Dom: Ringhals stoppade inte Transports skyddsombud

Ringhals. Tingsrätten i Varberg anser inte att Ringhals stoppade Transports skyddsombud Andreas Ehm från att verka på kärnkraftverket. Ehm och Transports skadeståndskrav avslås och nu måste Transport stå för rättegångskostnaderna. – Vi ska nu analysera domen och se om vi kommer att överklaga till Arbetsdomstolen, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Det är snart två år sedan Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda Ringhals kärnkraftverk där han jobbade för Avarn som skyddsvakt, något som Transportarbetaren tidigare skrivit om. Frågan handlar om att Andreas Ehm fick sin föranmälan indragen, en föranmälan som behövs för att få komma in på kärnkraftverket.  

Facket har först i förhandlingar och sedan i tingsrätten hävdat att Ringhals indragna föranmälan, som i praktiken innebar att han inte fick jobba kvar på anläggningen, var ett sätt att stoppa ett stridbart skyddsombud. Ringhals har däremot menat att det inte stämmer och säger att Ehm stängdes ute på grund av att han bryter mot Ringhals värderingar. 

Exakt det uttrycket användes inte särskilt ofta vid tingsrättsförhandlingen i mars månad. Transports vittnen talade då om hur fackliga representanter tystats. Ringhals linje var att Ehm för det första inte sökt tillträde som skyddsombud efter utestängningen och att han ska ha uppträtt aggressivt. Men alldeles särskilt lyftes en händelse upp som rör en öppning av skalskyddet. Ett antal skyddsvakter och två bevakningsledare var inblandade i situationen, men bara en av dem fick sedan sluta på grund av den felaktigt utförda arbetsuppgiften – Andreas Ehm. 

Domstolen tar inte ställning till frågan om andra fackligt förtroendevalda verkligen skrämts till att avsäga sig sina uppdrag. Däremot säger domen att Transports regionala skyddsombud fått tillträde och att det inte går att styrka att Andreas Ehm stängdes av på grund av att han var skyddsombud.  

–  Tingsrätten i Varberg har tagit en enkel väg ut. Den återspeglad inte det som sades under två dagars rättegång och de vittnesmål som fanns där. Händelsen de gör gällande som skäl för utestängningen, den nämns inte ens i Tingsrättens bedömning. Och fast Ringhals vittnen inte skulle höras om det, fick de uttrycka sig om att Andreas varit otrevlig och aggressiv utan att definiera vad de menade. Vårt ombud Henric Ask protesterade mot det under rättegången, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport. 

Transport har drivit processen tillsammans Andreas Ehm och förbundet måste nu betala rättegångskostnaderna på 216 744 kronor. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Breivik:
    7 april, 2022

    Tingsrätten är ett lotteri, jag hoppas att Transport kommer fram till att överklaga.

Lästips:

Hovrätten Mats Fredlund Lars Mikaelsson

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Stefan Gidlöf, hamnarbetare och Transports huvudskyddsombud. Foto: Pernilla Ahlsén

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Transportarbetarens logga

Transport kör Nilsbuss till rätten

Arbetsrätt. Utebliven lön, oförutsägbara scheman och flexsystem som riskerar leda till ”undertid” – chaufförerna på småländska Nilsbuss har i flera år varit drabbade. En tidigare anställd har nu stämt bolaget på över 50 000 kronor och facket hoppas att det blir ett pilotfall.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.