transportarbetaren tidigare skrivit om. Frågan handlar om att Andreas Ehm fick sin föranmälan indragen, en föranmälan som behövs för att få komma in på kärnkraftverket.  

Facket har först i förhandlingar och sedan i tingsrätten hävdat att Ringhals indragna föranmälan, som i praktiken innebar att han inte fick jobba kvar på anläggningen, var ett sätt att stoppa ett stridbart skyddsombud. Ringhals har däremot menat att det inte stämmer och säger att Ehm stängdes ute på grund av att han bryter mot Ringhals värderingar. 

Exakt det uttrycket användes inte särskilt ofta vid tingsrättsförhandlingen i mars månad. Transports vittnen talade då om hur fackliga representanter tystats. Ringhals linje var att Ehm för det första inte sökt tillträde som skyddsombud efter utestängningen och att han ska ha uppträtt aggressivt. Men alldeles särskilt lyftes en händelse upp som rör en öppning av skalskyddet. Ett antal skyddsvakter och två bevakningsledare var inblandade i situationen, men bara en av dem fick sedan sluta på grund av den felaktigt utförda arbetsuppgiften – Andreas Ehm. 

Domstolen tar inte ställning till frågan om andra fackligt förtroendevalda verkligen skrämts till att avsäga sig sina uppdrag. Däremot säger domen att Transports regionala skyddsombud fått tillträde och att det inte går att styrka att Andreas Ehm stängdes av på grund av att han var skyddsombud.  

–  Tingsrätten i Varberg har tagit en enkel väg ut. Den återspeglad inte det som sades under två dagars rättegång och de vittnesmål som fanns där. Händelsen de gör gällande som skäl för utestängningen, den nämns inte ens i Tingsrättens bedömning. Och fast Ringhals vittnen inte skulle höras om det, fick de uttrycka sig om att Andreas varit otrevlig och aggressiv utan att definiera vad de menade. Vårt ombud Henric Ask protesterade mot det under rättegången, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport. 

Transport har drivit processen tillsammans Andreas Ehm och förbundet måste nu betala rättegångskostnaderna på 216 744 kronor. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Breivik:
    7 april, 2022

    Tingsrätten är ett lotteri, jag hoppas att Transport kommer fram till att överklaga.

Lästips:

Skäggig man slukar eld i gångtunnel

”Att sluka eld är inte så svårt”

Eld & lågor. Henrik Tynnhammar är skyddsvakt på dagen. På kvällen är han gycklare och eldslukare.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

I Gamleby har Nilsbuss hyrt in sig i en gammal fabrikslokal. Bilarna får stå ute. Chaufförerna har fått ett litet fönsterlöst krypin som lunch- och fikarum. Foto: Jan Lindkvist

Facket framme med Nilsbuss

Servicetrafik. Transport och Nilsbuss har träffat en överenskommelse som ger fler förare rätt till utebliven lön, retroaktivt. Facket har i åratal stridit för att det småländska bussbolaget ska följa kollektivavtal.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.